Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lessa, Alessandra Mathias
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/7541
Resumo: Performance rates of Brazilian students have not reached favorable levels in institutional evaluations to verify mathematical learning. Even though Brazil has stood out in the global setting for its development and economic growth, like South Africa, China India and Russia — countries with these characteristics, named BRICS — it has not reached results similar to most of these countries, as in PISA, for example. Therefore, besides assessing, it is important to use the results and set goals so that this picture can be changed. This study departs from the assessment carried out in the education system in the State of Espírito Santo, Brazil: the PAEBES. The result of assessment in the year 2014 will be the basis for the methodology in this study, because it comprises indications of the skills (descriptors) which students have not yet developed. The proposal comprises challenging activities involving geometry to arouse students’ curiosity and willingness to learn in a collaborative and interesting way. Since interactivity attracts youth, the Dynamic Geometry of software GeoGebra can bridge theory to practice, allowing easier visualizations in multiple representations of the object created.
id UFES_92d9cae26dc495a977889eb41582d392
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/7541
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Valério, Domingos SávioLessa, Alessandra MathiasValério, Domingos SávioRosado Filho, MoacirFantin, Silas2018-08-01T22:32:48Z2018-08-012018-08-01T22:32:48Z2016-12-06Performance rates of Brazilian students have not reached favorable levels in institutional evaluations to verify mathematical learning. Even though Brazil has stood out in the global setting for its development and economic growth, like South Africa, China India and Russia — countries with these characteristics, named BRICS — it has not reached results similar to most of these countries, as in PISA, for example. Therefore, besides assessing, it is important to use the results and set goals so that this picture can be changed. This study departs from the assessment carried out in the education system in the State of Espírito Santo, Brazil: the PAEBES. The result of assessment in the year 2014 will be the basis for the methodology in this study, because it comprises indications of the skills (descriptors) which students have not yet developed. The proposal comprises challenging activities involving geometry to arouse students’ curiosity and willingness to learn in a collaborative and interesting way. Since interactivity attracts youth, the Dynamic Geometry of software GeoGebra can bridge theory to practice, allowing easier visualizations in multiple representations of the object created.Os índices de desempenho de alunos brasileiros não têm alcançado níveis favoráveis em avaliações institucionais para verificação da aprendizagem em Matemática. Apesar do Brasil se destacar no cenário mundial pelo crescimento econômico e pelo desenvolvimento, assim como África do Sul, China, Índia e Rússia países com essas características e denominados BRICS não tem alcançado resultados semelhantes à maioria deles, como por exemplo no PISA. Desta forma se mostra importante, além de avaliar, se apropriar dos resultados e traçar metas, para que esse quadro seja modificado. O ponto de partida deste estudo é a avaliação realizada no sistema educacional do estado do Espírito Santo, o PAEBES. O resultado da avaliação no ano de 2014, servirá de apoio para a elaboração metodológica deste estudo, por constarem indicativos das habilidades (descritores) em que os alunos ainda não demonstraram ter desenvolvido. A proposta contempla a realização de atividades envolvendo Geometria para despertar curiosidade e a vontade de, por meio de desafios, aprender de forma colaborativa e interessante. Como a interatividade atrai os jovens, a Geometria Dinâmica do software GeoGebra pode fazer a ponte entre a teoria e a prática, tornando mais fácil a visualização em múltiplas representações do objeto criado.TextLESSA, Alessandra Mathias. Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016.http://repositorio.ufes.br/handle/10/7541porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasDynamic GeometryInstitutional assessmentPlane GeometryLife SkillsGeoGebra (Software)PAEBESGeometria DinâmicaAvaliações institucionaisGeometria planaHabilidades de vidaGeoGebra (Software)Habilidades de vidaGeometria planaMatemática51Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria planaCollaborative activities with geogebra: a proposal for teaching plane geometryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALAlessandraMathiasLessa-2016-trabalho.pdfapplication/pdf3000494http://repositorio.ufes.br/bitstreams/50c5af08-e5cc-49ed-aaf8-f513cbff682c/download4eef55b712cda545ba8a341dc22f2832MD5110/75412024-06-30 16:50:57.03oai:repositorio.ufes.br:10/7541http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:39:07.025382Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
dc.title.alternative.none.fl_str_mv Collaborative activities with geogebra: a proposal for teaching plane geometry
title Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
spellingShingle Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
Lessa, Alessandra Mathias
Dynamic Geometry
Institutional assessment
Plane Geometry
Life Skills
GeoGebra (Software)
PAEBES
Geometria Dinâmica
Avaliações institucionais
Geometria plana
Habilidades de vida
Matemática
GeoGebra (Software)
Habilidades de vida
Geometria plana
51
title_short Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
title_full Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
title_fullStr Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
title_full_unstemmed Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
title_sort Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
author Lessa, Alessandra Mathias
author_facet Lessa, Alessandra Mathias
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Valério, Domingos Sávio
dc.contributor.author.fl_str_mv Lessa, Alessandra Mathias
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Valério, Domingos Sávio
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Rosado Filho, Moacir
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Fantin, Silas
contributor_str_mv Valério, Domingos Sávio
Valério, Domingos Sávio
Rosado Filho, Moacir
Fantin, Silas
dc.subject.eng.fl_str_mv Dynamic Geometry
Institutional assessment
Plane Geometry
Life Skills
topic Dynamic Geometry
Institutional assessment
Plane Geometry
Life Skills
GeoGebra (Software)
PAEBES
Geometria Dinâmica
Avaliações institucionais
Geometria plana
Habilidades de vida
Matemática
GeoGebra (Software)
Habilidades de vida
Geometria plana
51
dc.subject.por.fl_str_mv GeoGebra (Software)
PAEBES
Geometria Dinâmica
Avaliações institucionais
Geometria plana
Habilidades de vida
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Matemática
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv GeoGebra (Software)
Habilidades de vida
Geometria plana
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 51
description Performance rates of Brazilian students have not reached favorable levels in institutional evaluations to verify mathematical learning. Even though Brazil has stood out in the global setting for its development and economic growth, like South Africa, China India and Russia — countries with these characteristics, named BRICS — it has not reached results similar to most of these countries, as in PISA, for example. Therefore, besides assessing, it is important to use the results and set goals so that this picture can be changed. This study departs from the assessment carried out in the education system in the State of Espírito Santo, Brazil: the PAEBES. The result of assessment in the year 2014 will be the basis for the methodology in this study, because it comprises indications of the skills (descriptors) which students have not yet developed. The proposal comprises challenging activities involving geometry to arouse students’ curiosity and willingness to learn in a collaborative and interesting way. Since interactivity attracts youth, the Dynamic Geometry of software GeoGebra can bridge theory to practice, allowing easier visualizations in multiple representations of the object created.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-12-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T22:32:48Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T22:32:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LESSA, Alessandra Mathias. Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/7541
identifier_str_mv LESSA, Alessandra Mathias. Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/7541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/50c5af08-e5cc-49ed-aaf8-f513cbff682c/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 4eef55b712cda545ba8a341dc22f2832
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022626181808128