Artista-professor: cartografia e processo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paste, Rosana Lucia
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/8521
Resumo: It is about investigating the contaminations, assemblies, ordinary plans of the artist who is a teacher, describing the existence of lines joining these professions, how they relate and complement each other. We chose to chart experiences that reveal the creating process of those researched. The cartographic practice is averse to unifications and promotes its openness to variations, multiplicities, deviations and indeterminations. Access to production enabled us to follow the creative paths with their tracks and clues in the form of sketches, notes, daydreams, with the perspective of approaching what is unique in the process of creation of each artist-teacher. We use philosophical principles of territoriality, rhizome, heterogenesis connection and multiplicity of Giles Deleuze and Felix Guattari. The choice for philosophy in research is to allow the facts to be analyzed in their own, being immanences that arise and overlap, differently from history, which limits and conditions them to a single truth. The artists-teachers researched were Lygia Clarck, Rosana Paste and José Carlos Vilar.
id UFES_0a9c13d56ba6d41f710a3e41b33f0391
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/8521
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Cola, César PereiraPaste, Rosana LuciaSchwartz, Cleonara MariaPinel, HiranSilva, Angela Maria Caulyt Santos daRosa, Pablo Ornelas2018-08-01T23:31:07Z2018-08-012018-08-01T23:31:07Z2017-03-06It is about investigating the contaminations, assemblies, ordinary plans of the artist who is a teacher, describing the existence of lines joining these professions, how they relate and complement each other. We chose to chart experiences that reveal the creating process of those researched. The cartographic practice is averse to unifications and promotes its openness to variations, multiplicities, deviations and indeterminations. Access to production enabled us to follow the creative paths with their tracks and clues in the form of sketches, notes, daydreams, with the perspective of approaching what is unique in the process of creation of each artist-teacher. We use philosophical principles of territoriality, rhizome, heterogenesis connection and multiplicity of Giles Deleuze and Felix Guattari. The choice for philosophy in research is to allow the facts to be analyzed in their own, being immanences that arise and overlap, differently from history, which limits and conditions them to a single truth. The artists-teachers researched were Lygia Clarck, Rosana Paste and José Carlos Vilar.Trata-se de investigar as contaminações, os agenciamentos, os planos comuns do artista que é professor, descrever a existência de linhas que unem essas profissões, como se relacionam e se completam. Escolhemos por cartografar experiências que desvelam o processo de criação dos pesquisados. A prática cartográfica é avessa a unificações e promove sua abertura a variações, a multiplicidades, a desvios e a indeterminações. O acesso à produção nos possibilitou o acompanhamento dos percursos criativos com seus rastros e pistas em forma de croquis, anotações, devaneios, na perspectiva de aproximar o que é singular no processo de criação de cada artista-professor. Utilizamos princípios filosóficos de territorialidade, rizoma, conexão heterogênese e multiplicidade de Giles Deleuze e Félix Guattari. A escolha pela filosofia na pesquisa é por permitir que os fatos sejam analisados em si, sendo imanências que surgem e se sobrepõem, diferente da história, que para nós os limitam e os condicionam a uma única verdade. Os artistas-professores pesquisados foram Lygia Clarck, Rosana Paste e José Carlos Vilar.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/8521porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoArtist - teachersCreation (literary, artistic, so...)CartographyArtArt and Education,Artistas - professoresArteArte e educaçãoCartografiaCriação (literária, artística, etc)Artistas como professoresEducação37Artista-professor: cartografia e processoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_10956_ROSANA PASTE.pdfapplication/pdf7842181http://repositorio.ufes.br/bitstreams/9ef4e1d1-62fe-4eba-a042-39c1a32b97e4/downloadbdc822e41d81ec08aedf7d61feaa6a25MD5110/85212024-07-16 18:54:50.878oai:repositorio.ufes.br:10/8521http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:53:08.452618Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Artista-professor: cartografia e processo
title Artista-professor: cartografia e processo
spellingShingle Artista-professor: cartografia e processo
Paste, Rosana Lucia
Artist - teachers
Creation (literary, artistic, so...)
Cartography
Art
Art and Education,
Artistas - professores
Educação
Arte
Arte e educação
Cartografia
Criação (literária, artística, etc)
Artistas como professores
37
title_short Artista-professor: cartografia e processo
title_full Artista-professor: cartografia e processo
title_fullStr Artista-professor: cartografia e processo
title_full_unstemmed Artista-professor: cartografia e processo
title_sort Artista-professor: cartografia e processo
author Paste, Rosana Lucia
author_facet Paste, Rosana Lucia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cola, César Pereira
dc.contributor.author.fl_str_mv Paste, Rosana Lucia
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Schwartz, Cleonara Maria
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pinel, Hiran
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Silva, Angela Maria Caulyt Santos da
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Rosa, Pablo Ornelas
contributor_str_mv Cola, César Pereira
Schwartz, Cleonara Maria
Pinel, Hiran
Silva, Angela Maria Caulyt Santos da
Rosa, Pablo Ornelas
dc.subject.eng.fl_str_mv Artist - teachers
Creation (literary, artistic, so...)
Cartography
Art
Art and Education,
topic Artist - teachers
Creation (literary, artistic, so...)
Cartography
Art
Art and Education,
Artistas - professores
Educação
Arte
Arte e educação
Cartografia
Criação (literária, artística, etc)
Artistas como professores
37
dc.subject.por.fl_str_mv Artistas - professores
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Arte
Arte e educação
Cartografia
Criação (literária, artística, etc)
Artistas como professores
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description It is about investigating the contaminations, assemblies, ordinary plans of the artist who is a teacher, describing the existence of lines joining these professions, how they relate and complement each other. We chose to chart experiences that reveal the creating process of those researched. The cartographic practice is averse to unifications and promotes its openness to variations, multiplicities, deviations and indeterminations. Access to production enabled us to follow the creative paths with their tracks and clues in the form of sketches, notes, daydreams, with the perspective of approaching what is unique in the process of creation of each artist-teacher. We use philosophical principles of territoriality, rhizome, heterogenesis connection and multiplicity of Giles Deleuze and Felix Guattari. The choice for philosophy in research is to allow the facts to be analyzed in their own, being immanences that arise and overlap, differently from history, which limits and conditions them to a single truth. The artists-teachers researched were Lygia Clarck, Rosana Paste and José Carlos Vilar.
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-03-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T23:31:07Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T23:31:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/8521
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/8521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/9ef4e1d1-62fe-4eba-a042-39c1a32b97e4/download
bitstream.checksum.fl_str_mv bdc822e41d81ec08aedf7d61feaa6a25
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022512277094400