A religião e os limites da técnica : aproximações e distanciamentos a partir do pensamento de Jürgen Habermas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/1112 |
Resumo: | Religion and technics, even with different impacts and moments in the architectonic of Jürgen Habermas"s thought, end up constituting as referential dialogic themes in the work of this author, from which he structures his thought in a theoric growing that extends from his early essays to his most recent writings. The objective of this dissertation is, from a literature review, to analyze the approaches performed by Habermas about these dialogical poles explaining movements and theoretical frameworks developed in each step. We propose to work at first the concept of technic explaining the influence inherited from Frankfurt School, as well as their reconstructions and proposals to the impacts of an instrumented reason in society. The culmination of Habermas' analysis about the techno-scientific knowledge will be the delineation of normative ethical limits of such a knowledge and at the same time exposing the pathologies and shortcomings of a strategic reason, or merely related-to-end , which culminates with his proposal of a “mitigated naturalism”. From this theoretical horizon will work the concept of religion and its importance in today's theoretical framework of Habermas. Finally, we analyse his approach about the concept of religion and the importance of this movement in the lurch about this interpretative turn about this, culminating with his repositioning inside the thought of such author. |
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A religião e os limites da técnica : aproximações e distanciamentos a partir do pensamento de Jürgen HabermasTechnicTechnological societyInstrumental reasonReligion“Post- secular” societySolidaritySociedade tecnológicaRazão instrumentalSociedade “pós-secular”Habermas, Jürgen, 1929Filosofia e religiãoFilosofia - TécnicaSolidariedadeFilosofia101Religion and technics, even with different impacts and moments in the architectonic of Jürgen Habermas"s thought, end up constituting as referential dialogic themes in the work of this author, from which he structures his thought in a theoric growing that extends from his early essays to his most recent writings. The objective of this dissertation is, from a literature review, to analyze the approaches performed by Habermas about these dialogical poles explaining movements and theoretical frameworks developed in each step. We propose to work at first the concept of technic explaining the influence inherited from Frankfurt School, as well as their reconstructions and proposals to the impacts of an instrumented reason in society. The culmination of Habermas' analysis about the techno-scientific knowledge will be the delineation of normative ethical limits of such a knowledge and at the same time exposing the pathologies and shortcomings of a strategic reason, or merely related-to-end , which culminates with his proposal of a “mitigated naturalism”. From this theoretical horizon will work the concept of religion and its importance in today's theoretical framework of Habermas. Finally, we analyse his approach about the concept of religion and the importance of this movement in the lurch about this interpretative turn about this, culminating with his repositioning inside the thought of such author.Religião e técnica, ainda que em momentos e pesos distintos na arquitetônica do pensamento de Jürgen Habermas, acabam por se constituir como temas dialogais referenciais na obra de tal autor, a partir dos quais estrutura seu pensamento em um crescendo teórico que se estende desde seus primeiros ensaios até seus mais recentes escritos. O objetivo desta dissertação é, a partir de uma revisão bibliográfica, analisar as aproximações encetadas por Habermas acerca destes pólos dialogais explicitando movimentos e aportes teóricos elaborados em cada etapa. Propomo-nos a trabalhar em um primeiro momento o conceito de técnica explicitando a influência herdada da Escola de Frankfurt, bem como suas reconstruções e propostas aos impactos de uma razão instrumentalizada na sociedade. O ponto culminante da análise habermasiana acerca do conhecimento tecnocientífico será o delineamento dos limites ético-normativos de tais conhecimentos e ao mesmo tempo a exposição das patologias e insuficiências de uma razão estratégica, ou unicamente relacionada a fins, o que culmina com sua proposta de um “naturalismo mitigado”. A partir deste horizonte teórico trabalharemos o conceito de religião e sua importância no marco teórico hodierno de Habermas. Por fim, analisamos sua aproximação ao conceito de religião e a importância deste movimento na guinada interpretativa acerca desta, culminando com sua reposição no interior do pensamento de tal autor.Universidade Federal do Espírito SantoBRMestrado em FilosofiaUFESPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaLuchi, José PedroCavalieri, EdebrandePortugal, Agnaldo CuocoPerovano, Mauricio Fernandes2014-11-18T18:37:48Z2014-11-18T18:37:48Z2014-05-232014-05-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTextapplication/pdfhttp://repositorio.ufes.br/handle/10/1112porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2024-07-01T20:14:26Zoai:repositorio.ufes.br:10/1112Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-01T20:14:26Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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