Knowledge regarding the population served by Social Work interns
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentum (Vitória) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/296-307 |
Resumo: | This article presents Supervised Internships in Social Work as an important means for learning the dynamics of professional practice. Within the scope of the research, this article highlights a gap in discussions around the topic, namely, knowledge regarding the population that seeks out Social Service assistance. The text presents the Curricular Guidelines, vocational training objectives, and the possibilities offered by knowledge of the population served by Social Workers. It concludes that knowing the served population is a strategic element in designing policy that then determines the social direction of the profession, especially with regards to defining strategies that enable the establishment of a relationship contrary to institutionalization and which reinforces bonds in social workers’ professional practice. Keywords: Supervised Internship. Professional Practice. Served Population. |
id |
UFES-5_94925f95a0149e8f0185536f32b41769 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/28037 |
network_acronym_str |
UFES-5 |
network_name_str |
Argumentum (Vitória) |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns O conhecimento sobre a população atendida no estágio em Serviço SocialThis article presents Supervised Internships in Social Work as an important means for learning the dynamics of professional practice. Within the scope of the research, this article highlights a gap in discussions around the topic, namely, knowledge regarding the population that seeks out Social Service assistance. The text presents the Curricular Guidelines, vocational training objectives, and the possibilities offered by knowledge of the population served by Social Workers. It concludes that knowing the served population is a strategic element in designing policy that then determines the social direction of the profession, especially with regards to defining strategies that enable the establishment of a relationship contrary to institutionalization and which reinforces bonds in social workers’ professional practice. Keywords: Supervised Internship. Professional Practice. Served Population.Este artigo apresenta o Estágio Supervisionado em Serviço Social como um importante meio de aprendizado da dinâmica do exercício profissional. No âmbito da investigação, destaca-se a existência de uma lacuna nas discussões sobre o tema, qual seja, o conhecimento da população que busca o atendimento do Serviço Social. O texto apresenta as Diretrizes Curriculares, o objetivo da formação profissional e o conjunto de possibilidades ofertadas pelo conhecimento da população atendida pelo/a Assistente Social. E conclui que conhecer a população atendida é um elemento estratégico na assunção política da direção social da profissão, especialmente na definição de estratégias que possibilitem a construção de uma relação contrária à institucionalização, a qual reforça vínculos de subalternidade no exercício profissional dos/as assistentes sociais. Palavras-chave: Estágio Supervisionado. Exercício profissional. População atendida.El propósito de este artículo es presentar la pasantía supervisada en trabajo social como un medio potente para el aprendizaje constitutivo de la dinámica de la práctica profesional. En relación a la investigación, se destaca el abordaje de un vacío existente en las discusiones sobre la pasantía supervisada, a saber, el conocimiento de la población atendida por el trabajador social. Por lo tanto, la pasantía se presenta con esta falencia en las pautas del plan de estudios y su propósito en la formación profesional. El conjunto de posibilidades que ofrece en el aprendizaje afirma la necesidad de saber quiénes son asistidos por los trabajadores sociales, siendo este tema el que impulsa el desarrollo de este artículo. Finalmente, se concluye que conocer la población atendida es un elemento estratégico para asumir la dimensión política de la dirección social de la profesión, en la definición de estrategias que permitan la construcción de una relación contraria a la institucionalización que refuerza los lazos de subordinación en la práctica profesional de los trabajadores sociales.Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES2020-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/296-30710.47456/argumentum.v12i3.28037Argumentum; v. 12 n. 3 (2020): Questão social, Violência e Segurança Pública: desafios e dilemas do tempo presente?; 296-307Argumentum; Vol. 12 No. 3 (2020): Questão social, Violência e Segurança Pública: desafios e dilemas do tempo presente?; 296-3072176-957510.47456/argumentum.v12i3reponame:Argumentum (Vitória)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/296-307/22451Copyright (c) 2020 Argumentuminfo:eu-repo/semantics/openAccessSampaio, Simone Sobralde Oliveira, Robson2020-12-24T03:05:04Zoai:periodicos.ufes.br:article/28037Revistahttp://periodicos.ufes.br/argumentumPUBhttps://periodicos.ufes.br/argumentum/oairevistaargumentum@ufes.br2176-95752176-9575opendoar:2020-12-24T03:05:04Argumentum (Vitória) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns O conhecimento sobre a população atendida no estágio em Serviço Social |
title |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns |
spellingShingle |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns Sampaio, Simone Sobral |
title_short |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns |
title_full |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns |
title_fullStr |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns |
title_full_unstemmed |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns |
title_sort |
Knowledge regarding the population served by Social Work interns |
author |
Sampaio, Simone Sobral |
author_facet |
Sampaio, Simone Sobral de Oliveira, Robson |
author_role |
author |
author2 |
de Oliveira, Robson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampaio, Simone Sobral de Oliveira, Robson |
description |
This article presents Supervised Internships in Social Work as an important means for learning the dynamics of professional practice. Within the scope of the research, this article highlights a gap in discussions around the topic, namely, knowledge regarding the population that seeks out Social Service assistance. The text presents the Curricular Guidelines, vocational training objectives, and the possibilities offered by knowledge of the population served by Social Workers. It concludes that knowing the served population is a strategic element in designing policy that then determines the social direction of the profession, especially with regards to defining strategies that enable the establishment of a relationship contrary to institutionalization and which reinforces bonds in social workers’ professional practice. Keywords: Supervised Internship. Professional Practice. Served Population. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/296-307 10.47456/argumentum.v12i3.28037 |
url |
https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/296-307 |
identifier_str_mv |
10.47456/argumentum.v12i3.28037 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/296-307/22451 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Argumentum info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Argumentum |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Argumentum; v. 12 n. 3 (2020): Questão social, Violência e Segurança Pública: desafios e dilemas do tempo presente?; 296-307 Argumentum; Vol. 12 No. 3 (2020): Questão social, Violência e Segurança Pública: desafios e dilemas do tempo presente?; 296-307 2176-9575 10.47456/argumentum.v12i3 reponame:Argumentum (Vitória) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Argumentum (Vitória) |
collection |
Argumentum (Vitória) |
repository.name.fl_str_mv |
Argumentum (Vitória) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaargumentum@ufes.br |
_version_ |
1799319761983635456 |