E a liberdade tem sabor de realidade: banditismo social na Palestina romana
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Romanitas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/39779 |
Resumo: | Current paper discusses social banditry in Palestine during Roman times and deals with the articulation of two social categories, namely, subaltern social groups (exploited and oppressed classes), analyzed by Gramsci, and social banditry (archaic forms in social movements), analyzed by Hobsbawm. Josephus Flavius´s The Jewish War is the text under focus. Rome´s violent incursions in the region from the time of Pompey in 63 BC till the destruction of the Temple of Jerusalem in 70 AD brought about social struggles in Jewish territories, especially in Galilee, the homeland of bandits, outlaws and rebels led by false Messiahs. Banditry occurred within the non-idyllic process for the Romanization of Palestine where foreign dominators allied to the local dominant classes transformed life through the expropriation and taxation of the exploited classes, especially the peasants. Their resistance started as a struggle for survival and transformed itself in wars for Jewish freedom. |
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E a liberdade tem sabor de realidade: banditismo social na Palestina romanaAnd freedom tastes of reality: social banditry in Roman PalestineRoman PalestineJewish resistanceSocial banditrySubaltern social groupsClass warsPalestina romanaResistência judaicaBanditismo socialGrupos sociais subalternosLuta de classesCurrent paper discusses social banditry in Palestine during Roman times and deals with the articulation of two social categories, namely, subaltern social groups (exploited and oppressed classes), analyzed by Gramsci, and social banditry (archaic forms in social movements), analyzed by Hobsbawm. Josephus Flavius´s The Jewish War is the text under focus. Rome´s violent incursions in the region from the time of Pompey in 63 BC till the destruction of the Temple of Jerusalem in 70 AD brought about social struggles in Jewish territories, especially in Galilee, the homeland of bandits, outlaws and rebels led by false Messiahs. Banditry occurred within the non-idyllic process for the Romanization of Palestine where foreign dominators allied to the local dominant classes transformed life through the expropriation and taxation of the exploited classes, especially the peasants. Their resistance started as a struggle for survival and transformed itself in wars for Jewish freedom.O presente artigo tem como objetivo discorrer sobre o banditismo social na Palestina romana. A investigação parte da articulação de duas categorias teóricas, a saber, grupos sociais subalternos (classes exploradas e sob opressão), de Antonio Gramsci, e banditismo social (formas arcaicas de movimento social), de Eric Hobsbawm. A fonte privilegiada é A Guerra Judaica, de Flávio Josefo. As incursões violentas de Roma naquela região, desde Pompeu em 63 a.C. até a destruição do Templo de Jerusalém em 70 d.C. potencializaram lutas sociais nos territórios judaicos, sobretudo a Galileia, que foi um berço de bandidos, bandoleiros e rebeldes chefiados por pretensos messias. Esse banditismo foi gestado no processo nada idílico de romanização da Palestina, em que dominadores estrangeiros articulados com as classes dominantes locais transformaram a vida material a partir da expropriação e tributação das classes exploradas, principalmente camponeses, cuja resistência começa como luta pela vida e se transforma em luta pela libertação judaica.Portal de Periódicos da Ufes2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/3977910.29327/2345891.19.19-4Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; N. 19 (2022): gennaio-giugno; 61-84Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; n. 19 (2022): janeiro-junho; 61-84Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No. 19 (2022): january-june; 61-84Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; Núm. 19 (2022): enero-junio; 61-84Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No 19 (2022): janvier-juin; 61-842318-930410.29327/2345891.19.19-14reponame:Romanitasinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/39779/26184https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPirateli, Marcos Roberto2024-04-20T15:53:14Zoai:periodicos.ufes.br:article/39779Revistahttps://periodicos.ufes.br/romanitasPUBhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/oaigil-ventura@uol.com.br || es.leir@gmail.com2318-93042318-9304opendoar:2024-04-20T15:53:14Romanitas - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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Current paper discusses social banditry in Palestine during Roman times and deals with the articulation of two social categories, namely, subaltern social groups (exploited and oppressed classes), analyzed by Gramsci, and social banditry (archaic forms in social movements), analyzed by Hobsbawm. Josephus Flavius´s The Jewish War is the text under focus. Rome´s violent incursions in the region from the time of Pompey in 63 BC till the destruction of the Temple of Jerusalem in 70 AD brought about social struggles in Jewish territories, especially in Galilee, the homeland of bandits, outlaws and rebels led by false Messiahs. Banditry occurred within the non-idyllic process for the Romanization of Palestine where foreign dominators allied to the local dominant classes transformed life through the expropriation and taxation of the exploited classes, especially the peasants. Their resistance started as a struggle for survival and transformed itself in wars for Jewish freedom. |
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