Muito além do que se vê: a alegoria, em Ensaio sobre a cegueira, de José Saramago
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/6454 |
Resumo: | The objective of this research is the analysis of textual features worked by José Saramago, the allegorical structure of his novel Ensaio sobre a cegueira (1995). It presents a review of the theoretical concept of allegory, considering its origins, forms and subdivisions, and points out the similarities and the imbalance between allegory and other figures of speech. This sort of historical allegory: "allegory of poets" and "allegory of theologians." It highlights the opposition between symbol and allegory, promoted by the romantics and focuses on the concept of "allegorical reading." It points to the allegorical elements present in the narrative: the words that illustrate his own title, the intertextuality with the sayings, the characters, the narrator and narrative spaces. Based on studies of Walter Benjamin, Kothe Flávio, João Adolfo Hansen, Mikhail Bakhtin and Marc Augé, seeks to highlight the novel by Saramago as a place for questioning the man in the world. |
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Sodré, Paulo RobertoSouza, Adriana Vieira deMachado, LinoPaula, Maria José Angeli de2016-12-23T14:34:15Z2012-02-132016-12-23T14:34:15Z2011-08-04The objective of this research is the analysis of textual features worked by José Saramago, the allegorical structure of his novel Ensaio sobre a cegueira (1995). It presents a review of the theoretical concept of allegory, considering its origins, forms and subdivisions, and points out the similarities and the imbalance between allegory and other figures of speech. This sort of historical allegory: "allegory of poets" and "allegory of theologians." It highlights the opposition between symbol and allegory, promoted by the romantics and focuses on the concept of "allegorical reading." It points to the allegorical elements present in the narrative: the words that illustrate his own title, the intertextuality with the sayings, the characters, the narrator and narrative spaces. Based on studies of Walter Benjamin, Kothe Flávio, João Adolfo Hansen, Mikhail Bakhtin and Marc Augé, seeks to highlight the novel by Saramago as a place for questioning the man in the world.O objetivo desta pesquisa é a análise das características textuais trabalhadas por José Saramago, na estrutura alegórica de seu romance Ensaio sobre a cegueira (1995). Para isso, realiza uma revisão teórica do conceito de alegoria, considerando sua origem, formas e subdivisões, e aponta as semelhanças e as desproporções entre alegoria e outras figuras de linguagem. Trata da classificação histórica da alegoria: alegoria dos poetas e alegoria dos teólogos . Destaca a oposição entre símbolo e alegoria, promovida pelos românticos e enfoca o conceito de leitura alegórica . Pontua os elementos alegóricos presentes na narrativa: nos vocábulos que ilustram o seu próprio título, na intertextualidade com os ditos populares, nas personagens, no narrador e nos espaços narrativos. Fundamentada nos estudos de Walter Benjamin, Flávio Kothe, João Adolfo Hansen, Mikhail Bakhtin e Marc Augé, busca ressaltar o romance de Saramago como espaço de questionamento do homem no mundo.TextSOUZA, Adriana Vieira de. Muito além do que se vê: a alegoria, em Ensaio sobre a cegueira, de José Saramago. 2011. 117 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2011.http://repositorio.ufes.br/handle/10/6454porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em LetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFESBRJosé Saramago. Ensaio sobre a cegueiraJosé Saramago - AlegoriaNarrativa alegóricaJosé Saramago - AllegoryAllegorical narrativeSaramago, José, 1922-2010 - Crítica e interpretaçãoLiteratura - História e crítica - Teoria, etc.Figuras de linguagemLetras82Muito além do que se vê: a alegoria, em Ensaio sobre a cegueira, de José Saramagoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALAdriana Vieira de Souza.pdfapplication/pdf578214http://repositorio.ufes.br/bitstreams/188c5062-14a8-4446-99bf-184df0d9d284/downloadefd8c9207e40c2dcb84ae73c6c94830eMD5110/64542024-07-02 14:58:51.356oai:repositorio.ufes.br:10/6454http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:27:46.468072Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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