O editorial na situação de redação de vestibular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Kátia Regina
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3692
Resumo: The central proposal of this dissertation is to analyze how the Editorial genre discursive worked in the enunciative situation of the university entrance exam. Since it is a discursive process that involves a complex activity, a range of theories were convoked (textuals, enunciative, discursive, interactionism), for to discuss and to prove in evidence elements that could substantiate the analysis of the insertion and adaptation of the Editorial genre on the university exam context. From the presupposed that the university exam writing constitutes a textual-discursive genre thereafter, it was investigated how this genre was developed in a different place from its acting sphere. The comprehension of the dialogic-discursive movements for the generic adaptation used by the subject candidates was investigated from the writing constituted corpus produced in university exam UFES 2006. The analysis indicated that the majority of the candidates, in the adaptation process, the candidates used the opinative genres organization, which led them to structure their texts in the argumentative–dissertative way.
id UFES_868e16c5739ab3ca99025124e1129a2b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/3692
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Vidon, Luciano NovaesFranco, Kátia ReginaOlimpio, Hilda de OliveiraFiad, Raquel Salek2016-08-29T15:08:36Z2016-07-112016-08-29T15:08:36Z2008-03-11The central proposal of this dissertation is to analyze how the Editorial genre discursive worked in the enunciative situation of the university entrance exam. Since it is a discursive process that involves a complex activity, a range of theories were convoked (textuals, enunciative, discursive, interactionism), for to discuss and to prove in evidence elements that could substantiate the analysis of the insertion and adaptation of the Editorial genre on the university exam context. From the presupposed that the university exam writing constitutes a textual-discursive genre thereafter, it was investigated how this genre was developed in a different place from its acting sphere. The comprehension of the dialogic-discursive movements for the generic adaptation used by the subject candidates was investigated from the writing constituted corpus produced in university exam UFES 2006. The analysis indicated that the majority of the candidates, in the adaptation process, the candidates used the opinative genres organization, which led them to structure their texts in the argumentative–dissertative way.A proposta central desta dissertação é analisar como o gênero discursivo Editorial funcionou em uma situação de redação de vestibular. Por se tratar de um processo discursivo que envolve uma atividade complexa, recorreu-se a diversas teorias (textuais, discursivas, enunciativas, interacionistas), para discutir e pôr em evidência elementos que pudessem fundamentar a análise da inserção e adaptação do gênero Editorial no contexto do vestibular. A partir do pressuposto de que a redação de vestibular constitui um gênero textual-discursivo, investigou-se como esse gênero se realizou em um lugar diferente de sua esfera de atuação. A compreensão dos movimentos dialógico-discursivos para a adaptação genérica operada pelos sujeitos-candidatos foi investigada a partir de corpus constituído por redações produzidas no vestibular da Ufes 2006. A análise indicou que a maioria dos candidatos, no processo de adaptação, recorreu ao modo de organização de gêneros opinativos, o que os levou a estruturarem seus textos na forma dissertativo-argumentativa.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/3692porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Estudos LinguísticosPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFESBRTextual-discursive genresUniversity entrance examGêneros textual-discursivosEditorialTipologia (Lingüística)FotojornalismoRedaçãoExame vestibularLinguística80O editorial na situação de redação de vestibularinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_3076_Dissertação Katia Franco.pdfapplication/pdf2043382http://repositorio.ufes.br/bitstreams/72301f81-cfd6-465a-8ff2-a9cc85d72dcf/download06231b4c85e7e37e18a0750c79c82381MD5110/36922024-07-01 20:21:06.075oai:repositorio.ufes.br:10/3692http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-01T20:21:06Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O editorial na situação de redação de vestibular
title O editorial na situação de redação de vestibular
spellingShingle O editorial na situação de redação de vestibular
Franco, Kátia Regina
Textual-discursive genres
University entrance exam
Gêneros textual-discursivos
Editorial
Linguística
Tipologia (Lingüística)
Fotojornalismo
Redação
Exame vestibular
80
title_short O editorial na situação de redação de vestibular
title_full O editorial na situação de redação de vestibular
title_fullStr O editorial na situação de redação de vestibular
title_full_unstemmed O editorial na situação de redação de vestibular
title_sort O editorial na situação de redação de vestibular
author Franco, Kátia Regina
author_facet Franco, Kátia Regina
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vidon, Luciano Novaes
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Kátia Regina
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Olimpio, Hilda de Oliveira
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Fiad, Raquel Salek
contributor_str_mv Vidon, Luciano Novaes
Olimpio, Hilda de Oliveira
Fiad, Raquel Salek
dc.subject.eng.fl_str_mv Textual-discursive genres
University entrance exam
topic Textual-discursive genres
University entrance exam
Gêneros textual-discursivos
Editorial
Linguística
Tipologia (Lingüística)
Fotojornalismo
Redação
Exame vestibular
80
dc.subject.por.fl_str_mv Gêneros textual-discursivos
Editorial
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Linguística
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Tipologia (Lingüística)
Fotojornalismo
Redação
Exame vestibular
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 80
description The central proposal of this dissertation is to analyze how the Editorial genre discursive worked in the enunciative situation of the university entrance exam. Since it is a discursive process that involves a complex activity, a range of theories were convoked (textuals, enunciative, discursive, interactionism), for to discuss and to prove in evidence elements that could substantiate the analysis of the insertion and adaptation of the Editorial genre on the university exam context. From the presupposed that the university exam writing constitutes a textual-discursive genre thereafter, it was investigated how this genre was developed in a different place from its acting sphere. The comprehension of the dialogic-discursive movements for the generic adaptation used by the subject candidates was investigated from the writing constituted corpus produced in university exam UFES 2006. The analysis indicated that the majority of the candidates, in the adaptation process, the candidates used the opinative genres organization, which led them to structure their texts in the argumentative–dissertative way.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-03-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T15:08:36Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T15:08:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/3692
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/3692
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Estudos Linguísticos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Estudos Linguísticos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/72301f81-cfd6-465a-8ff2-a9cc85d72dcf/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 06231b4c85e7e37e18a0750c79c82381
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309188136927232