Produção de vida no trabalho docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sá, Daniele Amaral de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2900
Resumo: This paper put in discussion the processes of the work formation and the worker formation, considering especially your susceptible nature of tranformation. Therewith teachers activity research we discussed with a primary teacher the ways of work and be a worker that was updated in your daily practices in the city of Vitória, Espírito Santo. This intervention had like a theoretical-methodological tool the Clinic of Activity contribution turning possible a posture that priveleges the teacher perform in teachers activity analisys production. This transform-comprehend the work was started by a search of means that provoked the self confrontation of the teacher with her activity. The produced analisys during this research was condition for the normativity worker increases, causing displacement in the forms of conduct the work. This experimentation begins also of the search to do psi that don't individualize the scholastic issues or reduce its genesis on extents of school self, bring to the discussion the complex net in what the work activity is begotten. In this way, we try to give visibility to the polyphony that the teacher voices produce putting in question her effects and the possible deviations.
id UFES_952cfd4c2b5246b440ee1b98680bb2cc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2900
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Barros, Maria Elizabeth Barros deSá, Daniele Amaral deSilva, Cláudia Osório daHeckert, Ana Lúcia Coelho2016-08-29T14:09:45Z2016-07-112016-08-29T14:09:45Z2011-09-29This paper put in discussion the processes of the work formation and the worker formation, considering especially your susceptible nature of tranformation. Therewith teachers activity research we discussed with a primary teacher the ways of work and be a worker that was updated in your daily practices in the city of Vitória, Espírito Santo. This intervention had like a theoretical-methodological tool the Clinic of Activity contribution turning possible a posture that priveleges the teacher perform in teachers activity analisys production. This transform-comprehend the work was started by a search of means that provoked the self confrontation of the teacher with her activity. The produced analisys during this research was condition for the normativity worker increases, causing displacement in the forms of conduct the work. This experimentation begins also of the search to do psi that don't individualize the scholastic issues or reduce its genesis on extents of school self, bring to the discussion the complex net in what the work activity is begotten. In this way, we try to give visibility to the polyphony that the teacher voices produce putting in question her effects and the possible deviations.Esta dissertação coloca em discussão os processos de produção do trabalho e do trabalhador levando em consideração principalmente seu caráter passível de transformação. A partir do estudo da atividade docente, problematizamos junto com uma professora do ensino fundamental as formas de trabalhar e ser trabalhador que eram atualizadas em sua prática cotidiana no município de Vitória, Espírito Santo. Esta intervenção teve como ferramenta teórico-metodológica as contribuições da Clínica da Atividade, possibilitando uma postura que privilegiasse o protagonismo da professora na produção de análises da atividade docente. Este transformar-compreender o trabalho se deu por uma busca de meios que provocassem a autoconfrontação da professora com sua atividade. As análises produzidas durante este estudo foram condição para um aumento do poder de ação da trabalhadora, provocando deslocamentos nas formas de conduzir o trabalho. Esta experimentação partiu também da busca por um fazer psi que não individualizasse as questões escolares ou reduzisse sua gênese ao âmbito da própria escola, trazendo para a discussão a rede complexa em que a atividade de trabalho é engendrada. Assim, tentamos dar visibilidade à polifonia que produz a voz da professora colocando em questão seus efeitos e os possíveis desvios.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2900porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Psicologia InstitucionalPrograma de Pós-Graduação em Psicologia InstitucionalUFESBRTeaching workClinic of activityActivityTrabalho docenteClínica da atividadeAtividadeProfessoresTrabalho - AnáliseTrabalho - Aspectos psicológicosPesquisaPsicologia159.9Produção de vida no trabalho docenteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_5266_Daniele Sá.pdfapplication/pdf935378http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f14696f7-0487-4341-98d3-9523b6e239d2/download12a534174106690f36c6b071b0b28c2cMD5110/29002024-07-02 15:36:38.309oai:repositorio.ufes.br:10/2900http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-02T15:36:38Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Produção de vida no trabalho docente
title Produção de vida no trabalho docente
spellingShingle Produção de vida no trabalho docente
Sá, Daniele Amaral de
Teaching work
Clinic of activity
Activity
Trabalho docente
Clínica da atividade
Atividade
Psicologia
Professores
Trabalho - Análise
Trabalho - Aspectos psicológicos
Pesquisa
159.9
title_short Produção de vida no trabalho docente
title_full Produção de vida no trabalho docente
title_fullStr Produção de vida no trabalho docente
title_full_unstemmed Produção de vida no trabalho docente
title_sort Produção de vida no trabalho docente
author Sá, Daniele Amaral de
author_facet Sá, Daniele Amaral de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barros, Maria Elizabeth Barros de
dc.contributor.author.fl_str_mv Sá, Daniele Amaral de
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Silva, Cláudia Osório da
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Heckert, Ana Lúcia Coelho
contributor_str_mv Barros, Maria Elizabeth Barros de
Silva, Cláudia Osório da
Heckert, Ana Lúcia Coelho
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching work
Clinic of activity
Activity
topic Teaching work
Clinic of activity
Activity
Trabalho docente
Clínica da atividade
Atividade
Psicologia
Professores
Trabalho - Análise
Trabalho - Aspectos psicológicos
Pesquisa
159.9
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho docente
Clínica da atividade
Atividade
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Psicologia
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Professores
Trabalho - Análise
Trabalho - Aspectos psicológicos
Pesquisa
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 159.9
description This paper put in discussion the processes of the work formation and the worker formation, considering especially your susceptible nature of tranformation. Therewith teachers activity research we discussed with a primary teacher the ways of work and be a worker that was updated in your daily practices in the city of Vitória, Espírito Santo. This intervention had like a theoretical-methodological tool the Clinic of Activity contribution turning possible a posture that priveleges the teacher perform in teachers activity analisys production. This transform-comprehend the work was started by a search of means that provoked the self confrontation of the teacher with her activity. The produced analisys during this research was condition for the normativity worker increases, causing displacement in the forms of conduct the work. This experimentation begins also of the search to do psi that don't individualize the scholastic issues or reduce its genesis on extents of school self, bring to the discussion the complex net in what the work activity is begotten. In this way, we try to give visibility to the polyphony that the teacher voices produce putting in question her effects and the possible deviations.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-09-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T14:09:45Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T14:09:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2900
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2900
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Psicologia Institucional
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Psicologia Institucional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f14696f7-0487-4341-98d3-9523b6e239d2/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 12a534174106690f36c6b071b0b28c2c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309164499927040