Avaliação do desempenho de sistema de transportes público utilizando indicadores de mobilidade urbana sustentável

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Priscila Bahia
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/9476
Resumo: The greatest challenge in Brazilian cities today has been to face long traffic jams, since most people stop using collective transportation to prioritize the practicality of individual motorized transportation. Encouraging the improvement of public transport is therefore essential to minimize the problem. Considering this scenario, this research aims to evaluate the performance of the Public Transport System by Bus of the Metropolitan Region of Greater Vitoria region using indicators of sustainable urban mobility and also to make a comparative analysis with transportation systems from other regions of the Country. The IMUS (Urban Sustainable Mobility Index), developed by Costa (2008), a tool to support public policies, which helps in directing actions and, mainly, in the identification of areas that require Investments. The index consists of 87 indicators, but since the focus of this research is public transport, only 22 were directly linked to the theme. In the search for the regions to be analyzed comparatively with the Metropolitan Region of Greater Vitoria, some criteria were considered, such as the use of sustainable urban mobility index, availability of data, similarity with transport used in the RMGV and the existing population in the Region to be chosen. The results show that the RMGV performed poorly in some indicators when compared to the other regions chosen for comparison. It is possible to analyze the positive and negative points of the indicators, allowing the managers to elaborate measures and actions to solve the deficit points and the improvement of the indicators that presented good performance. It is suggested that there may be greater investments in the Origin-Destination research, since it is important to present instruments that allow transportation planning.
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The IMUS (Urban Sustainable Mobility Index), developed by Costa (2008), a tool to support public policies, which helps in directing actions and, mainly, in the identification of areas that require Investments. The index consists of 87 indicators, but since the focus of this research is public transport, only 22 were directly linked to the theme. In the search for the regions to be analyzed comparatively with the Metropolitan Region of Greater Vitoria, some criteria were considered, such as the use of sustainable urban mobility index, availability of data, similarity with transport used in the RMGV and the existing population in the Region to be chosen. The results show that the RMGV performed poorly in some indicators when compared to the other regions chosen for comparison. It is possible to analyze the positive and negative points of the indicators, allowing the managers to elaborate measures and actions to solve the deficit points and the improvement of the indicators that presented good performance. It is suggested that there may be greater investments in the Origin-Destination research, since it is important to present instruments that allow transportation planning.O grande desafio nas cidades brasileiras atualmente tem sido enfrentar longos engarrafamentos no trânsito, pois a maioria das pessoas deixa de utilizar o transporte coletivo para priorizar a praticidade do transporte individual motorizado. Incentivar a melhoria do transporte público é então essencial para minimizar o problema. Diante deste cenário, esta pesquisa tem como objetivos avaliar o Sistema de Transporte Público por Ônibus da Região Metropolitana da Grande Vitória utilizando indicadores de desempenho e realizar uma análise comparativa com sistemas de transportes de outras regiões do País. A partir da revisão de literatura, foi escolhido o IMUS (Índice de Mobilidade Urbana Sustentável), desenvolvido por Costa (2008), uma ótima ferramenta de suporte de políticas públicas, que auxilia no direcionamento de ações e, principalmente, na identificação das áreas que necessitam de investimentos. O índice é composto de 87 indicadores, mas como o foco desta pesquisa é o transporte público, foram calculados apenas 22 ligados diretamente ao tema. Na busca pelas regiões a serem analisadas comparativamente com a Região Metropolitana da Grande Vitória, foram considerados alguns critérios, tais como a utilização do índice de mobilidade urbana sustentável, a disponibilidade dos dados, a similaridade com o transporte utilizado na RMGV e a população existente na região a ser escolhida. Os resultados demonstram que a RMGV obteve um desempenho inferior em alguns indicadores, quando confrontado com as demais regiões escolhidas para comparação. Podem-se analisar os pontos positivos e negativos dos indicadores, o que permitirá aos gestores elaborar medidas e ações para solucionar os pontos deficitários e o aprimoramento dos indicadores que apresentaram bom desempenho. Sugere-se que haja maiores investimentos na pesquisa Origem-Destino, visto que seja importante por apresentar instrumentos que possibilitam o planejamento de transportes.TextCOSTA, Priscila Bahia. Avaliação do desempenho de sistema de transportes público utilizando indicadores de mobilidade urbana sustentável. 2016. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro Tecnológico, Vitória, 2016.http://repositorio.ufes.br/handle/10/9476porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Engenharia CivilPrograma de Pós-Graduação em Engenharia CivilUFESBRCentro TecnológicoUrban TransportationSustainable Urban MobilityUrban Mobility IndicesTransporte UrbanoMobilidade Urbana SustentávelÍndices de Mobilidade UrbanaTransporte urbanoSustentabilidadeIndicadores sociaisEngenharia Civil624Avaliação do desempenho de sistema de transportes público utilizando indicadores de mobilidade urbana sustentávelinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALPriscila-Bahia-Costa-2016-trabalho.pdfapplication/pdf2498836http://repositorio.ufes.br/bitstreams/9db047f8-c316-44e0-8330-125b07f11562/download3a42ab848748e5d49871db69ae767d82MD5110/94762024-07-17 17:01:39.913oai:repositorio.ufes.br:10/9476http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:57:10.806278Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
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