O tema da infância heroica na 'Eneida' de Virgílio: os casos de Ascânio-Iulo e Camila, a rainha dos volscos
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Romanitas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/32874 |
Resumo: | This article aims to investigate the poetic appropriations of the theme of heroic childhood from the construction of the characters Ascanius-Iulus and the Volscian queen, Camila, in Aeneid Although projected in the heroic age, or in the pre-foundational past, the Virgilian epic reveals important aspects of the Roman perception about the formative phases known as infantia, pueritia and pubertas and about the respective gender roles. In this way, we seek to investigate in which terms the Virgilian heroes perform or transgress these stages, either by excellence or by deviation. |
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O tema da infância heroica na 'Eneida' de Virgílio: os casos de Ascânio-Iulo e Camila, a rainha dos volscos The heroic childhood theme in Virgil’s ‘Aeneid’: the cases of Ascanius-Iulus and Camilla, the Queen of the VolciHeroic childhoodAeneidEpicAscanius-IulusCamillaInfância HeroicaEneidaÉpicaAscânio-IuloCamilaThis article aims to investigate the poetic appropriations of the theme of heroic childhood from the construction of the characters Ascanius-Iulus and the Volscian queen, Camila, in Aeneid Although projected in the heroic age, or in the pre-foundational past, the Virgilian epic reveals important aspects of the Roman perception about the formative phases known as infantia, pueritia and pubertas and about the respective gender roles. In this way, we seek to investigate in which terms the Virgilian heroes perform or transgress these stages, either by excellence or by deviation.O presente artigo tem por objetivo investigar as apropriações poéticas do tema da infância heroica a partir da construção dos personagens Ascânio-Iulo e da rainha volsca, Camila, na Eneida. Embora projetada na idade heroica, ou no passado pré-fundacional, a epopeia virgiliana revela importantes aspectos da percepção romana sobre as fases formativas conhecidas como infantia, pueritia e pubertas e sobre os respectivos papéis de gênero. Busca-se questionar em quais termos os heróis virgilianos performam ou transgridem essas etapas, seja pela excelência ou pelo desvio.Portal de Periódicos da Ufes2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/3287410.17648/rom.v0i16.32874Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; N. 16 (2020): julho-dezembro; 121-141Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; n. 16 (2020): julho-dezembro; 121-141Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No. 16 (2020): julho-dezembro; 121-141Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; Núm. 16 (2020): julho-dezembro; 121-141Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos; No 16 (2020): julho-dezembro; 121-1412318-930410.17648/rom.v0i16reponame:Romanitasinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/32874/22942Copyright (c) 2021 Thiago Eustáquio Araujo Motahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, Thiago Eustáquio Araujo2023-03-18T15:09:05Zoai:periodicos.ufes.br:article/32874Revistahttps://periodicos.ufes.br/romanitasPUBhttps://periodicos.ufes.br/romanitas/oaigil-ventura@uol.com.br || es.leir@gmail.com2318-93042318-9304opendoar:2023-03-18T15:09:05Romanitas - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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