O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paoliello, Juliana
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/8669
Resumo: This work is an invitation to the "adult living" teachers that, meeting their becomingchild, dwell the AiónCMEI-Territory and inquiry educative practices that still tends to prescription, bureaucratization and clichés, that question the insistence in a schooling education to children. In the Philosophies of Difference, this study pursues concepts to move the thought, betting on the children's enunciation as a possible to enhance teacher education processes in a minor-education. Taking Deleuze and Guattari in their relation with Spinoza for major theoretical intercessors, this writing also composes with writers from the Curriculum and Everyday Life studies (CERTEAU; ALVES; CARVALHO; FERRAÇO; GARCIA; OLIVEIRA) as well as with contributors from the childhood studies (CORAZZA; GALLO; KOHAN), from the experience studies (LARROSA) and from the invention studies (KASTRUP). The research slides and strengthen itself once it encounter the fabulation function with Pequeno Príncipe and Rosa, its conceptual personae, tracing intensives maps with the (non)methodintervention of the cartography in composition with the everyday life studies. At last, as objective-results, it cartographs lines that may be clues to teaching practices committed to occupy the gaps among chaos and to affirm the life in the AiónCMEITerritory as a possible to a minor-education; lines that are only thinkable if traced with the enunciation of children-folk.
id UFES_104a5ed2e45e33c3f3abd0c61b4d8e19
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/8669
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Carvalho, Janete MagalhãesPaoliello, JulianaLima, Alexandra Garcia FerreiraFerreira, Martha TristãoSimões, Regina Helena SilvaFerraço, Carlos Eduardo2018-08-01T23:37:26Z2018-08-012018-08-01T23:37:26Z2016-07-08This work is an invitation to the "adult living" teachers that, meeting their becomingchild, dwell the AiónCMEI-Territory and inquiry educative practices that still tends to prescription, bureaucratization and clichés, that question the insistence in a schooling education to children. In the Philosophies of Difference, this study pursues concepts to move the thought, betting on the children's enunciation as a possible to enhance teacher education processes in a minor-education. Taking Deleuze and Guattari in their relation with Spinoza for major theoretical intercessors, this writing also composes with writers from the Curriculum and Everyday Life studies (CERTEAU; ALVES; CARVALHO; FERRAÇO; GARCIA; OLIVEIRA) as well as with contributors from the childhood studies (CORAZZA; GALLO; KOHAN), from the experience studies (LARROSA) and from the invention studies (KASTRUP). The research slides and strengthen itself once it encounter the fabulation function with Pequeno Príncipe and Rosa, its conceptual personae, tracing intensives maps with the (non)methodintervention of the cartography in composition with the everyday life studies. At last, as objective-results, it cartographs lines that may be clues to teaching practices committed to occupy the gaps among chaos and to affirm the life in the AiónCMEITerritory as a possible to a minor-education; lines that are only thinkable if traced with the enunciation of children-folk.Este trabalho é um convite às pessoas grandes docentes, em seu devir-criança, que habitam os territórios-CMEIáions a problematizar práticas educativas que ainda tendem às prescrições, burocratizações e clichês que insistem numa educação escolarizada com crianças. Busca, nas Filosofias da Diferença, conceitos que movimentem o pensamento e aposta nas enunciações infantis como possíveis para potencializar os processos formativos docentes a partir de uma educação-menor. Tem como principais intercessores teóricos Deleuze e Guattari, em interseção com Espinosa. Além desses autores, o presente trabalho compõe com colaboradores no campo dos currículos e cotidianos (CERTEAU, ALVES, CARVALHO, FERRAÇO, GARCIA e OLIVEIRA) bem como nos estudos com crianças e formação docente (CORAZZA, GALLO e KOHAN) da experiência (LARROSA) e da invenção (KASTRUP) e também com o povo criança e as pessoas grandes docentes com suas narrativas enunciativas que, produz uma escrita que afirma a potência das vidas nos Cmeis. Os deslizamentos com os processos de pesquisa ganham forças ao fabular, ao modo deleuziano, com o pequeno príncipe e a rosa, suas personagens conceituais, que traçam mapas intensivos com a cartografia (não)método-intervenção em composição com os estudos com os cotidianos. Como objetivos-resultados, cartografa linhas que podem ser pistas para práticas docentes que ocupam brechas em meio ao caos e afirmam a vida nos Territórios-CMEIaión como possível para uma educação-menor; linhas só pensáveis com as enunciações do povo criança.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/8669porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoChildren's enunciationMinor - educationBecoming - childBecoming - teacherEnunciações infantis.Educação-menorDevir-criança.Docência em devirAprendizagemCriançasInfânciaPrática de ensinoEducaçãoEducação37O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criançainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_9987_TESTE dissertação 2016.pdfapplication/pdf8059763http://repositorio.ufes.br/bitstreams/274272d5-e983-4354-9dd6-92b0eb579c95/downloadabbcf7c940636cb9baead035738cef99MD5110/86692024-07-16 18:54:44.393oai:repositorio.ufes.br:10/8669http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:58.320915Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança
title O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança
spellingShingle O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança
Paoliello, Juliana
Children's enunciation
Minor - education
Becoming - child
Becoming - teacher
Enunciações infantis.
