Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueredo, Henrique Grimaldi
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Simbiótica
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/38303
Resumo: This essay, composed of four independent acts but intersected from the idea of an overvaluation of the image - of a tensioned concept of hyperimage, aims to reflect on the dimensions of cultural consumption in the digital spheres and the problems that emerge from their polarizations, that is, the substantial, but continually obliterated, differences between real and virtual and their consequences on the bodies and subjectivities of individuals in contemporary times. Starting from a self-making ethnographic - which computes the consumption of the author on social media in the period of social isolation imposed by the pandemic of COVID-19 - and from an artistic writing practice, this work departs from any resolutive or axiomatic pretension for postulate itself as an open provocation, a way of reinserting debates about the subject in digital realities and how these last interfere and torment real bodies and identities. Keywords: hyperimage; social media; pornographyzation of life.
id UFES-9_1dd02982e90d597eb81a95a03cf610f8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/38303
network_acronym_str UFES-9
network_name_str Simbiótica
repository_id_str
spelling Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagemThe [new] Plague studies: pornography, social media and hyperimageEstudios de la [nueva] plaga: pornografía, redes sociales e hiperimagenThis essay, composed of four independent acts but intersected from the idea of an overvaluation of the image - of a tensioned concept of hyperimage, aims to reflect on the dimensions of cultural consumption in the digital spheres and the problems that emerge from their polarizations, that is, the substantial, but continually obliterated, differences between real and virtual and their consequences on the bodies and subjectivities of individuals in contemporary times. Starting from a self-making ethnographic - which computes the consumption of the author on social media in the period of social isolation imposed by the pandemic of COVID-19 - and from an artistic writing practice, this work departs from any resolutive or axiomatic pretension for postulate itself as an open provocation, a way of reinserting debates about the subject in digital realities and how these last interfere and torment real bodies and identities. Keywords: hyperimage; social media; pornographyzation of life.Este ensayo, compuesto por cuatro actos independientes pero cruzados desde la idea de una sobrevaloración de la imagen - de un concepto tensado de hiperimagen, pretende reflexionar sobre las dimensiones del consumo cultural en las esferas digitales y los problemas que surgen de sus polarizaciones, es decir, las diferencias sustanciales, pero continuamente borradas, entre lo real y lo virtual y sus consecuencias sobre los cuerpos y subjetividades de los individuos en la época contemporánea. Partiendo de una autoconstrucción etnográfica -que computa el consumo de las redes sociales del autor en el período de aislamiento social impuesto por la sindemia del COVID-19- y desde una práctica de escritura artística, este trabajo alejase de cualquier pretensión resolutiva o axiomática para postularse como una provocación abierta, una forma de reinsertar los debates sobre el tema en las realidades digitales y cómo estos interfieren y atormentan cuerpos e identidades reales. Palabras-clave: hiperimagen; redes sociales; pornografización de la vida.Este ensaio, composto por quatro atos independentes, mas interseccionados a partir da ideia de uma hipervalorização da imagem - de um conceito tensionado da hiperimagem, objetiva refletir sobre as dimensões do consumo cultural das esferas digitais e as problemáticas que emergem de suas polarizações, isto é, as diferenças substanciais, mas continuamente obliteradas, entre real e virtual e suas consequências sobre os corpos e as subjetividades dos indivíduos na contemporaneidade. Partindo de um fazer auto etnográfico - que computa o consumo das redes sociais do próprio autor no período de isolamento social imposto pela sindemia de COVID-19 - e de uma prática artística de escrita, este trabalho afasta-se de qualquer pretensão resolutiva ou axiomática para postular-se como uma provocação aberta, um modo de reinserção dos debates sobre o sujeito nas realidades digitais e como estas interferem e supliciam os corpos e identidades reais. Palavras-chave: hiperimagem; redes sociais; pornografização da vida; covid-19.   