Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/7541 |
Resumo: | Performance rates of Brazilian students have not reached favorable levels in institutional evaluations to verify mathematical learning. Even though Brazil has stood out in the global setting for its development and economic growth, like South Africa, China India and Russia — countries with these characteristics, named BRICS — it has not reached results similar to most of these countries, as in PISA, for example. Therefore, besides assessing, it is important to use the results and set goals so that this picture can be changed. This study departs from the assessment carried out in the education system in the State of Espírito Santo, Brazil: the PAEBES. The result of assessment in the year 2014 will be the basis for the methodology in this study, because it comprises indications of the skills (descriptors) which students have not yet developed. The proposal comprises challenging activities involving geometry to arouse students’ curiosity and willingness to learn in a collaborative and interesting way. Since interactivity attracts youth, the Dynamic Geometry of software GeoGebra can bridge theory to practice, allowing easier visualizations in multiple representations of the object created. |
id |
UFES_92d9cae26dc495a977889eb41582d392 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/7541 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Valério, Domingos SávioLessa, Alessandra MathiasValério, Domingos SávioRosado Filho, MoacirFantin, Silas2018-08-01T22:32:48Z2018-08-012018-08-01T22:32:48Z2016-12-06Performance rates of Brazilian students have not reached favorable levels in institutional evaluations to verify mathematical learning. Even though Brazil has stood out in the global setting for its development and economic growth, like South Africa, China India and Russia — countries with these characteristics, named BRICS — it has not reached results similar to most of these countries, as in PISA, for example. Therefore, besides assessing, it is important to use the results and set goals so that this picture can be changed. This study departs from the assessment carried out in the education system in the State of Espírito Santo, Brazil: the PAEBES. The result of assessment in the year 2014 will be the basis for the methodology in this study, because it comprises indications of the skills (descriptors) which students have not yet developed. The proposal comprises challenging activities involving geometry to arouse students’ curiosity and willingness to learn in a collaborative and interesting way. Since interactivity attracts youth, the Dynamic Geometry of software GeoGebra can bridge theory to practice, allowing easier visualizations in multiple representations of the object created.Os índices de desempenho de alunos brasileiros não têm alcançado níveis favoráveis em avaliações institucionais para verificação da aprendizagem em Matemática. Apesar do Brasil se destacar no cenário mundial pelo crescimento econômico e pelo desenvolvimento, assim como África do Sul, China, Índia e Rússia países com essas características e denominados BRICS não tem alcançado resultados semelhantes à maioria deles, como por exemplo no PISA. Desta forma se mostra importante, além de avaliar, se apropriar dos resultados e traçar metas, para que esse quadro seja modificado. O ponto de partida deste estudo é a avaliação realizada no sistema educacional do estado do Espírito Santo, o PAEBES. O resultado da avaliação no ano de 2014, servirá de apoio para a elaboração metodológica deste estudo, por constarem indicativos das habilidades (descritores) em que os alunos ainda não demonstraram ter desenvolvido. A proposta contempla a realização de atividades envolvendo Geometria para despertar curiosidade e a vontade de, por meio de desafios, aprender de forma colaborativa e interessante. Como a interatividade atrai os jovens, a Geometria Dinâmica do software GeoGebra pode fazer a ponte entre a teoria e a prática, tornando mais fácil a visualização em múltiplas representações do objeto criado.TextLESSA, Alessandra Mathias. Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016.http://repositorio.ufes.br/handle/10/7541porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasDynamic GeometryInstitutional assessmentPlane GeometryLife SkillsGeoGebra (Software)PAEBESGeometria DinâmicaAvaliações institucionaisGeometria planaHabilidades de vidaGeoGebra (Software)Habilidades de vidaGeometria planaMatemática51Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria planaCollaborative activities with geogebra: a proposal for teaching plane geometryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALAlessandraMathiasLessa-2016-trabalho.pdfapplication/pdf3000494http://repositorio.ufes.br/bitstreams/50c5af08-e5cc-49ed-aaf8-f513cbff682c/download4eef55b712cda545ba8a341dc22f2832MD5110/75412024-06-30 16:50:57.03oai:repositorio.ufes.br:10/7541http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:39:07.025382Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
Collaborative activities with geogebra: a proposal for teaching plane geometry |
title |
Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana |
spellingShingle |
Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana Lessa, Alessandra Mathias Dynamic Geometry Institutional assessment Plane Geometry Life Skills GeoGebra (Software) PAEBES Geometria Dinâmica Avaliações institucionais Geometria plana Habilidades de vida Matemática GeoGebra (Software) Habilidades de vida Geometria plana 51 |
title_short |
Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana |
title_full |
Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana |
title_fullStr |
Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana |
title_full_unstemmed |
Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana |
title_sort |
Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana |
author |
Lessa, Alessandra Mathias |
author_facet |
Lessa, Alessandra Mathias |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Valério, Domingos Sávio |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lessa, Alessandra Mathias |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Valério, Domingos Sávio |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rosado Filho, Moacir |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Fantin, Silas |
contributor_str_mv |
Valério, Domingos Sávio Valério, Domingos Sávio Rosado Filho, Moacir Fantin, Silas |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Dynamic Geometry Institutional assessment Plane Geometry Life Skills |
topic |
Dynamic Geometry Institutional assessment Plane Geometry Life Skills GeoGebra (Software) PAEBES Geometria Dinâmica Avaliações institucionais Geometria plana Habilidades de vida Matemática GeoGebra (Software) Habilidades de vida Geometria plana 51 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
GeoGebra (Software) PAEBES Geometria Dinâmica Avaliações institucionais Geometria plana Habilidades de vida |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Matemática |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
GeoGebra (Software) Habilidades de vida Geometria plana |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
51 |
description |
Performance rates of Brazilian students have not reached favorable levels in institutional evaluations to verify mathematical learning. Even though Brazil has stood out in the global setting for its development and economic growth, like South Africa, China India and Russia — countries with these characteristics, named BRICS — it has not reached results similar to most of these countries, as in PISA, for example. Therefore, besides assessing, it is important to use the results and set goals so that this picture can be changed. This study departs from the assessment carried out in the education system in the State of Espírito Santo, Brazil: the PAEBES. The result of assessment in the year 2014 will be the basis for the methodology in this study, because it comprises indications of the skills (descriptors) which students have not yet developed. The proposal comprises challenging activities involving geometry to arouse students’ curiosity and willingness to learn in a collaborative and interesting way. Since interactivity attracts youth, the Dynamic Geometry of software GeoGebra can bridge theory to practice, allowing easier visualizations in multiple representations of the object created. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-12-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-08-01T22:32:48Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-08-01 2018-08-01T22:32:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LESSA, Alessandra Mathias. Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/7541 |
identifier_str_mv |
LESSA, Alessandra Mathias. Atividades colaborativas com o geogebra: uma proposta de ensino de geometria plana. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016. |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/7541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/50c5af08-e5cc-49ed-aaf8-f513cbff682c/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4eef55b712cda545ba8a341dc22f2832 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022626181808128 |