Educação-menor
Devir-criança.
Docência em devir
Educação
Aprendizagem
Crianças
Infância
Prática de ensino
Educação
37
title_short O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança
title_full O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança
title_fullStr O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança
title_full_unstemmed O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança
title_sort O devir-docência das "pessoas grandes", agenciado pelos devires-menores do povo criança
author Paoliello, Juliana
author_facet Paoliello, Juliana
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carvalho, Janete Magalhães
dc.contributor.author.fl_str_mv Paoliello, Juliana
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Lima, Alexandra Garcia Ferreira
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ferreira, Martha Tristão
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Simões, Regina Helena Silva
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Ferraço, Carlos Eduardo
contributor_str_mv Carvalho, Janete Magalhães
Lima, Alexandra Garcia Ferreira
Ferreira, Martha Tristão
Simões, Regina Helena Silva
Ferraço, Carlos Eduardo
dc.subject.eng.fl_str_mv Children's enunciation
Minor - education
Becoming - child
Becoming - teacher
topic Children's enunciation
Minor - education
Becoming - child
Becoming - teacher
Enunciações infantis.
Educação-menor
Devir-criança.
Docência em devir
Educação
Aprendizagem
Crianças
Infância
Prática de ensino
Educação
37
dc.subject.por.fl_str_mv Enunciações infantis.
Educação-menor
Devir-criança.
Docência em devir
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Aprendizagem
Crianças
Infância
Prática de ensino
Educação
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This work is an invitation to the "adult living" teachers that, meeting their becomingchild, dwell the AiónCMEI-Territory and inquiry educative practices that still tends to prescription, bureaucratization and clichés, that question the insistence in a schooling education to children. In the Philosophies of Difference, this study pursues concepts to move the thought, betting on the children's enunciation as a possible to enhance teacher education processes in a minor-education. Taking Deleuze and Guattari in their relation with Spinoza for major theoretical intercessors, this writing also composes with writers from the Curriculum and Everyday Life studies (CERTEAU; ALVES; CARVALHO; FERRAÇO; GARCIA; OLIVEIRA) as well as with contributors from the childhood studies (CORAZZA; GALLO; KOHAN), from the experience studies (LARROSA) and from the invention studies (KASTRUP). The research slides and strengthen itself once it encounter the fabulation function with Pequeno Príncipe and Rosa, its conceptual personae, tracing intensives maps with the (non)methodintervention of the cartography in composition with the everyday life studies. At last, as objective-results, it cartographs lines that may be clues to teaching practices committed to occupy the gaps among chaos and to affirm the life in the AiónCMEITerritory as a possible to a minor-education; lines that are only thinkable if traced with the enunciation of children-folk.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-07-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T23:37:26Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T23:37:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/8669
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/8669
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/274272d5-e983-4354-9dd6-92b0eb579c95/download
bitstream.checksum.fl_str_mv abbcf7c940636cb9baead035738cef99
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022524788703232