Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Luciana do Nascimento
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/4710
Resumo: This research is justified in the belief that just the approach of teaching chemistry in the theoretical aspect, is not enough. Therefore, it is based on analysis of the pedagogical aspects of teaching this subject in one school project, called "Quixaba"(ChemicalIndustryEspírito Santo), developed with 9th grade high school students of the Science of Nature class, with focus on Science, Technology, Society and Environment (CTSA).The project deals with the articulation of socio-scientific issues with teaching Chemistryin schools, centering on some sectors of the industryof Espírito Santo state, for example, food, construction and steel mill. This is a qualitative research, a case study type, based on observation notes, questions, technical visits, analysis of articles and books in the field of Science and Education in Chemistry, aiming to enable critical reflections on science, especially Chemistry in daily life from the context of the problem of transformations of materials and the processes that enable such transformations involving ethical and social issues of several products in human society. The results lead us to conclude that the teaching practices carried out during the "Quixaba" project provide scientific literacy with focus on Science, Technology, Society and Environment (CTSA), once the articulation between formal and non-formal learning spaces help to promote the students" autonomy
id UFES_9ea80246dfdd6c5c8314fed763b3a037
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/4710
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Leite, Sidnei Quezada MeirelesLacerda Junior, ValdemarRodrigues, Luciana do NascimentoCastro, Denise Leal deFerreira, Rafael de Queiroz2016-08-29T15:35:35Z2016-07-112016-08-29T15:35:35Z2014-08-27This research is justified in the belief that just the approach of teaching chemistry in the theoretical aspect, is not enough. Therefore, it is based on analysis of the pedagogical aspects of teaching this subject in one school project, called "Quixaba"(ChemicalIndustryEspírito Santo), developed with 9th grade high school students of the Science of Nature class, with focus on Science, Technology, Society and Environment (CTSA).The project deals with the articulation of socio-scientific issues with teaching Chemistryin schools, centering on some sectors of the industryof Espírito Santo state, for example, food, construction and steel mill. This is a qualitative research, a case study type, based on observation notes, questions, technical visits, analysis of articles and books in the field of Science and Education in Chemistry, aiming to enable critical reflections on science, especially Chemistry in daily life from the context of the problem of transformations of materials and the processes that enable such transformations involving ethical and social issues of several products in human society. The results lead us to conclude that the teaching practices carried out during the "Quixaba" project provide scientific literacy with focus on Science, Technology, Society and Environment (CTSA), once the articulation between formal and non-formal learning spaces help to promote the students" autonomyEsta pesquisa se justifica na medida em que entende que não é suficiente apenas enfocar o ensino da Química sob o aspecto teórico. Para isso, vale-se da análise dos aspectos pedagógicos de ensino dessa disciplina em um projeto escolar, “Quixaba” (Química na Indústria Capixaba), desenvolvido com alunos da disciplina de Ciência da Natureza do 9º ano do Ensino Fundamental, com enfoqueCiência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA). O projeto trata da articulação de temas sociocientíficos com conteúdos de Química, focando alguns setores da indústria do Espírito Santo como, por exemplo, alimentos, construção civil e siderurgia. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso, apoiada em observações, anotações, questionamentos, visitas técnicas, análise de artigos e livros da área de Ciências e Ensino de Química, que visa ativar reflexões críticas sobre a Ciência, em especial da Química cotidiana a partir do contexto da problemática das transformações dos materiais e dos processos que possibilitam tais transformações, envolvendo as questões éticas e sociais de diversos produtos na sociedade humana.Os resultados nos levam a concluir que as práticas pedagógicas realizadas durante o projeto “Quixaba” proporcionam alfabetização científica com enfoque CTSA e promoveram nos alunos a autonomiaTextRODRIGUES, Luciana do Nascimento. Educação química com enfoque CTSA: da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental. 2014. 161 f. Dissertação (Mestrado em Química) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2014.http://repositorio.ufes.br/handle/10/4710porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em QuímicaPrograma de Pós-Graduação em QuímicaUFESBRCentro de Ciências Exatasprojectsocio-scientific issueschemical educationautonomyprojetostemas sociocientíficosQuímica - Estudo e ensinoautonomiaIndústria química - Espírito Santo (Estado)Ensino fundamentalQuímica54Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDissertação_Luciana do Nascimento Rodrigues.pdfapplication/pdf4810148http://repositorio.ufes.br/bitstreams/4a8a9f6b-98b9-457b-b99d-7c0629b90755/download4b50f1e87222aff08889a44d068ed4afMD5110/47102024-06-28 17:52:25.231oai:repositorio.ufes.br:10/4710http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:29:01.582447Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental
title Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental
spellingShingle Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental
Rodrigues, Luciana do Nascimento
project
socio-scientific issues
chemical education
autonomy
projetos
temas sociocientíficos
Química - Estudo e ensino
autonomia
Química
Indústria química - Espírito Santo (Estado)
Ensino fundamental
54
title_short Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental
title_full Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental
title_fullStr Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental
title_full_unstemmed Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental
title_sort Educação química com enfoque CTSA : da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental
author Rodrigues, Luciana do Nascimento
author_facet Rodrigues, Luciana do Nascimento
author_role author
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Leite, Sidnei Quezada Meireles
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Lacerda Junior, Valdemar
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Luciana do Nascimento
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Castro, Denise Leal de
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ferreira, Rafael de Queiroz
contributor_str_mv Leite, Sidnei Quezada Meireles
Lacerda Junior, Valdemar
Castro, Denise Leal de
Ferreira, Rafael de Queiroz
dc.subject.eng.fl_str_mv project
socio-scientific issues
chemical education
autonomy
topic project
socio-scientific issues
chemical education
autonomy
projetos
temas sociocientíficos
Química - Estudo e ensino
autonomia
Química
Indústria química - Espírito Santo (Estado)
Ensino fundamental
54
dc.subject.por.fl_str_mv projetos
temas sociocientíficos
Química - Estudo e ensino
autonomia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Química
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Indústria química - Espírito Santo (Estado)
Ensino fundamental
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 54
description This research is justified in the belief that just the approach of teaching chemistry in the theoretical aspect, is not enough. Therefore, it is based on analysis of the pedagogical aspects of teaching this subject in one school project, called "Quixaba"(ChemicalIndustryEspírito Santo), developed with 9th grade high school students of the Science of Nature class, with focus on Science, Technology, Society and Environment (CTSA).The project deals with the articulation of socio-scientific issues with teaching Chemistryin schools, centering on some sectors of the industryof Espírito Santo state, for example, food, construction and steel mill. This is a qualitative research, a case study type, based on observation notes, questions, technical visits, analysis of articles and books in the field of Science and Education in Chemistry, aiming to enable critical reflections on science, especially Chemistry in daily life from the context of the problem of transformations of materials and the processes that enable such transformations involving ethical and social issues of several products in human society. The results lead us to conclude that the teaching practices carried out during the "Quixaba" project provide scientific literacy with focus on Science, Technology, Society and Environment (CTSA), once the articulation between formal and non-formal learning spaces help to promote the students" autonomy
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-08-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T15:35:35Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T15:35:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RODRIGUES, Luciana do Nascimento. Educação química com enfoque CTSA: da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental. 2014. 161 f. Dissertação (Mestrado em Química) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/4710
identifier_str_mv RODRIGUES, Luciana do Nascimento. Educação química com enfoque CTSA: da indústria química do Estado do Espírito Santo à sala de aula do ensino fundamental. 2014. 161 f. Dissertação (Mestrado em Química) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2014.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/4710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Química
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Química
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Química
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/4a8a9f6b-98b9-457b-b99d-7c0629b90755/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 4b50f1e87222aff08889a44d068ed4af
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022597731844096