A elação entre linguagem e ontologia no crátilo de Platão
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/13525 |
Resumo: | This project is thematically limited to the analysis of the relationship between language and ontology from the platonic dialogue: Cratylus. In this dialogue, the relationship between language and ontology implies an epistemology, and the articulation between language and epistemology presupposes a stable and objective reality. Both Plato and some pre-socratic and sophists inaugurated a series of reflections around the physis/nomoi antinomy, based on the two opposing paths in vogue at the time: naturalism and conventionalism. Starting from the debate between Socrates and his interlocutors, Hermogenes and Cratylus, a problem emerges, namely, the justness, correction or accuracy of the name (orthotes onomaton) in relation to the thing (onta). For Hermogenes this relationship is conventional, that is, there is no natural correspondence between the name and the thing, in this sense, language is separated from reality. For Cratylus it is natural, because the name and the thing are connected in such a way that to say something is to say the thing, so that the being and the language are inseparable. Between the extreme of the two theses is Plato's position of maintaining a balance between language and reality, through the separation of language from reality without losing the direct relationship with it. For the purposes of the dissertation, we will examine how the relationship between language and ontology implies in Socrates' epistemology, as well as the Cratilian epistemic refutation promoted by him. |
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A elação entre linguagem e ontologia no crátilo de Platãotitle.alternativeOntologiaLinguagemEpistemologiaNomeCoisaOntologyLanguageEpistemologyNameThingsubject.br-rjbnFilosofiaThis project is thematically limited to the analysis of the relationship between language and ontology from the platonic dialogue: Cratylus. In this dialogue, the relationship between language and ontology implies an epistemology, and the articulation between language and epistemology presupposes a stable and objective reality. Both Plato and some pre-socratic and sophists inaugurated a series of reflections around the physis/nomoi antinomy, based on the two opposing paths in vogue at the time: naturalism and conventionalism. Starting from the debate between Socrates and his interlocutors, Hermogenes and Cratylus, a problem emerges, namely, the justness, correction or accuracy of the name (orthotes onomaton) in relation to the thing (onta). For Hermogenes this relationship is conventional, that is, there is no natural correspondence between the name and the thing, in this sense, language is separated from reality. For Cratylus it is natural, because the name and the thing are connected in such a way that to say something is to say the thing, so that the being and the language are inseparable. Between the extreme of the two theses is Plato's position of maintaining a balance between language and reality, through the separation of language from reality without losing the direct relationship with it. For the purposes of the dissertation, we will examine how the relationship between language and ontology implies in Socrates' epistemology, as well as the Cratilian epistemic refutation promoted by him.Este projeto está tematicamente circunscrito à análise da relação entre linguagem e ontologia a partir do diálogo platônico: Crátilo. Neste diálogo, a relação entre linguagem e ontologia implica uma epistemologia, e a articulação entre linguagem e epistemologia pressupõe uma realidade estável e objetiva. Tanto Platão como alguns pré-socráticos e sofistas inauguraram uma série de reflexões em torno da antinomia physis/nomoi, com base nas duas vias opostas em voga na época: naturalismo e convencionalismo. Partindo do debate entre Sócrates e seus interlocutores, Hermógenes e Crátilo, surge um problema, a saber, a justeza, correção ou exatidão do nome (orthotes onomaton) em relação à coisa (onta). Para Hermógenes essa relação é convencional, ou seja, não há correspondência natural entre o nome e a coisa, nesse sentido, a linguagem está separada da realidade. Já para Crátilo é natural, pois o nome e a coisa estão ligados de tal maneira que dizer algo é dizer a coisa, de modo que o ser e a linguagem são inseparáveis. Entre o extremo das duas teses encontra-se a posição de Platão de manter um equilíbrio entre linguagem e realidade, por meio da separação da linguagem com a realidade sem perder a relação direta com ela. Para os fins da dissertação, examinaremos como a relação entre linguagem e ontologia implica na epistemologia de Sócrates, como também, a refutação epistêmica cratiliana promovida por ele.Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Federal do Espírito SantoBRMestrado em FilosofiaCentro de Ciências Humanas e NaturaisUFESPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaBotter, Barbarahttps://orcid.org/0000-0001-5733-0842http://lattes.cnpq.br/8149684793979640https://orcid.org/0000-0003-0582-8897http://lattes.cnpq.br/5109395085883651Salatiel, Jose Renatohttps://orcid.org/0000-0001-5858-1248http://lattes.cnpq.br/8005576464240791Silva, Christiani Margareth de Menezes ehttps://orcid.org/http://lattes.cnpq.br/0779640328778408Santos, Joedson Silva dos2024-05-29T22:11:30Z2024-05-29T22:11:30Z2019-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTextapplication/pdfhttp://repositorio.ufes.br/handle/10/13525porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2024-09-27T12:37:34Zoai:repositorio.ufes.br:10/13525Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-09-27T12:37:34Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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