Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Veras, Melissa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima Moreira, Glauber
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262
Resumo: The present work is the result of the recognition of the importance of studies and research in the scope of Terminology and Lexicography as a theoretical contribution to education, especially regarding the teaching of a foreign language (hereinafter LE) in the Tourism course. It aims to analyze terms in the area of tourism in the Señas Learning Dictionary (2002) to find out if there is encyclopedic and cultural information, in order to develop a prototype of a lexicographic microstructure with these lected terms, including the aforementioned information. To carry out the study, we followed the following methodological steps: I) collection of tourism texts in Spanish and Portuguese; II) selection of tourism terms in the heritage and gastronomy sub-areas; III) confirmation of the presence of the selected terms in the Señas dictionary (2002); IV) lexicographical analysis of selected entries; V) organization of the microstructure model of the ELE learning dictionary for Brazilian students of ELE in tourism. From this analysis, we found that the entries analyzed in the Señas Dictionary (2002) and, more specifically, the definitions and usage examples of the 4 (four) terms selected from the subareas of heritage and gastronomy, still lack encyclopedic and cultural information, either in its definitions or in its usage examples.
id UFES-6_fb177f9cec9539b16e7b4ebf807f6ada
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/40262
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELEElaboration of an entry prototype for an ELE learning dictionaryDicionárioEspanhol como língua estrangeira (ELE)Turismodictionaryentry prototypeSFL for specific purposessociocultural competencetourismThe present work is the result of the recognition of the importance of studies and research in the scope of Terminology and Lexicography as a theoretical contribution to education, especially regarding the teaching of a foreign language (hereinafter LE) in the Tourism course. It aims to analyze terms in the area of tourism in the Señas Learning Dictionary (2002) to find out if there is encyclopedic and cultural information, in order to develop a prototype of a lexicographic microstructure with these lected terms, including the aforementioned information. To carry out the study, we followed the following methodological steps: I) collection of tourism texts in Spanish and Portuguese; II) selection of tourism terms in the heritage and gastronomy sub-areas; III) confirmation of the presence of the selected terms in the Señas dictionary (2002); IV) lexicographical analysis of selected entries; V) organization of the microstructure model of the ELE learning dictionary for Brazilian students of ELE in tourism. From this analysis, we found that the entries analyzed in the Señas Dictionary (2002) and, more specifically, the definitions and usage examples of the 4 (four) terms selected from the subareas of heritage and gastronomy, still lack encyclopedic and cultural information, either in its definitions or in its usage examples.O presente trabalho é resultado do reconhecimento da importância dos estudos e das pesquisas no âmbito da Terminologia e da Lexicografia como aporte teórico para a educação, especialmente, referentes ao ensino de língua estrangeira (doravante LE) no curso de Turismo. Objetiva analisar termos da área do turismo no dicionário de aprendizagem Señas (2002) para saber se há informações enciclopédicas e culturais, a fim de elaborar um protótipo de microestrutura lexicográfica com os termos selecionados, contemplando as informações supracitadas. Para a realização do estudo, seguimos os passos metodológicos, a saber: I) coleta de textos do turismo em língua espanhola; II) seleção dos termos da área do turismo nas subáreas de patrimônio e gastronomia; III) confirmação da presença dos termos selecionados no dicionário Señas (2002); IV) análise lexicográfica dos verbetes selecionados; V) organização do modelo de microestrutura do dicionário de aprendizagem de ELE para estudantes brasileiros de ELE no turismo. A partir dessa análise, constatamos que os verbetes analisados no dicionário Señas (2002) e, mais especificamente, as definições e os exemplos de uso dos 4 (quatro) termos selecionados das subáreas de patrimônio e gastronomia, ainda carecem de informações enciclopédicas e culturais, seja em suas definições, seja em seus exemplos de uso.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2023-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/4026210.47456/cl.v17i36.40262Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 17 n. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 226-245Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 17 No. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 226-2451982-291X2317-347510.47456/cl.v17i36reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262/27985Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Veras, MelissaLima Moreira, Glauber2023-07-31T20:26:15Zoai:periodicos.ufes.br:article/40262Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2023-07-31T20:26:15Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
Elaboration of an entry prototype for an ELE learning dictionary
title Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
spellingShingle Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
de Souza Veras, Melissa
Dicionário
Espanhol como língua estrangeira (ELE)
Turismo
dictionary
entry prototype
SFL for specific purposes
sociocultural competence
tourism
title_short Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
title_full Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
title_fullStr Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
title_full_unstemmed Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
title_sort Elaboração do protótipo de verbete para um dicionário de aprendizagem de ELE
author de Souza Veras, Melissa
author_facet de Souza Veras, Melissa
Lima Moreira, Glauber
author_role author
author2 Lima Moreira, Glauber
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Veras, Melissa
Lima Moreira, Glauber
dc.subject.por.fl_str_mv Dicionário
Espanhol como língua estrangeira (ELE)
Turismo
dictionary
entry prototype
SFL for specific purposes
sociocultural competence
tourism
topic Dicionário
Espanhol como língua estrangeira (ELE)
Turismo
dictionary
entry prototype
SFL for specific purposes
sociocultural competence
tourism
description The present work is the result of the recognition of the importance of studies and research in the scope of Terminology and Lexicography as a theoretical contribution to education, especially regarding the teaching of a foreign language (hereinafter LE) in the Tourism course. It aims to analyze terms in the area of tourism in the Señas Learning Dictionary (2002) to find out if there is encyclopedic and cultural information, in order to develop a prototype of a lexicographic microstructure with these lected terms, including the aforementioned information. To carry out the study, we followed the following methodological steps: I) collection of tourism texts in Spanish and Portuguese; II) selection of tourism terms in the heritage and gastronomy sub-areas; III) confirmation of the presence of the selected terms in the Señas dictionary (2002); IV) lexicographical analysis of selected entries; V) organization of the microstructure model of the ELE learning dictionary for Brazilian students of ELE in tourism. From this analysis, we found that the entries analyzed in the Señas Dictionary (2002) and, more specifically, the definitions and usage examples of the 4 (four) terms selected from the subareas of heritage and gastronomy, still lack encyclopedic and cultural information, either in its definitions or in its usage examples.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262
10.47456/cl.v17i36.40262
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262
identifier_str_mv 10.47456/cl.v17i36.40262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/40262/27985
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 17 n. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 226-245
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 17 No. 36 (2023): Revista (Con)Textos Linguísticos; 226-245
1982-291X
2317-3475
10.47456/cl.v17i36
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699011761864704