Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Marcelo Adolfo Duque Gomes da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/7273
Resumo: This work operates with the thesis that a new look at the body (in which it is also a producer of knowledge) could help us to better understand the knowledge we produce. Body that has been thought of, from modernity (for scientific reason, above all for Western rationality), as always having a secondary role, if compared to the importance attributed to the intellectual plane. The theoretical tool to be used is the philosophy (of the body) by José Nuno Gil, in order to offer the field of physical education a contribution to what Professor Mauro Betti called "dilemma of the cultural turn". In this endeavor, we discussed the following concept of the naked image philosopher; small perceptions; body inscription; infralanguage; body awareness; body of consciousness; body of thought; body space; interior space. From them we try to extract implications for physical education, with focus, more specifically, on the problematizations that involve the relationship between body, knowledge and language.
id UFES_9ed7ee0eb4d0db35a2aebb0a3428b49c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/7273
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Almeida, Felipe Quintão deCosta, Marcelo Adolfo Duque Gomes daBracht, ValterPich, Santiago2018-08-01T21:36:31Z2018-08-012018-08-01T21:36:31Z2014-07-11This work operates with the thesis that a new look at the body (in which it is also a producer of knowledge) could help us to better understand the knowledge we produce. Body that has been thought of, from modernity (for scientific reason, above all for Western rationality), as always having a secondary role, if compared to the importance attributed to the intellectual plane. The theoretical tool to be used is the philosophy (of the body) by José Nuno Gil, in order to offer the field of physical education a contribution to what Professor Mauro Betti called "dilemma of the cultural turn". In this endeavor, we discussed the following concept of the naked image philosopher; small perceptions; body inscription; infralanguage; body awareness; body of consciousness; body of thought; body space; interior space. From them we try to extract implications for physical education, with focus, more specifically, on the problematizations that involve the relationship between body, knowledge and language.Este trabalho opera com a tese de que esse novo olhar para o corpo (em que ele é também produtor de conhecimento) poderia nos ajudar a compreender melhor o conhecimento que produzimos. Para tanto lança mão da filosofia (do corpo) de José Nuno Gil, a fim de oferecer ao campo da educação física uma contribuição ao que o professor Mauro Betti chamou de dilema da virada cultural. Nesse empreitada utilizamos os seguintes conceito do filósofo imagem-nua; pequenas percepções; corpoinscrição; infralíngua; consciência do corpo; corpo de consciência; corpo de pensamento; espaço do corpo; espaço interior. A partir deles tentamos extrair implicações para a educação física, com foco, mais especificamente, nas problematizações que envolvem a relação entre corpo, conhecimento e linguagem.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/7273porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Educação FísicaPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFESBRCentro de Educação Física e DesportosBodyLanguagePhysical educationCorpoLinguagemEducação físicaEducação Física796Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALMarcelo Adolfo Duque Gomes da Costa.pdfMarcelo Adolfo Duque Gomes da Costa.pdfapplication/pdf1202178http://repositorio.ufes.br/bitstreams/7816d6e0-3582-48c6-a151-4c45f4135bb8/download26404357d242bb41fe36ab9e0ef09889MD5110/72732024-06-28 10:14:27.38oai:repositorio.ufes.br:10/7273http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-28T10:14:27Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil
title Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil
spellingShingle Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil
Costa, Marcelo Adolfo Duque Gomes da
Body
Language
Physical education
Corpo
Linguagem
Educação física
Educação Física
796
title_short Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil
title_full Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil
title_fullStr Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil
title_full_unstemmed Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil
title_sort Corpo, linguagem e educação física : o limite culturalista sob a prespectiva do filósofo José Nuno Gil
author Costa, Marcelo Adolfo Duque Gomes da
author_facet Costa, Marcelo Adolfo Duque Gomes da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Almeida, Felipe Quintão de
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Marcelo Adolfo Duque Gomes da
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Bracht, Valter
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pich, Santiago
contributor_str_mv Almeida, Felipe Quintão de
Bracht, Valter
Pich, Santiago
dc.subject.eng.fl_str_mv Body
Language
Physical education
topic Body
Language
Physical education
Corpo
Linguagem
Educação física
Educação Física
796
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo
Linguagem
Educação física
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação Física
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 796
description This work operates with the thesis that a new look at the body (in which it is also a producer of knowledge) could help us to better understand the knowledge we produce. Body that has been thought of, from modernity (for scientific reason, above all for Western rationality), as always having a secondary role, if compared to the importance attributed to the intellectual plane. The theoretical tool to be used is the philosophy (of the body) by José Nuno Gil, in order to offer the field of physical education a contribution to what Professor Mauro Betti called "dilemma of the cultural turn". In this endeavor, we discussed the following concept of the naked image philosopher; small perceptions; body inscription; infralanguage; body awareness; body of consciousness; body of thought; body space; interior space. From them we try to extract implications for physical education, with focus, more specifically, on the problematizations that involve the relationship between body, knowledge and language.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-07-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T21:36:31Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T21:36:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/7273
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/7273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação Física
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação Física e Desportos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/7816d6e0-3582-48c6-a151-4c45f4135bb8/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 26404357d242bb41fe36ab9e0ef09889
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309170880512000