As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/6110 |
Resumo: | This paper aims to analyze and understand the intersubjective relations existent in the academic culture, regarding Alex Honneth s theory of social recognition. The discussions developed through this study relate to the researches realized in the context of a Public Regular School in Vitória/ES, through the academic year of 2011. The investigative process was developed from an ethnographic research, such as interviews with ten teachers, an educator and a coordinator of the school, who were part of the study sample. The development of the argumentation will be approached into three parts. Initially, it presents a theoretical-methodological discussion, in which tries to delimit the object of analysis, discuss the conceptual assumptions of social recognition s theory and discourse about the investigation development. In the second part, it expresses the mechanisms analysis of teacher identity formation regarding the intersubjective relations of recognition in the society of academic values. In the third part, it analyzes how the "second class" condition of Arts, Physical Education and English Language subjects impacts in affirming and recognizing their teachers identity process. Lastly, in the final considerations,it discourses about the devolutive data process and possible interventions in the academic culture, from the analysis elaborated by an investigative work |
id |
UFES_4e303814e6e790a62000de212700f888 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/6110 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Bracht, ValterFaria, Bruno de AlmeidaAlmeida, Felipe Quintão deFerraço, Carlos EduardoFensterseifer, Paulo Evaldo2016-12-23T14:02:13Z2013-11-142016-12-23T14:02:13Z2012-04-19This paper aims to analyze and understand the intersubjective relations existent in the academic culture, regarding Alex Honneth s theory of social recognition. The discussions developed through this study relate to the researches realized in the context of a Public Regular School in Vitória/ES, through the academic year of 2011. The investigative process was developed from an ethnographic research, such as interviews with ten teachers, an educator and a coordinator of the school, who were part of the study sample. The development of the argumentation will be approached into three parts. Initially, it presents a theoretical-methodological discussion, in which tries to delimit the object of analysis, discuss the conceptual assumptions of social recognition s theory and discourse about the investigation development. In the second part, it expresses the mechanisms analysis of teacher identity formation regarding the intersubjective relations of recognition in the society of academic values. In the third part, it analyzes how the "second class" condition of Arts, Physical Education and English Language subjects impacts in affirming and recognizing their teachers identity process. Lastly, in the final considerations,it discourses about the devolutive data process and possible interventions in the academic culture, from the analysis elaborated by an investigative workO trabalho tem como objetivo analisar e compreender as relações intersubjetivas travadas na cultura escolar a partir do diálogo com a teoria do reconhecimento social de Axel Honneth. As discussões desenvolvidas no decorrer do mesmo dizem respeito à investigação realizada no contexto de uma escola da Rede Municipal de Ensino de Vitória/ES, durante o ano letivo de 2011. O processo de investigação desenvolveu-se a partir da pesquisa etnográfica, bem como por entrevistas com dez professores, uma pedagoga e uma coordenadora da escola, que foram sujeitos do estudo. O desenvolvimento da argumentação será desdobrado em três partes. Inicialmente, apresenta-se uma discussão teórico-metodológica , a qual busca delimitar o objeto de análise, discutir os pressupostos conceituais da teoria do reconhecimento social e discorrer sobre o processo de desenvolvimento da investigação. No segundo momento, expressa a análise dos mecanismos de formação da identidade docente a luz da compreensão das relações intersubjetivas de reconhecimento na comunidade de valores da escola. Num terceiro momento, analisa como a condição de segunda classe das disciplinas de Artes, Educação Física e Língua Inglesa impactam no processo de afirmação e reconhecimento da identidade de seus professores. Nas considerações finais, discorre sobre o processo de devolutiva dos dados e das possíveis intervenções na cultura da escola a partir das análises elaboradas pelo trabalho de investigaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTextFARIA, Bruno de Almeida. As relações de reconhecimento social na cultura escolar: um caminho para a compreensão das identidades docentes. 2012. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.http://repositorio.ufes.br/handle/10/6110porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Educação FísicaPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFESBRCentro de Educação Física e DesportosTeacher IdentitySchool CultureRecognitionAxel HonnethPhysical EducationIdentidade DocenteCultura EscolarReconhecimentoAxel HonnethEducação FísicaProfessores - AtitudesPercepção socialRelações humanasEducação Física796As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorORIGINALBruno de Almeida Faria.pdfapplication/pdf596348http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b47679a7-395e-4853-ba59-dd6e4fdc0523/downloadfaf9ca054e8afc5854a335be4f029f7dMD5110/61102024-07-16 19:11:17.281oai:repositorio.ufes.br:10/6110http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:56:28.778430Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes |
title |
As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes |
spellingShingle |
As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes Faria, Bruno de Almeida Teacher Identity School Culture Recognition Axel Honneth Physical Education Identidade Docente Cultura Escolar Reconhecimento Axel Honneth Educação Física Educação Física Professores - Atitudes Percepção social Relações humanas 796 |
title_short |
As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes |
title_full |
As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes |
title_fullStr |
As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes |
title_full_unstemmed |
As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes |
title_sort |
As relações de reconhecimento social na cultura escolar : um caminho para a compreensão da construção das identidades docentes |
author |
Faria, Bruno de Almeida |
author_facet |
Faria, Bruno de Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bracht, Valter |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Bruno de Almeida |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Almeida, Felipe Quintão de |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ferraço, Carlos Eduardo |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Fensterseifer, Paulo Evaldo |
contributor_str_mv |
Bracht, Valter Almeida, Felipe Quintão de Ferraço, Carlos Eduardo Fensterseifer, Paulo Evaldo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher Identity School Culture Recognition Axel Honneth Physical Education |
topic |
Teacher Identity School Culture Recognition Axel Honneth Physical Education Identidade Docente Cultura Escolar Reconhecimento Axel Honneth Educação Física Educação Física Professores - Atitudes Percepção social Relações humanas 796 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidade Docente Cultura Escolar Reconhecimento Axel Honneth Educação Física |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Educação Física |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Professores - Atitudes Percepção social Relações humanas |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
796 |
description |
This paper aims to analyze and understand the intersubjective relations existent in the academic culture, regarding Alex Honneth s theory of social recognition. The discussions developed through this study relate to the researches realized in the context of a Public Regular School in Vitória/ES, through the academic year of 2011. The investigative process was developed from an ethnographic research, such as interviews with ten teachers, an educator and a coordinator of the school, who were part of the study sample. The development of the argumentation will be approached into three parts. Initially, it presents a theoretical-methodological discussion, in which tries to delimit the object of analysis, discuss the conceptual assumptions of social recognition s theory and discourse about the investigation development. In the second part, it expresses the mechanisms analysis of teacher identity formation regarding the intersubjective relations of recognition in the society of academic values. In the third part, it analyzes how the "second class" condition of Arts, Physical Education and English Language subjects impacts in affirming and recognizing their teachers identity process. Lastly, in the final considerations,it discourses about the devolutive data process and possible interventions in the academic culture, from the analysis elaborated by an investigative work |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-04-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-11-14 2016-12-23T14:02:13Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-12-23T14:02:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FARIA, Bruno de Almeida. As relações de reconhecimento social na cultura escolar: um caminho para a compreensão das identidades docentes. 2012. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/6110 |
identifier_str_mv |
FARIA, Bruno de Almeida. As relações de reconhecimento social na cultura escolar: um caminho para a compreensão das identidades docentes. 2012. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012. |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/6110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Educação Física |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Física |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação Física e Desportos |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Educação Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b47679a7-395e-4853-ba59-dd6e4fdc0523/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
faf9ca054e8afc5854a335be4f029f7d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022535180091392 |