Uma abordagem baseada em negociação de agentes para a resolução do problema de alocação dinâmica de navios em berços de terminais portuários
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/4096 |
Resumo: | This work shows a new approach to solve dynamic and complex logistics problems based upon the fact that in human society several problems are solved by interaction and negotiation between humans, that alone can't solve the problem, but if they join themselves toward the solution of the problem, all of them with their own resources and capabilities, they can reach one solution. It is proposed and defined one methodology inspired by the human society way of solving problems using several negotiation protocols. It was also proposed a negotiation protocol inspired in human emotion gratitude that has the main goal to solve the conflicts that might occur. Based on this proposed methodology, it was developed a computational system to create a virtual society of agents that have their own resources, non shareable, and by the exchange of messages between the agents, they converge to schedule all the solicitations of operations received (ship to load or unload container). This system was developed based on the agent technology and multiagent system. The proposed methodology and the implemented system were applied to a practical and real application of a Maritime Container Terminal. Several tests were done and the results was shown and analyzed for each negotiation protocol. |
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Schneebeli, Hans Jorg AndreasRosa, Rodrigo de AlvarengaSichman, Jaime SimãoAlvarenga, Arlindo Gomes deVarejão, Flávio MiguelBortolon, Saulo2016-08-29T15:32:39Z2016-07-112016-08-29T15:32:39Z2006-06-01This work shows a new approach to solve dynamic and complex logistics problems based upon the fact that in human society several problems are solved by interaction and negotiation between humans, that alone can't solve the problem, but if they join themselves toward the solution of the problem, all of them with their own resources and capabilities, they can reach one solution. It is proposed and defined one methodology inspired by the human society way of solving problems using several negotiation protocols. It was also proposed a negotiation protocol inspired in human emotion gratitude that has the main goal to solve the conflicts that might occur. Based on this proposed methodology, it was developed a computational system to create a virtual society of agents that have their own resources, non shareable, and by the exchange of messages between the agents, they converge to schedule all the solicitations of operations received (ship to load or unload container). This system was developed based on the agent technology and multiagent system. The proposed methodology and the implemented system were applied to a practical and real application of a Maritime Container Terminal. Several tests were done and the results was shown and analyzed for each negotiation protocol.Esta tese propõe uma nova abordagem para solução de problemas logísticos dinâmicos e complexos. Esta nova abordagem é baseada na constatação do fato de que na sociedade humana muitos dos problemas são resolvidos por meio da interação e negociação entre diversos seres humanos, os quais sozinhos não poderiam resolver o problema e, no entanto, no momento que se unem e trabalham em conjunto, cada um com seus recursos e capacidades, eles conseguem resolvê-los. É proposta e definida uma abordagem inspirada na sociedade humana com diversos padrões de negociação. Fez-se, também, a opção por propor um padrão de negociação inspirado na emoção humana gratidão que tem como sua principal função ser um elemento para resolver eventuais casos de impasse/conflito. Com base nesta abordagem proposta, foi criado um sistema computacional que cria uma sociedade virtual de indivíduos que possuem recursos não compartilhados e, por meio de mensagens trocadas entre si, negociam até convergir para agendar as solicitações de operação recebidas (navio para carregar e descarregar contêiner). Este sistema foi desenvolvido com base na tecnologia de agentes e sistema multiagentes. Como exemplo prático, a abordagem proposta e o sistema elaborado foram usados para a solução do problema de gerenciamento da fila de navios de um Terminal Portuário de Contêiner. Vários testes foram realizados e os resultados foram apresentados e analisados para cada um dos padrões de negociação.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/4096porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em Engenharia ElétricaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia ElétricaUFESBRCentro TecnológicoPortos - PlanejamentoTransportesAgentes inteligentes (Software)Inteligência artificial distribuidaLogísticaOtimização estruturalEngenharia Elétrica621.3Uma abordagem baseada em negociação de agentes para a resolução do problema de alocação dinâmica de navios em berços de terminais portuáriosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_2259_TeseDoutoradoRodrigodeAlvarengaRosa.pdfapplication/pdf1506372http://repositorio.ufes.br/bitstreams/71528307-50e1-4dd7-bf5c-3d7cefdde7fd/downloadd52a13bcf7b11e730524bad4f1f78c8dMD5110/40962024-07-17 16:59:43.45oai:repositorio.ufes.br:10/4096http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:57:59.590715Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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