Estrada de Ferro Caravelas: trilhos pioneiros na trajetória socioeconômica do Sul do Espírito Santo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/3535 |
Resumo: | The purpose of this Social History of Political Affairs dissertation is to discuss the relevance of Caravelas Railroad for socio-economic development of the South of the Espírito Santo State. We present a brief historical approach of iron paths in Europe and in the nineteenth-century Brazil. Then we seek to understand the situation of the national economy and the relationship of the coffee economy with the introduction of railways in the national and Espírito Santo’s scenarios. Also presenting the railroads implamentation’s difficulties in the state scenario and analyze the reasons why the first railway section have been built in the Espírito Santo’s southern region. Finally, we distinguished the importance of the Estrada road on the region’s economic development scenario, under an approach that encompasses economic and social aspects; the impact of the Caravelas Railroad’s implementation and its annexation to the Leopoldina Railway Company, expanding the railway section linking Itapemirim to Alegre and later Espera Feliz. We used official documents and periodicals of the time as main sources, with the methodological approach that seeks to analyze the discourse present in these sources. |
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Franco, Sebastião PimentelFerreira, Cláudia da SilvaBentivoglio, Julio César.Dadalto, Maria CristinaCaprini, Aldieris Braz Amorim2016-08-29T14:12:15Z2016-07-112016-08-29T14:12:15Z2015-08-06The purpose of this Social History of Political Affairs dissertation is to discuss the relevance of Caravelas Railroad for socio-economic development of the South of the Espírito Santo State. We present a brief historical approach of iron paths in Europe and in the nineteenth-century Brazil. Then we seek to understand the situation of the national economy and the relationship of the coffee economy with the introduction of railways in the national and Espírito Santo’s scenarios. Also presenting the railroads implamentation’s difficulties in the state scenario and analyze the reasons why the first railway section have been built in the Espírito Santo’s southern region. Finally, we distinguished the importance of the Estrada road on the region’s economic development scenario, under an approach that encompasses economic and social aspects; the impact of the Caravelas Railroad’s implementation and its annexation to the Leopoldina Railway Company, expanding the railway section linking Itapemirim to Alegre and later Espera Feliz. We used official documents and periodicals of the time as main sources, with the methodological approach that seeks to analyze the discourse present in these sources.O objetivo desta dissertação de História Social das Relações Políticas é discutir a relevância da Estrada de Ferro Caravelas para o desenvolvimento socioeconômico do Sul do Espírito Santo. Apresentamos uma breve abordagem histórica dos caminhos do ferro na Europa e no Brasil do século XIX. Em seguida, buscaremos compreender a conjuntura da economia nacional e a relação da economia cafeeira com a implantação das ferrovias no cenário nacional e capixaba. Apresentaremos também as dificuldades da implantação das ferrovias no cenário estadual e analisaremos os motivos do primeiro trecho ferroviário ter sido construído na região sul do Espírito Santo. Finalmente, evidenciaremos a importância da Estrada no cenário de desenvolvimento econômico da região, sob uma abordagem que englobe os aspectos econômicos e sociais; o impacto da implantação da Estrada de Ferro Caravelas e sua anexação à Leopoldina Railway Company ampliando o trecho ferroviário que ligava Cachoeiro de Itapemirim a Alegre e, posteriormente, a Espera Feliz. Utilizamos como principais fontes documentos oficiais e periódicos da época, com a perspectiva metodológica que buscou analisar os discursos presentes nessas fontes.TextFERREIRA, Cláudia da Silva. Estrada de Ferro Caravelas: trilhos pioneiros na trajetória socioeconômica do Sul do Espírito Santo. 2015. 133 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2015.http://repositorio.ufes.br/handle/10/3535porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em HistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFESBRSouth region capixabaRailroad CaravelasCoffeeEstrada de Ferro CaravelasRegião Sul CapixabaFerrovias - Espírito Santo (Estado)Desenvolvimento econômico - Espírito Santo (Estado)Café - Espírito Santo (Estado)História93/99Estrada de Ferro Caravelas: trilhos pioneiros na trajetória socioeconômica do Sul do Espírito Santoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDISSERTAÇÃO CLÁUDIA DA SILVA FERREIRA20150721-152555.pdfapplication/pdf2853666http://repositorio.ufes.br/bitstreams/d7e4a8b6-5d34-446c-aff8-4d8a45cdd086/downloada298dd6cfbe8402bbe9ee78f957a0b45MD5110/35352024-07-02 14:49:30.765oai:repositorio.ufes.br:10/3535http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:33:12.327107Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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