Framework para transferência de conhecimento em instituição pública utilizando análise de redes sociais
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/16659 |
Resumo: | To understand the dynamics and interactions that promote knowledge transfer, the use of technological tools has been a trend in public institutions. The technique of Social Network Analysis - SNA is one of these tools and, in this research, it was associated with the software Ucinet 6/NetDraw to obtain a diagnosis that can contribute to managers to make more strategic decisions regarding human capital. In this sense, and with the objective of evaluating the transfer of knowledge between employees, the informal social networks of friendship, trust, and information/knowledge were analyzed in the area of Human Resources of the Federal Institute of Espírito Santo - Ifes, which has 107 employees working in 21 campuses and the Rectory. As it has a qualified staff, the Ifes Staff Training Policy foresees actions to take advantage of the skills and competencies of the staff in training events within the institution itself. However, these actions have not been implemented yet. Thus, mapping the connections between employees, evaluating the flow of knowledge transfer, and identifying skills and competencies related to administrative activities can contribute to these actions. To this end, relational data were collected by means of an electronic questionnaire. With the results obtained it was possible to identify critical knowledge servers, their interaction patterns, and the roles they play in social networks, in order to collaborate to a more effective knowledge management and to minimize the loss of critical knowledge. Therefore, the technical product developed consists of a framework to help managers in the application of the technique and to identify servers capable of contributing to strategic actions for Training Policies. |
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In this sense, and with the objective of evaluating the transfer of knowledge between employees, the informal social networks of friendship, trust, and information/knowledge were analyzed in the area of Human Resources of the Federal Institute of Espírito Santo - Ifes, which has 107 employees working in 21 campuses and the Rectory. As it has a qualified staff, the Ifes Staff Training Policy foresees actions to take advantage of the skills and competencies of the staff in training events within the institution itself. However, these actions have not been implemented yet. Thus, mapping the connections between employees, evaluating the flow of knowledge transfer, and identifying skills and competencies related to administrative activities can contribute to these actions. To this end, relational data were collected by means of an electronic questionnaire. With the results obtained it was possible to identify critical knowledge servers, their interaction patterns, and the roles they play in social networks, in order to collaborate to a more effective knowledge management and to minimize the loss of critical knowledge. Therefore, the technical product developed consists of a framework to help managers in the application of the technique and to identify servers capable of contributing to strategic actions for Training Policies.Para compreender a dinâmica e as interações que promovem a transferência de conhecimento, a utilização de ferramentas tecnológicas tem sido uma tendência em instituições públicas. A técnica de Análise de Redes Sociais - ARS é uma dessas ferramentas e que, nesta pesquisa, foi associada ao software Ucinet 6/NetDraw para obtenção de um diagnóstico que pode contribuir com os gestores para a tomada de decisões mais estratégicas em relação ao capital humano. Neste sentido e com o objetivo de avaliar a transferência de conhecimento entre servidores, foram analisadas as redes sociais informais de amizade, confiança e informação/conhecimento da área de Gestão de Pessoas do Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes, que possui 107 servidores atuando em 21 campi e Reitoria. Por apresentar um quadro funcional de servidores qualificados, a Política de Capacitação de Servidores do Ifes prevê ações para aproveitar as habilidades e competências dos servidores na realização de eventos de capacitação no âmbito da própria instituição. Contudo, essas ações ainda não foram implementadas. Deste modo, mapear as conexões entre os servidores, avaliar o fluxo da transferência de conhecimento e identificar habilidades e competências relacionadas às atividades administrativas, podem contribuir com essas ações. Para isso, foram coletados dados relacionais por meio de questionário eletrônico. Com os resultados obtidos foi possível identificar servidores críticos em conhecimentos, os padrões de interação e os papéis que desempenham nas redes sociais, a fim de colaborar para uma gestão mais eficaz do conhecimento e em minimizar a perda de conhecimentos críticos. Portanto, o produto técnico elaborado consiste em um framework para auxiliar os gestores na aplicação da técnica e identificar servidores capazes de contribuir com ações estratégicas para Políticas de Capacitação.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/16659porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Gestão PúblicaPrograma de Pós-Graduação em Gestão PúblicaUFESBRCentro de Ciências Jurídicas e Econômicassubject.br-rjbnAdministração PúblicaTransferência de conhecimentoInstituição públicaAnálise de redes sociaisGestão de pessoasCapacitaçãoFramework para transferência de conhecimento em instituição pública utilizando análise de redes sociaistitle.alternativeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALdissertacao_ppggp_-_larissa_pereira_salles_alves_0.pdfapplication/pdf3754351http://repositorio.ufes.br/bitstreams/ea8471e7-fd07-4457-bb56-d9e45d58a532/download8a0ef67287715c94b25a7a98b0a6ccedMD5110/166592024-09-12 14:16:36.632oai:repositorio.ufes.br:10/16659http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:05.617868Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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