Modelo de roteamento de veículos aplicado ao planejamento da colheita florestal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/7668 |
Resumo: | Harvesting is an activity of great importance in forestry enterprises, due to its high participation in the final cost of the raw material. The efficient planning of this activity is essential as it allows the optimization of operations and the reduction of costs. The objective of this work was to propose a mathematical model, based on the vehicle routing problem, to optimize the planning of the forest harvesting activity. The model aimed to reduce the total costs of the forest harvest, under inventory control constraints and average transport distance. The planning was carried out for horizon of one year, involving the harvesting of 200 stands, for the supply of two mills, one located in Telêmaco Borba and another in Ortigueira. The proposed modeling was able to determine the best cutting sequence to reduce the total costs of the forest harvest. In addition, the model proved to be effective in keeping the stock level within desirable limits and not allowing a large variation in the mean transport distance. The inclusion of the mean transport distance restriction to the model, which implied a 2,17% increase in total harvesting costs. |
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Silva, Gilson Fernandes daViana, Julyana Cristina CândidoLeite, Hélio GarciaBinoti, Daniel Henrique Breda2018-08-01T22:35:48Z2018-08-012018-08-01T22:35:48Z2017-07-31Harvesting is an activity of great importance in forestry enterprises, due to its high participation in the final cost of the raw material. The efficient planning of this activity is essential as it allows the optimization of operations and the reduction of costs. The objective of this work was to propose a mathematical model, based on the vehicle routing problem, to optimize the planning of the forest harvesting activity. The model aimed to reduce the total costs of the forest harvest, under inventory control constraints and average transport distance. The planning was carried out for horizon of one year, involving the harvesting of 200 stands, for the supply of two mills, one located in Telêmaco Borba and another in Ortigueira. The proposed modeling was able to determine the best cutting sequence to reduce the total costs of the forest harvest. In addition, the model proved to be effective in keeping the stock level within desirable limits and not allowing a large variation in the mean transport distance. The inclusion of the mean transport distance restriction to the model, which implied a 2,17% increase in total harvesting costs.A colheita é uma atividade de grande importância em empreendimentos florestais, dada a sua elevada participação no custo final da matéria-prima. O planejamento eficiente dessa atividade é essencial por permitir a otimização das operações e a redução dos custos. O objetivo desse trabalho foi propor um modelo matemático, tomando como base o problema de roteamento de veículos, para otimizar o planejamento da atividade de colheita florestal. O modelo visou reduzir os custos totais da colheita florestal, sob restrições de controle de estoque e distância média de transporte. O planejamento foi realizado para um horizonte de 1 ano, envolvendo a colheita de 200 talhões, destinados ao abastecimento de duas fábricas, uma localizada em Telêmaco Borba e outra em Ortigueira. A modelagem proposta foi capaz de determinar a melhor sequência de corte para reduzir os custos totais da colheita florestal. Além disso, o modelo se mostrou eficaz para manter o nível do estoque dentro de limites desejáveis e para não permitir uma grande variação da distância média de transporte. A inclusão da restrição de distância média de transporte ao modelo, implicou em um aumento de 2,17% nos custos totais de colheita.TextVIANA, Julyana Cristina Cândido Viana. Modelo de roteamento de veículos aplicado ao planejamento da colheita florestal. 2017. 66 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Florestais) – Universidade Federal do Espírito Santo, Jerônimo Monteiro, 2017.http://repositorio.ufes.br/handle/10/7668porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Ciências FlorestaisPrograma de Pós-Graduação em Ciências FlorestaisUFESBRCentro de Ciências Agrárias e EngenhariasForest planningOptimizationScheduling of the forest harvestOtimização matemáticaAgendamento da colheita florestalPlanejamento florestalColheita florestalFlorestas - AdministraçãoRecursos Florestais e Engenharia Florestal630Modelo de roteamento de veículos aplicado ao planejamento da colheita florestalVehicle routing model applied to forest harvest planninginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALJulyanaCristinaCândidoViana-2017-trabalho.pdfapplication/pdf1732828http://repositorio.ufes.br/bitstreams/700a0e1c-807f-4cb0-897d-cc4b62777daa/download7daa9c03274c965865e115c6b9b361c4MD5110/76682024-06-21 15:46:46.553oai:repositorio.ufes.br:10/7668http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:38:49.647921Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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