Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262 |
Resumo: | The present work is the result of the recognition of the importance of studies and research in the scope of Terminology and Lexicography as a theoretical contribution to education, especially regarding the teaching of a foreign language (hereinafter LE) in the Tourism course. It aims to analyze terms in the area of tourism in the Señas Learning Dictionary (2002) to find out if there is encyclopedic and cultural information, in order to develop a prototype of a lexicographic microstructure with these lected terms, including the aforementioned information. To carry out the study, we followed the following methodological steps: I) collection of tourism texts in Spanish and Portuguese; II) selection of tourism terms in the heritage and gastronomy sub-areas; III) confirmation of the presence of the selected terms in the Señas dictionary (2002); IV) lexicographical analysis of selected entries; V) organization of the microstructure model of the ELE learning dictionary for Brazilian students of ELE in tourism. From this analysis, we found that the entries analyzed in the Señas Dictionary (2002) and, more specifically, the definitions and usage examples of the 4 (four) terms selected from the subareas of heritage and gastronomy, still lack encyclopedic and cultural information, either in its definitions or in its usage examples. |
id |
UFES-6_fb177f9cec9539b16e7b4ebf807f6ada |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/40262 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELEElaboration of an entry prototype for an ELE learning dictionaryDicionárioEspanhol como língua estrangeira (ELE)Turismodictionaryentry prototypeSFL for specific purposessociocultural competencetourismThe present work is the result of the recognition of the importance of studies and research in the scope of Terminology and Lexicography as a theoretical contribution to education, especially regarding the teaching of a foreign language (hereinafter LE) in the Tourism course. It aims to analyze terms in the area of tourism in the Señas Learning Dictionary (2002) to find out if there is encyclopedic and cultural information, in order to develop a prototype of a lexicographic microstructure with these lected terms, including the aforementioned information. To carry out the study, we followed the following methodological steps: I) collection of tourism texts in Spanish and Portuguese; II) selection of tourism terms in the heritage and gastronomy sub-areas; III) confirmation of the presence of the selected terms in the Señas dictionary (2002); IV) lexicographical analysis of selected entries; V) organization of the microstructure model of the ELE learning dictionary for Brazilian students of ELE in tourism. From this analysis, we found that the entries analyzed in the Señas Dictionary (2002) and, more specifically, the definitions and usage examples of the 4 (four) terms selected from the subareas of heritage and gastronomy, still lack encyclopedic and cultural information, either in its definitions or in its usage examples.O presente trabalho é resultado do reconhecimento da importância dos estudos e das pesquisas no âmbito da Terminologia e da Lexicografia como aporte teórico para a educação, especialmente, referentes ao ensino de língua estrangeira (doravante LE) no curso de Turismo. Objetiva analisar termos da área do turismo no dicionário de aprendizagem Señas (2002) para saber se há informações enciclopédicas e culturais, a fim de elaborar um protótipo de microestrutura lexicográfica com os termos selecionados, contemplando as informações supracitadas. Para a realização do estudo, seguimos os passos metodológicos, a saber: I) coleta de textos do turismo em língua espanhola; II) seleção dos termos da área do turismo nas subáreas de patrimônio e gastronomia; III) confirmação da presença dos termos selecionados no dicionário Señas (2002); IV) análise lexicográfica dos verbetes selecionados; V) organização do modelo de microestrutura do dicionário de aprendizagem de ELE para estudantes brasileiros de ELE no turismo. A partir dessa análise, constatamos que os verbetes analisados no dicionário Señas (2002) e, mais especificamente, as definições e os exemplos de uso dos 4 (quatro) termos selecionados das subáreas de patrimônio e gastronomia, ainda carecem de informações enciclopédicas e culturais, seja em suas definições, seja em seus exemplos de uso.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2023-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/4026210.47456/cl.v17i36.40262Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 17 n. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 226-245Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 17 No. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 226-2451982-291X2317-347510.47456/cl.v17i36reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262/27985Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Veras, MelissaLima Moreira, Glauber2023-07-31T20:26:15Zoai:periodicos.ufes.br:article/40262Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2023-07-31T20:26:15Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE Elaboration of an entry prototype for an ELE learning dictionary |
title |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE |
spellingShingle |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE de Souza Veras, Melissa Dicionário Espanhol como língua estrangeira (ELE) Turismo dictionary entry prototype SFL for specific purposes sociocultural competence tourism |
title_short |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE |
title_full |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE |
title_fullStr |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE |
title_full_unstemmed |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE |
title_sort |
Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE |
author |
de Souza Veras, Melissa |
author_facet |
de Souza Veras, Melissa Lima Moreira, Glauber |
author_role |
author |
author2 |
Lima Moreira, Glauber |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Veras, Melissa Lima Moreira, Glauber |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dicionário Espanhol como língua estrangeira (ELE) Turismo dictionary entry prototype SFL for specific purposes sociocultural competence tourism |
topic |
Dicionário Espanhol como língua estrangeira (ELE) Turismo dictionary entry prototype SFL for specific purposes sociocultural competence tourism |
description |
The present work is the result of the recognition of the importance of studies and research in the scope of Terminology and Lexicography as a theoretical contribution to education, especially regarding the teaching of a foreign language (hereinafter LE) in the Tourism course. It aims to analyze terms in the area of tourism in the Señas Learning Dictionary (2002) to find out if there is encyclopedic and cultural information, in order to develop a prototype of a lexicographic microstructure with these lected terms, including the aforementioned information. To carry out the study, we followed the following methodological steps: I) collection of tourism texts in Spanish and Portuguese; II) selection of tourism terms in the heritage and gastronomy sub-areas; III) confirmation of the presence of the selected terms in the Señas dictionary (2002); IV) lexicographical analysis of selected entries; V) organization of the microstructure model of the ELE learning dictionary for Brazilian students of ELE in tourism. From this analysis, we found that the entries analyzed in the Señas Dictionary (2002) and, more specifically, the definitions and usage examples of the 4 (four) terms selected from the subareas of heritage and gastronomy, still lack encyclopedic and cultural information, either in its definitions or in its usage examples. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262 10.47456/cl.v17i36.40262 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262 |
identifier_str_mv |
10.47456/cl.v17i36.40262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262/27985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 17 n. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 226-245 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 17 No. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 226-245 1982-291X 2317-3475 10.47456/cl.v17i36 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699011761864704 |