Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Barbara Ribeiro Malacarne
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/10653
Resumo: How can reading be studied? Or, even more intriguing, how can we study reading experiences that move, impact and transform the reader? What are the relations between reading, particularly of the literary kind, and not only for information, and attentional processes? Is it the same attention or the same attentional gestures that are mobilized during reading? During any kind of reading? This research is an essay that proposes to think about the relations between attention and literary reading, which is understood as experience. The connections between attention (allied to a cognitive politic that sees cognitive processes in its dimension of processuality, not as data processing), literary reading and experience are complex and must be looked at with care. Facing the discourses that announce the end of a certain literary culture, as well as the widespread of attentional disabilities, this work tries to think possible pointers and practices for nurturing aesthetic experiences, as they are understood as potent mechanisms of invention of new and more sustainable ways of living in the contemporary times.
id UFES_1203f37781f563640a2968fa4fd57d7f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/10653
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Caliman, Luciana VieiraPaiva, Barbara Ribeiro MalacarneLouzada, Ana Paula FigueiredoSchiffler, Michelle FreireTavares, Gilead Marchezi2018-12-20T13:33:13Z2018-12-202018-12-20T13:33:13Z2018-09-28How can reading be studied? Or, even more intriguing, how can we study reading experiences that move, impact and transform the reader? What are the relations between reading, particularly of the literary kind, and not only for information, and attentional processes? Is it the same attention or the same attentional gestures that are mobilized during reading? During any kind of reading? This research is an essay that proposes to think about the relations between attention and literary reading, which is understood as experience. The connections between attention (allied to a cognitive politic that sees cognitive processes in its dimension of processuality, not as data processing), literary reading and experience are complex and must be looked at with care. Facing the discourses that announce the end of a certain literary culture, as well as the widespread of attentional disabilities, this work tries to think possible pointers and practices for nurturing aesthetic experiences, as they are understood as potent mechanisms of invention of new and more sustainable ways of living in the contemporary times.Como se estuda a leitura? Ou, ainda mais intrigante, como estudar a experiência de leitura que comove, que impacta, que transforma o leitor? Quais são as relações entre a leitura, em especial essa que é literária, e não somente informativa, e os processos atencionais? É uma mesma atenção ou um mesmo conjunto de gestos atencionais que são mobilizados durante a leitura? Durante qualquer leitura? Esta pesquisa é um ensaio que se propõe a pensar as relações entre atenção e leitura literária, na medida que se entende essa leitura literária como experiência. As articulações entre atenção (aliada à uma política cognitiva que entende os processos cognitivos em sua processualidade, e não como processamento de dados), leitura literária e experiência são complexas e precisam ser olhadas com cuidado. Frente aos discursos que anunciam o fim de uma cultura literária, bem como o alastramento de transtornos atencionais, este trabalho é uma tentativa de pensar apontamentos e práticas possíveis para o cultivo das experiências estéticas, na medida que se entende que elas são mecanismos potentes de invenção de novos e mais sustentáveis modos de viver na contemporaneidade.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/10653porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Psicologia InstitucionalPrograma de Pós-Graduação em Psicologia InstitucionalUFESBRAttentionExperienceAestheticLiteratureReadingAtençãoExperiênciaEstéticaLiteraturaLeituraPsicologia159.9Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_12612_Bárbara Ribeiro Malacarne Paiva.pdfapplication/pdf2453419http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e32c641f-b1bf-4f00-9ed3-801c981242f3/download3020cb9ddc8ade141469892f73bc8fb9MD5110/106532024-07-02 15:36:36.221oai:repositorio.ufes.br:10/10653http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:35:08.647058Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas
title Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas
spellingShingle Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas
Paiva, Barbara Ribeiro Malacarne
Attention
Experience
Aesthetic
Literature
Reading
Atenção
Experiência
Estética
Literatura
Leitura
Psicologia
159.9
title_short Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas
title_full Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas
title_fullStr Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas
title_full_unstemmed Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas
title_sort Leitura da literatura conversões da atenção e subjetividade : experiências estéticas
author Paiva, Barbara Ribeiro Malacarne
author_facet Paiva, Barbara Ribeiro Malacarne
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Caliman, Luciana Vieira
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Barbara Ribeiro Malacarne
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Louzada, Ana Paula Figueiredo
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Schiffler, Michelle Freire
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Tavares, Gilead Marchezi
contributor_str_mv Caliman, Luciana Vieira
Louzada, Ana Paula Figueiredo
Schiffler, Michelle Freire
Tavares, Gilead Marchezi
dc.subject.eng.fl_str_mv Attention
Experience
Aesthetic
Literature
Reading
topic Attention
Experience
Aesthetic
Literature
Reading
Atenção
Experiência
Estética
Literatura
Leitura
Psicologia
159.9
dc.subject.por.fl_str_mv Atenção
Experiência
Estética
Literatura
Leitura
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Psicologia
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 159.9
description How can reading be studied? Or, even more intriguing, how can we study reading experiences that move, impact and transform the reader? What are the relations between reading, particularly of the literary kind, and not only for information, and attentional processes? Is it the same attention or the same attentional gestures that are mobilized during reading? During any kind of reading? This research is an essay that proposes to think about the relations between attention and literary reading, which is understood as experience. The connections between attention (allied to a cognitive politic that sees cognitive processes in its dimension of processuality, not as data processing), literary reading and experience are complex and must be looked at with care. Facing the discourses that announce the end of a certain literary culture, as well as the widespread of attentional disabilities, this work tries to think possible pointers and practices for nurturing aesthetic experiences, as they are understood as potent mechanisms of invention of new and more sustainable ways of living in the contemporary times.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-12-20T13:33:13Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-12-20
2018-12-20T13:33:13Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-09-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/10653
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/10653
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Psicologia Institucional
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Psicologia Institucional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e32c641f-b1bf-4f00-9ed3-801c981242f3/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 3020cb9ddc8ade141469892f73bc8fb9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022614938976256