Artista-professor: cartografia e processo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/8521 |
Resumo: | It is about investigating the contaminations, assemblies, ordinary plans of the artist who is a teacher, describing the existence of lines joining these professions, how they relate and complement each other. We chose to chart experiences that reveal the creating process of those researched. The cartographic practice is averse to unifications and promotes its openness to variations, multiplicities, deviations and indeterminations. Access to production enabled us to follow the creative paths with their tracks and clues in the form of sketches, notes, daydreams, with the perspective of approaching what is unique in the process of creation of each artist-teacher. We use philosophical principles of territoriality, rhizome, heterogenesis connection and multiplicity of Giles Deleuze and Felix Guattari. The choice for philosophy in research is to allow the facts to be analyzed in their own, being immanences that arise and overlap, differently from history, which limits and conditions them to a single truth. The artists-teachers researched were Lygia Clarck, Rosana Paste and José Carlos Vilar. |
id |
UFES_0a9c13d56ba6d41f710a3e41b33f0391 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/8521 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Cola, César PereiraPaste, Rosana LuciaSchwartz, Cleonara MariaPinel, HiranSilva, Angela Maria Caulyt Santos daRosa, Pablo Ornelas2018-08-01T23:31:07Z2018-08-012018-08-01T23:31:07Z2017-03-06It is about investigating the contaminations, assemblies, ordinary plans of the artist who is a teacher, describing the existence of lines joining these professions, how they relate and complement each other. We chose to chart experiences that reveal the creating process of those researched. The cartographic practice is averse to unifications and promotes its openness to variations, multiplicities, deviations and indeterminations. Access to production enabled us to follow the creative paths with their tracks and clues in the form of sketches, notes, daydreams, with the perspective of approaching what is unique in the process of creation of each artist-teacher. We use philosophical principles of territoriality, rhizome, heterogenesis connection and multiplicity of Giles Deleuze and Felix Guattari. The choice for philosophy in research is to allow the facts to be analyzed in their own, being immanences that arise and overlap, differently from history, which limits and conditions them to a single truth. The artists-teachers researched were Lygia Clarck, Rosana Paste and José Carlos Vilar.Trata-se de investigar as contaminações, os agenciamentos, os planos comuns do artista que é professor, descrever a existência de linhas que unem essas profissões, como se relacionam e se completam. Escolhemos por cartografar experiências que desvelam o processo de criação dos pesquisados. A prática cartográfica é avessa a unificações e promove sua abertura a variações, a multiplicidades, a desvios e a indeterminações. O acesso à produção nos possibilitou o acompanhamento dos percursos criativos com seus rastros e pistas em forma de croquis, anotações, devaneios, na perspectiva de aproximar o que é singular no processo de criação de cada artista-professor. Utilizamos princípios filosóficos de territorialidade, rizoma, conexão heterogênese e multiplicidade de Giles Deleuze e Félix Guattari. A escolha pela filosofia na pesquisa é por permitir que os fatos sejam analisados em si, sendo imanências que surgem e se sobrepõem, diferente da história, que para nós os limitam e os condicionam a uma única verdade. Os artistas-professores pesquisados foram Lygia Clarck, Rosana Paste e José Carlos Vilar.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/8521porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoArtist - teachersCreation (literary, artistic, so...)CartographyArtArt and Education,Artistas - professoresArteArte e educaçãoCartografiaCriação (literária, artística, etc)Artistas como professoresEducação37Artista-professor: cartografia e processoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_10956_ROSANA PASTE.pdfapplication/pdf7842181http://repositorio.ufes.br/bitstreams/9ef4e1d1-62fe-4eba-a042-39c1a32b97e4/downloadbdc822e41d81ec08aedf7d61feaa6a25MD5110/85212024-07-16 18:54:50.878oai:repositorio.ufes.br:10/8521http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:53:08.452618Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Artista-professor: cartografia e processo |
title |
Artista-professor: cartografia e processo |
spellingShingle |
Artista-professor: cartografia e processo Paste, Rosana Lucia Artist - teachers Creation (literary, artistic, so...) Cartography Art Art and Education, Artistas - professores Educação Arte Arte e educação Cartografia Criação (literária, artística, etc) Artistas como professores 37 |
title_short |
Artista-professor: cartografia e processo |
title_full |
Artista-professor: cartografia e processo |
title_fullStr |
Artista-professor: cartografia e processo |
title_full_unstemmed |
Artista-professor: cartografia e processo |
title_sort |
Artista-professor: cartografia e processo |
author |
Paste, Rosana Lucia |
author_facet |
Paste, Rosana Lucia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cola, César Pereira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paste, Rosana Lucia |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Schwartz, Cleonara Maria |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pinel, Hiran |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Silva, Angela Maria Caulyt Santos da |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Rosa, Pablo Ornelas |
contributor_str_mv |
Cola, César Pereira Schwartz, Cleonara Maria Pinel, Hiran Silva, Angela Maria Caulyt Santos da Rosa, Pablo Ornelas |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Artist - teachers Creation (literary, artistic, so...) Cartography Art Art and Education, |
topic |
Artist - teachers Creation (literary, artistic, so...) Cartography Art Art and Education, Artistas - professores Educação Arte Arte e educação Cartografia Criação (literária, artística, etc) Artistas como professores 37 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artistas - professores |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Educação |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Arte Arte e educação Cartografia Criação (literária, artística, etc) Artistas como professores |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
37 |
description |
It is about investigating the contaminations, assemblies, ordinary plans of the artist who is a teacher, describing the existence of lines joining these professions, how they relate and complement each other. We chose to chart experiences that reveal the creating process of those researched. The cartographic practice is averse to unifications and promotes its openness to variations, multiplicities, deviations and indeterminations. Access to production enabled us to follow the creative paths with their tracks and clues in the form of sketches, notes, daydreams, with the perspective of approaching what is unique in the process of creation of each artist-teacher. We use philosophical principles of territoriality, rhizome, heterogenesis connection and multiplicity of Giles Deleuze and Felix Guattari. The choice for philosophy in research is to allow the facts to be analyzed in their own, being immanences that arise and overlap, differently from history, which limits and conditions them to a single truth. The artists-teachers researched were Lygia Clarck, Rosana Paste and José Carlos Vilar. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-03-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-08-01T23:31:07Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-08-01 2018-08-01T23:31:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/8521 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/8521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Doutorado em Educação |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Doutorado em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/9ef4e1d1-62fe-4eba-a042-39c1a32b97e4/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bdc822e41d81ec08aedf7d61feaa6a25 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022512277094400 |