As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dubberstein, Flavia Costa Lima
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2470
Resumo: This research aimed to analyze the implications of education funding dynamics in inter inequalities in student spending in the state of Espírito Santo. We question is about how much a student spend with education in the state of Espírito Santo. We question is about the institutional capacity of each municipality to provide the required step of education in the state of the Espírito Santo? The guarantee of educational provision from the legislation was established as the theoretical basis of the study, considering the Constitutional Amendment 59 of 2009, and using Pinto (2007; 2010; 2012; 2013; 2014) as the main interlocutor considering that it points to the viability of the right to public education from more spending on education. Our work is qualitative methodology and how we use the literature review from documentary research on the site of the Court of Espírito Santo (TCE-ES) and through the National Institute for Research in Education Anísio Teixeira (Inep).From the analysis of spending student practiced in the cities of these micro-regions, we understand that the 78 Espírito Santo municipalities during the analysis period, have financial capacity to ensure the educational provision for mandatory age group. We realize that there is a discrepancy regarding the educational provision in municipalities in the state of Espírito Santo, considering the amounts of spending student practiced in the years 2009-2013.
id UFES_36002a03b51c17c159e9fdf251c2e4c4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2470
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Araújo, Gilda Cardoso deDubberstein, Flavia Costa LimaOliveira, Eduardo Augusto MosconLima, Marcelo2016-08-29T11:12:10Z2016-07-112016-08-29T11:12:10Z2015-08-25This research aimed to analyze the implications of education funding dynamics in inter inequalities in student spending in the state of Espírito Santo. We question is about how much a student spend with education in the state of Espírito Santo. We question is about the institutional capacity of each municipality to provide the required step of education in the state of the Espírito Santo? The guarantee of educational provision from the legislation was established as the theoretical basis of the study, considering the Constitutional Amendment 59 of 2009, and using Pinto (2007; 2010; 2012; 2013; 2014) as the main interlocutor considering that it points to the viability of the right to public education from more spending on education. Our work is qualitative methodology and how we use the literature review from documentary research on the site of the Court of Espírito Santo (TCE-ES) and through the National Institute for Research in Education Anísio Teixeira (Inep).From the analysis of spending student practiced in the cities of these micro-regions, we understand that the 78 Espírito Santo municipalities during the analysis period, have financial capacity to ensure the educational provision for mandatory age group. We realize that there is a discrepancy regarding the educational provision in municipalities in the state of Espírito Santo, considering the amounts of spending student practiced in the years 2009-2013.O objetivo geral desta pesquisa é analisar as implicações da dinâmica do financiamento da Educação para as desigualdades intermunicipais quanto ao gasto por aluno no estado do Espírito Santo. Seus objetivos específicos são: descrever e categorizar produções acadêmicas sobre o financiamento da Educação e o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb); contextualizar o cenário econômico e educacional do Espírito Santo; analisar descritivamente as implicações do gasto por aluno no referido estado a partir da oferta de matrículas no período de 2009 a 2013. O questionamento principal foi: qual a capacidade institucional de cada município capixaba em ofertar a etapa obrigatória de escolarização? A garantia da oferta educacional a partir da legislação constituiu-se como a base teórica do estudo, considerando a Emenda Constitucional n o 59/2009 e tendo Pinto (2007; 2010; 2012; 2013; 2014) como principal interlocutor, pelo fato de que ele aponta para a viabilização do direito à Educação pública a partir da necessidade premente de elevação dos gastos na área. O trabalho é de natureza qualitativa, tendo como estratégias metodológicas a pesquisa de caráter bibliográfico e também documental, sendo esta baseada principalmente em dados fornecidos pelo Tribunal de Contas do Estado do Espírito Santo (TCE-ES) e pelo Instituto Nacional de Pesquisa em Educação Anísio Teixeira (Inep). A partir da análise do gasto por aluno praticado nos anos de 2009 a 2013 por cada um dos 78 municípios que formam o Espírito Santo, o entendimento é que, durante o período analisado, eles demonstraram capacidade financeira de garantir a oferta educacional para a faixa etária obrigatória, havendo, no entanto, uma discrepância entre si.