Avaliando a promoção da saúde e prevenção do uso de drogas em ambiente escolar na perspectiva dos estudantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Tiago Cardoso
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/5558
Resumo: From the evidence of the current trend of increased consumption of alcohol and other drugs among adolescents, and the early start, it is necessary to carry out actions and preventive measures with students, and consider the school as educational environment favorable to their healthy development. The aim of the study was to evaluate the actions of promotion of health and prevention of drug use of a University Extension Project held a primary school in the perspective of the students. It conducted case study (focus group) to assess the actions of the Project and in addition, a cross-sectional study to describe the profile school, family and community participants. The site was the Municipal Elementary School SuzeteCuendet (EMEFSC), located in Vitória-ES, and the population students from 6th to 9th years of morning and evening shifts, and the participants included among those selected for the projectPrev-SchoolMultipliers in 2013. For data collection was used a structured questionnaire (closed and self fulfillment issues) and focus group. Data from cross-sectional study were tabulated and analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 21.0) and, in turn, data from focus group (case study) were recorded, transcribed and worked for thematic analysis based on Bardin (2000). The actions of promotion of health and prevention of the use of Prev-SchoolMultipliers drugs were identified with fundamentals and principles of the models to prevent the use of alcohol and other drugs in the school environment, while the description of the profile of the participants identified variables that can be configured as factors related to the healthy development of children and adolescents. The evaluative perspective of the participants can contribute to better planning and implementation of new.
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The site was the Municipal Elementary School SuzeteCuendet (EMEFSC), located in Vitória-ES, and the population students from 6th to 9th years of morning and evening shifts, and the participants included among those selected for the projectPrev-SchoolMultipliers in 2013. For data collection was used a structured questionnaire (closed and self fulfillment issues) and focus group. Data from cross-sectional study were tabulated and analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 21.0) and, in turn, data from focus group (case study) were recorded, transcribed and worked for thematic analysis based on Bardin (2000). The actions of promotion of health and prevention of the use of Prev-SchoolMultipliers drugs were identified with fundamentals and principles of the models to prevent the use of alcohol and other drugs in the school environment, while the description of the profile of the participants identified variables that can be configured as factors related to the healthy development of children and adolescents. The evaluative perspective of the participants can contribute to better planning and implementation of new.A partir da constatação da atual tendência de expansão do consumo de álcool e outras drogas entre adolescentes, e da iniciação precoce, torna-se necessária a realização de ações e medidas de prevenção junto aos estudantes, e que considerem a escola como ambiente educacional favorável ao seu desenvolvimento saudável. O objetivo do estudo foi avaliar as ações de promoção da saúde e prevenção do uso de drogas de um Projeto de Extensão Universitária realizadas numa escola de ensino fundamental na perspectiva dos próprios estudantes. Foi realizado estudo de caso (grupo focal) para avaliar as ações do Projeto e, complementarmente, um estudo decorte transversal para descrever o perfil escolar, familiar e comunitário dos participantes. O local foi a Escola Municipal de Ensino Fundamental Suzete Cuendet (EMEFSC), localizada em Vitória-ES, e a população estudantes do 6º ao 9º anos dos turnos matutino e vespertino, sendo os participantes incluídos entre aqueles selecionados para o projeto Prev-Escola-Multiplicadores em 2013. Para a coleta de dadosforam utilizados um questionário estruturado (questões fechadas e autopreenchimento) e grupo focal. Os dados do estudo transversal foram tabulados e analisados através do programa StatisticalPackage for the Social Science (SPSS 21.0) e, por sua vez, os dados do grupo focal (estudo de caso), foram gravados, transcritos e trabalhados pela técnica de análise temática baseada em Bardin (2000). As ações de promoção da saúde e prevenção do uso de drogas do Prev-Escola-Multiplicadores foram identificadas com fundamentos e princípios dos modelos de prevenção ao uso de álcool e outras drogas em ambiente escolar, enquanto a descrição do perfil dos participantes identificou variáveis que podem se configurar como fatores relacionados ao desenvolvimento saudávelde crianças e adolescentes. A perspectiva avaliativa dos participantes pode contribuir para um melhor planejamento e implementação de novas práticas efetivas no âmbito dessas ações no cenário da escola.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/5558porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Saúde ColetivaPrograma de Pós-Graduação em Saúde ColetivaUFESBRCentro de Ciências da SaúdeAdolescentsPrimary preventionSubstance abuseSchool healthAbuso de substânciasPrevenção primáriaAdolescentesSubstâncias - AbusoSaúde escolarSaúde Coletiva614Avaliando a promoção da saúde e prevenção do uso de drogas em ambiente escolar na perspectiva dos estudantesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_8809_2013_TIAGO CARDOSO GOMES.pdfapplication/pdf1075569http://repositorio.ufes.br/bitstreams/a678c779-7ed4-4975-9960-1432cbc86f6e/download6978d1deaf217cefe94649e7480f26aeMD5110/55582024-07-16 17:08:58.908oai:repositorio.ufes.br:10/5558http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:53:39.046402Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
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