O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Romanitas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/39731 |
Resumo: | This article investigates John Cassian’s discourse on the body of the Christian monk. In his works, De institutis coenobiorum et octo principalium vitiorum remediis and Collationes Patrum, Cassian not only denounced the model of discipline employed in Gallic monasteries, but also proposed a reform based on the practices and regulations he came to know during his travels to the East. In view of his reforming discourse, we are interested in understanding how John Cassian contributed to establish identity boundaries between the monasticism practiced in Gaul, since he made Eastern asceticism the only legitimate way to fabricate perfect monks. |
id |
UFES-7_7c5b9f3490456c7340bdc8512e4c9959 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/39731 |
network_acronym_str |
UFES-7 |
network_name_str |
Romanitas |
repository_id_str |
|
spelling |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V)The body of the perfect monk according to John Cassian (5th century)Early ChristianityMonasticismBodyJohn CassianCristianismo primitivoMonacatoCorpoJoão CassianoThis article investigates John Cassian’s discourse on the body of the Christian monk. In his works, De institutis coenobiorum et octo principalium vitiorum remediis and Collationes Patrum, Cassian not only denounced the model of discipline employed in Gallic monasteries, but also proposed a reform based on the practices and regulations he came to know during his travels to the East. In view of his reforming discourse, we are interested in understanding how John Cassian contributed to establish identity boundaries between the monasticism practiced in Gaul, since he made Eastern asceticism the only legitimate way to fabricate perfect monks.Este artigo tem por objetivo investigar o discurso de João Cassiano acerca do corpo do monge cristão. Nas obras intituladas De institutis coenobiorum et octo principalium vitiorum remediis e Collationes Patrum, Cassiano não apenas denunciou o modelo de disciplina empregado nos mosteiros gauleses, mas também propôs uma reforma desse modelo com base nas práticas e normativas exercida nos espaços cenobíticos que conheceu no Oriente. Tendo em vista seu discurso reformador, nos interessa compreender, como João Cassiano contribuiu para o estabelecimento de fronteiras identitárias entre o monacato praticado na Gália, uma vez que fez da ascese oriental a única via legítima para a fabricação de monges perfeitos.Portal de Periódicos da Ufes2023-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/3973110.29327/2345891.20.20-7Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; N. 20 (2022): gennaio-giugno; 132-152Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; n. 20 (2022): julho-dezembro; 132-152Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No. 20 (2022): january-june; 132-152Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; Núm. 20 (2022): enero-junio; 132-152Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No 20 (2022): janvier-juin; 132-1522318-930410.29327/2345891.20.20-13reponame:Romanitasinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/39731/26777Copyright (c) 2023 Larissa Rodrigues Sathlerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSathler, Larissa Rodrigues2024-04-20T16:01:20Zoai:periodicos.ufes.br:article/39731Revistahttps://periodicos.ufes.br/romanitasPUBhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/oaigil-ventura@uol.com.br || es.leir@gmail.com2318-93042318-9304opendoar:2024-04-20T16:01:20Romanitas - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V) The body of the perfect monk according to John Cassian (5th century) |
title |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V) |
spellingShingle |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V) Sathler, Larissa Rodrigues Early Christianity Monasticism Body John Cassian Cristianismo primitivo Monacato Corpo João Cassiano |
title_short |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V) |
title_full |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V) |
title_fullStr |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V) |
title_full_unstemmed |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V) |
title_sort |
O corpo do monge perfeito segundo João Cassiano (Séc. V) |
author |
Sathler, Larissa Rodrigues |
author_facet |
Sathler, Larissa Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sathler, Larissa Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early Christianity Monasticism Body John Cassian Cristianismo primitivo Monacato Corpo João Cassiano |
topic |
Early Christianity Monasticism Body John Cassian Cristianismo primitivo Monacato Corpo João Cassiano |
description |
This article investigates John Cassian’s discourse on the body of the Christian monk. In his works, De institutis coenobiorum et octo principalium vitiorum remediis and Collationes Patrum, Cassian not only denounced the model of discipline employed in Gallic monasteries, but also proposed a reform based on the practices and regulations he came to know during his travels to the East. In view of his reforming discourse, we are interested in understanding how John Cassian contributed to establish identity boundaries between the monasticism practiced in Gaul, since he made Eastern asceticism the only legitimate way to fabricate perfect monks. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/39731 10.29327/2345891.20.20-7 |
url |
https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/39731 |
identifier_str_mv |
10.29327/2345891.20.20-7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/39731/26777 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Larissa Rodrigues Sathler https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Larissa Rodrigues Sathler https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos da Ufes |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos da Ufes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; N. 20 (2022): gennaio-giugno; 132-152 Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; n. 20 (2022): julho-dezembro; 132-152 Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No. 20 (2022): january-june; 132-152 Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; Núm. 20 (2022): enero-junio; 132-152 Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No 20 (2022): janvier-juin; 132-152 2318-9304 10.29327/2345891.20.20-13 reponame:Romanitas instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Romanitas |
collection |
Romanitas |
repository.name.fl_str_mv |
Romanitas - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
gil-ventura@uol.com.br || es.leir@gmail.com |
_version_ |
1798045856827441152 |