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2470porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoEducation financingSpent studentInter inequalitiesEducational provisionFinanciamento da EducaçãoGasto por alunoDesigualdades intermunicipaisOferta educacionalDespesa pública - Espírito Santo (Estado) - EducaçãoDisparidades regionais - Espírito Santo (Estado) - EducaçãoEducação - Espírito Santo (Estado) - FinanciamentoOfertas - Espírito Santo (Estado) - EducaçãoEducação37As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_9137_DISSERTAÇÃO FINAL.pdfapplication/pdf1316031http://repositorio.ufes.br/bitstreams/7736b818-c490-496f-b392-1b248ae1bc8b/downloadca5049094b338e6a76771c81f8fcd4b9MD5110/24702024-06-28 08:42:18.506oai:repositorio.ufes.br:10/2470http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-28T08:42:18Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo
title As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo
spellingShingle As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo
Dubberstein, Flavia Costa Lima
Education financing
Spent student
Inter inequalities
Educational provision
Financiamento da Educação
Gasto por aluno
Desigualdades intermunicipais
Oferta educacional
Educação
Despesa pública - Espírito Santo (Estado) - Educação
Disparidades regionais - Espírito Santo (Estado) - Educação
Educação - Espírito Santo (Estado) - Financiamento
Ofertas - Espírito Santo (Estado) - Educação
37
title_short As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo
title_full As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo
title_fullStr As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo
title_full_unstemmed As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo
title_sort As implicações da dinâmica do financiamento da educação nas desigualdades intermunicipais quanto ao gasto aluno no estado do Espírito Santo
author Dubberstein, Flavia Costa Lima
author_facet Dubberstein, Flavia Costa Lima
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araújo, Gilda Cardoso de
dc.contributor.author.fl_str_mv Dubberstein, Flavia Costa Lima
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Oliveira, Eduardo Augusto Moscon
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Lima, Marcelo
contributor_str_mv Araújo, Gilda Cardoso de
Oliveira, Eduardo Augusto Moscon
Lima, Marcelo
dc.subject.eng.fl_str_mv Education financing
Spent student
Inter inequalities
Educational provision
topic Education financing
Spent student
Inter inequalities
Educational provision
Financiamento da Educação
Gasto por aluno
Desigualdades intermunicipais
Oferta educacional
Educação
Despesa pública - Espírito Santo (Estado) - Educação
Disparidades regionais - Espírito Santo (Estado) - Educação
Educação - Espírito Santo (Estado) - Financiamento
Ofertas - Espírito Santo (Estado) - Educação
37
dc.subject.por.fl_str_mv Financiamento da Educação
Gasto por aluno
Desigualdades intermunicipais
Oferta educacional
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Despesa pública - Espírito Santo (Estado) - Educação
Disparidades regionais - Espírito Santo (Estado) - Educação
Educação - Espírito Santo (Estado) - Financiamento
Ofertas - Espírito Santo (Estado) - Educação
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This research aimed to analyze the implications of education funding dynamics in inter inequalities in student spending in the state of Espírito Santo. We question is about how much a student spend with education in the state of Espírito Santo. We question is about the institutional capacity of each municipality to provide the required step of education in the state of the Espírito Santo? The guarantee of educational provision from the legislation was established as the theoretical basis of the study, considering the Constitutional Amendment 59 of 2009, and using Pinto (2007; 2010; 2012; 2013; 2014) as the main interlocutor considering that it points to the viability of the right to public education from more spending on education. Our work is qualitative methodology and how we use the literature review from documentary research on the site of the Court of Espírito Santo (TCE-ES) and through the National Institute for Research in Education Anísio Teixeira (Inep).From the analysis of spending student practiced in the cities of these micro-regions, we understand that the 78 Espírito Santo municipalities during the analysis period, have financial capacity to ensure the educational provision for mandatory age group. We realize that there is a discrepancy regarding the educational provision in municipalities in the state of Espírito Santo, considering the amounts of spending student practiced in the years 2009-2013.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-08-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T11:12:10Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T11:12:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2470
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2470
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/7736b818-c490-496f-b392-1b248ae1bc8b/download
bitstream.checksum.fl_str_mv ca5049094b338e6a76771c81f8fcd4b9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309149211688960