A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muniz da Silva, João Paulo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Leite Cortez, Suzana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32149
Resumo: Current research in Textual Linguistics has highlighted the relevance of the study texts composed of multiple languages ​​for the revision and broadening of theoretical categories of this discipline, whitch historically built its explanatory apparatus from exclusively verbal texts. Taking this into consideration and focusing on the referencing processes, this paper aims to discuss the ways of (re)construction of referents in visual-verb memes. Following a socio-cognitive-discursive perspective of text and referencing (CUSTÓDIO FILHO, 2011; CAVALCANTE, 2011; CAVALCANTE; CUSTÓDIO FILHO; BRITO, 2014), the processes of referential introduction and anaphora was analyzed in two copies of visual-verb memes collected from the Instagram social networking site. At the end of this study, it is understood that, in these types of memes, the referents tend to be (re)constructed dynamically, non-linear way and that their compositional structure preserves an intrinsic relationship with this process.
id UFES-6_f2c82e8545b9d64fc85ac82b9d5e90ff
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/32149
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAISTHE (RE)CONSTRUCTION OF REFERENTS IN VERB-VISUAL MEMESReferencingReferential introductionAnaphoraMemeReferenciaçãoIntrodução referencialAnáforaMemeCurrent research in Textual Linguistics has highlighted the relevance of the study texts composed of multiple languages ​​for the revision and broadening of theoretical categories of this discipline, whitch historically built its explanatory apparatus from exclusively verbal texts. Taking this into consideration and focusing on the referencing processes, this paper aims to discuss the ways of (re)construction of referents in visual-verb memes. Following a socio-cognitive-discursive perspective of text and referencing (CUSTÓDIO FILHO, 2011; CAVALCANTE, 2011; CAVALCANTE; CUSTÓDIO FILHO; BRITO, 2014), the processes of referential introduction and anaphora was analyzed in two copies of visual-verb memes collected from the Instagram social networking site. At the end of this study, it is understood that, in these types of memes, the referents tend to be (re)constructed dynamically, non-linear way and that their compositional structure preserves an intrinsic relationship with this process.Pesquisas atuais em Linguística Textual têm destacado a relevância do estudo de textos compostos por múltiplas linguagens para a revisão e alargamento de categorias teóricas dessa disciplina, que historicamente construiu seu aparato explicativo a partir de textos exclusivamente verbais. Tomando isso em consideração e colocando foco sobre os processos de referenciação, este artigo tem por objetivo discutir os modos de (re)construção9 dos referentes em memes verbo-visuais. Seguindo uma perspectiva sociocognitivo-discursiva de texto e referenciação (CUSTÓDIO FILHO, 2011; CAVALCANTE, 2011; CAVALCANTE; CUSTÓDIO FILHO; BRITO, 2014), analisam-se os processos de introdução referencial e anáfora em dois exemplares de memes verbo-visuais coletados do site de redes sociais Instagram. Ao final do estudo, compreende-se que, nesses tipos de meme, os referentes tendem a ser (re)construídos de modo dinâmico, não linear e que sua estrutura composicional resguarda intrínseca relação com esse processo.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3214910.47456/cl.v14i29.32149Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 386-405Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 386-4051982-291X2317-347510.47456/cl.v14i29reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32149/22534Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuniz da Silva, João PauloLeite Cortez, Suzana2020-12-30T15:38:14Zoai:periodicos.ufes.br:article/32149Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-12-30T15:38:14Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS
THE (RE)CONSTRUCTION OF REFERENTS IN VERB-VISUAL MEMES
title A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS
spellingShingle A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS
Muniz da Silva, João Paulo
Referencing
Referential introduction
Anaphora
Meme
Referenciação
Introdução referencial
Anáfora
Meme
title_short A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS
title_full A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS
title_fullStr A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS
title_full_unstemmed A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS
title_sort A (RE)CONSTRUÇÃO DOS REFERENTES EM MEMES VERBO-VISUAIS
author Muniz da Silva, João Paulo
author_facet Muniz da Silva, João Paulo
Leite Cortez, Suzana
author_role author
author2 Leite Cortez, Suzana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muniz da Silva, João Paulo
Leite Cortez, Suzana
dc.subject.por.fl_str_mv Referencing
Referential introduction
Anaphora
Meme
Referenciação
Introdução referencial
Anáfora
Meme
topic Referencing
Referential introduction
Anaphora
Meme
Referenciação
Introdução referencial
Anáfora
Meme
description Current research in Textual Linguistics has highlighted the relevance of the study texts composed of multiple languages ​​for the revision and broadening of theoretical categories of this discipline, whitch historically built its explanatory apparatus from exclusively verbal texts. Taking this into consideration and focusing on the referencing processes, this paper aims to discuss the ways of (re)construction of referents in visual-verb memes. Following a socio-cognitive-discursive perspective of text and referencing (CUSTÓDIO FILHO, 2011; CAVALCANTE, 2011; CAVALCANTE; CUSTÓDIO FILHO; BRITO, 2014), the processes of referential introduction and anaphora was analyzed in two copies of visual-verb memes collected from the Instagram social networking site. At the end of this study, it is understood that, in these types of memes, the referents tend to be (re)constructed dynamically, non-linear way and that their compositional structure preserves an intrinsic relationship with this process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32149
10.47456/cl.v14i29.32149
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32149
identifier_str_mv 10.47456/cl.v14i29.32149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32149/22534
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 386-405
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 386-405
1982-291X
2317-3475
10.47456/cl.v14i29
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699011121184768