Abstract This essay, composed of four independent acts but intersected from the idea of an overvaluation of the image - of a tensioned concept of hyperimage, aims to reflect on the dimensions of cultural consumption in the digital spheres and the problems that emerge from their polarizations, that is, the substantial, but continually obliterated, differences between real and virtual and their consequences on the bodies and subjectivities of individuals in contemporary times. Starting from a self-making ethnographic - which computes the consumption of the author on social media in the period of social isolation imposed by the pandemic of COVID-19 - and from an artistic writing practice, this work departs from any resolutive or axiomatic pretension for postulate itself as an open provocation, a way of reinserting debates about the subject in digital realities and how these last interfere and torment real bodies and identities. Keywords: hyperimage; social media; pornographyzation of life.   Resumen Este ensayo, compuesto por cuatro actos independientes pero cruzados desde la idea de una sobrevaloración de la imagen - de un concepto tensado de hiperimagen, pretende reflexionar sobre las dimensiones del consumo cultural en las esferas digitales y los problemas que surgen de sus polarizaciones, es decir, las diferencias sustanciales, pero continuamente borradas, entre lo real y lo virtual y sus consecuencias sobre los cuerpos y subjetividades de los individuos en la época contemporánea. Partiendo de una autoconstrucción etnográfica -que computa el consumo de las redes sociales del autor en el período de aislamiento social impuesto por la sindemia del COVID-19- y desde una práctica de escritura artística, este trabajo alejase de cualquier pretensión resolutiva o axiomática para postularse como una provocación abierta, una forma de reinsertar los debates sobre el tema en las realidades digitales y cómo estos interfieren y atormentan cuerpos e identidades reales. Palabras-clave: hiperimagen; redes sociales; pornografización de la vida.Universidade Federal do Espírito Santo. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais2022-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/3830310.47456/simbitica.v9i1.38303Simbiótica. Revista Eletrônica; v. 9 n. 1 (2022): Simbiótica; 106-1252316-162010.47456/simbitica.v9i1reponame:Simbióticainstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/38303/25135Copyright (c) 2022 Henrique Grimaldi Figueredohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueredo, Henrique Grimaldi2022-05-21T23:07:21Zoai:periodicos.ufes.br:article/38303Revistahttps://periodicos.ufes.br/index.php/simbiotica/indexPUBhttps://periodicos.ufes.br/simbiotica/oairevistasimbiotica@gmail.com||2316-16202316-1620opendoar:2022-05-21T23:07:21Simbiótica - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem
The [new] Plague studies: pornography, social media and hyperimage
Estudios de la [nueva] plaga: pornografía, redes sociales e hiperimagen
title Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem
spellingShingle Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem
Figueredo, Henrique Grimaldi
title_short Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem
title_full Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem
title_fullStr Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem
title_full_unstemmed Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem
title_sort Estudos da [nova] peste: pornografia, redes sociais e hiperimagem
author Figueredo, Henrique Grimaldi
author_facet Figueredo, Henrique Grimaldi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueredo, Henrique Grimaldi
description This essay, composed of four independent acts but intersected from the idea of an overvaluation of the image - of a tensioned concept of hyperimage, aims to reflect on the dimensions of cultural consumption in the digital spheres and the problems that emerge from their polarizations, that is, the substantial, but continually obliterated, differences between real and virtual and their consequences on the bodies and subjectivities of individuals in contemporary times. Starting from a self-making ethnographic - which computes the consumption of the author on social media in the period of social isolation imposed by the pandemic of COVID-19 - and from an artistic writing practice, this work departs from any resolutive or axiomatic pretension for postulate itself as an open provocation, a way of reinserting debates about the subject in digital realities and how these last interfere and torment real bodies and identities. Keywords: hyperimage; social media; pornographyzation of life.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/38303
10.47456/simbitica.v9i1.38303
url https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/38303
identifier_str_mv 10.47456/simbitica.v9i1.38303
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/38303/25135
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Henrique Grimaldi Figueredo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Henrique Grimaldi Figueredo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
dc.source.none.fl_str_mv Simbiótica. Revista Eletrônica; v. 9 n. 1 (2022): Simbiótica; 106-125
2316-1620
10.47456/simbitica.v9i1
reponame:Simbiótica
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Simbiótica
collection Simbiótica
repository.name.fl_str_mv Simbiótica - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv revistasimbiotica@gmail.com||
_version_ 1809730836225851392