PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dubois, William
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Marcuzzo, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/30654
Resumo: For the permanence and/or admission in post-graduate courses in Brazil, the students must prove sufficiency or proficiency in, at least, one modern foreign language. In the Federal University of Santa Maria (UFSM), this proof is mainly achieved through the results of proficiency or sufficiency tests such as the TESLLE (Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira) and the reading section of the TOEFL-ITP (Test of English as a Foreign Language - Institutional Testing Program). In this way, the present study reports preliminary results of an ongoing research that analyses these tests as social practices of English for Academic Purposes (EAP) testing from official documents and samples of such tests. We identify and discuss the roles and the characteristics of the tests in regard to its texts and the structures and foci of the questions, as well as the testing processes, which regard the applications conditions, objectives and target-audiences. It is expected of the results to promote reflections on the possibility to pedagogize or even to reformulate these tests, which, in some way, can (or cannot) facilitate the access to education and transformation of all of the involved in the social practice.
id UFES-6_82ed26ca560593c1044746c02d297edc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/30654
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLETESTES DE PROFICIÊNCIA COMO PRÁTICAS SOCIAIS: O TOEFL ITP DA ETS E O TESLLE DA UFSMTestes de proficiênciaAvaliaçãoLeituraTOEFL ITPTESLLEProficiency TestsAssessmentReadingTOEFL ITPTESLLEFor the permanence and/or admission in post-graduate courses in Brazil, the students must prove sufficiency or proficiency in, at least, one modern foreign language. In the Federal University of Santa Maria (UFSM), this proof is mainly achieved through the results of proficiency or sufficiency tests such as the TESLLE (Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira) and the reading section of the TOEFL-ITP (Test of English as a Foreign Language - Institutional Testing Program). In this way, the present study reports preliminary results of an ongoing research that analyses these tests as social practices of English for Academic Purposes (EAP) testing from official documents and samples of such tests. We identify and discuss the roles and the characteristics of the tests in regard to its texts and the structures and foci of the questions, as well as the testing processes, which regard the applications conditions, objectives and target-audiences. It is expected of the results to promote reflections on the possibility to pedagogize or even to reformulate these tests, which, in some way, can (or cannot) facilitate the access to education and transformation of all of the involved in the social practice.Para a permanência e/ou ingresso em cursos de pós-graduação no Brasil, os estudantes precisam comprovar suficiência ou proficiência linguística em, pelo menos, uma língua estrangeira moderna. Na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), essa comprovação é feita principalmente por meio dos resultados de testes de proficiência ou suficiência como o TESLLE (Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira) e a seção de leitura do TOEFL-ITP (Test of English as a Foreign Language - Institutional Testing Program). Dessa forma, o presente estudo relata resultados preliminares de uma pesquisa em andamento que analisa esses testes enquanto práticas sociais de testagem em Inglês para Fins Acadêmicos (English for Academic Purposes - EAP), a partir de documentos e amostras oficiais destes. São identificados e discutidos os papéis e as características dos testes com relação a seus textos-base e às estruturas e aos enfoques das questões, bem como das testagens, que dizem respeito às condições de aplicação, aos objetivos e aos públicos-alvo. Espera-se que os resultados promovam reflexões a respeito da possibilidade de se pedagogizar ou mesmo reformular esses testes, que, em alguma medida, podem (ou não) ser facilitadores do acesso à educação e da transformação de todos os envolvidos na prática social.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3065410.47456/cl.v14i29.30654Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 464-485Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 464-4851982-291X2317-347510.47456/cl.v14i29reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/30654/22544Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDubois, WilliamMarcuzzo, Patrícia2020-12-30T15:38:29Zoai:periodicos.ufes.br:article/30654Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-12-30T15:38:29Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE
TESTES DE PROFICIÊNCIA COMO PRÁTICAS SOCIAIS: O TOEFL ITP DA ETS E O TESLLE DA UFSM
title PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE
spellingShingle PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE
Dubois, William
Testes de proficiência
Avaliação
Leitura
TOEFL ITP
TESLLE
Proficiency Tests
Assessment
Reading
TOEFL ITP
TESLLE
title_short PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE
title_full PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE
title_fullStr PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE
title_full_unstemmed PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE
title_sort PROFICIENCY TESTS AS SOCIAL PRACTICES: THE ETS TOEFL ITP AND THE UFSM TESLLE
author Dubois, William
author_facet Dubois, William
Marcuzzo, Patrícia
author_role author
author2 Marcuzzo, Patrícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dubois, William
Marcuzzo, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Testes de proficiência
Avaliação
Leitura
TOEFL ITP
TESLLE
Proficiency Tests
Assessment
Reading
TOEFL ITP
TESLLE
topic Testes de proficiência
Avaliação
Leitura
TOEFL ITP
TESLLE
Proficiency Tests
Assessment
Reading
TOEFL ITP
TESLLE
description For the permanence and/or admission in post-graduate courses in Brazil, the students must prove sufficiency or proficiency in, at least, one modern foreign language. In the Federal University of Santa Maria (UFSM), this proof is mainly achieved through the results of proficiency or sufficiency tests such as the TESLLE (Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira) and the reading section of the TOEFL-ITP (Test of English as a Foreign Language - Institutional Testing Program). In this way, the present study reports preliminary results of an ongoing research that analyses these tests as social practices of English for Academic Purposes (EAP) testing from official documents and samples of such tests. We identify and discuss the roles and the characteristics of the tests in regard to its texts and the structures and foci of the questions, as well as the testing processes, which regard the applications conditions, objectives and target-audiences. It is expected of the results to promote reflections on the possibility to pedagogize or even to reformulate these tests, which, in some way, can (or cannot) facilitate the access to education and transformation of all of the involved in the social practice.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/30654
10.47456/cl.v14i29.30654
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/30654
identifier_str_mv 10.47456/cl.v14i29.30654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/30654/22544
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 464-485
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 464-485
1982-291X
2317-3475
10.47456/cl.v14i29
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699010706997248