Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loureiro, Walk
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/6123
Resumo: The main objective of the work is to understand the thought, the feeling and the actions taken for the teachers of Physical Education in relation its continued formation. For in such a way it chooses the great theory of the Social Representations, especially had the importance that this theory attributes to the common sense, that is one of the slight knowledge central offices for the concept of social representation. Opting to Boarding Structural, that corresponds to one of the three chains that compose that great theory, raises hypotheses for the existence of the social representation of continued formation, treating to its internal organization and the cognitive dimension of the same one. Research deals with qualitative that if it uses of the Technique of Free Association (and the treatment of the data reached by means of software EVOC 2000) and of the Technique of Choice for Successive Decreasing Graduation - that they are two sufficiently common tools of research in the inquiries on social representations -, allied with the accomplishment of semistructuralized interviews. It points with respect to the occurrence of a phenomenon that has dislocated the central nucleus of the social representation of continued formation of the learning for the qualification becoming the search for qualification in the continued formation an individual attribute, of exclusive responsibility only e of the teachers
id UFES_b88e3b158893b5accf8a0eab57db5135
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/6123
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Bracht, ValterLoureiro, WalkFonte, Sandra Soares DellaVentorim, Silvana2016-12-23T14:02:16Z2013-01-302016-12-23T14:02:16Z2012-12-22The main objective of the work is to understand the thought, the feeling and the actions taken for the teachers of Physical Education in relation its continued formation. For in such a way it chooses the great theory of the Social Representations, especially had the importance that this theory attributes to the common sense, that is one of the slight knowledge central offices for the concept of social representation. Opting to Boarding Structural, that corresponds to one of the three chains that compose that great theory, raises hypotheses for the existence of the social representation of continued formation, treating to its internal organization and the cognitive dimension of the same one. Research deals with qualitative that if it uses of the Technique of Free Association (and the treatment of the data reached by means of software EVOC 2000) and of the Technique of Choice for Successive Decreasing Graduation - that they are two sufficiently common tools of research in the inquiries on social representations -, allied with the accomplishment of semistructuralized interviews. It points with respect to the occurrence of a phenomenon that has dislocated the central nucleus of the social representation of continued formation of the learning for the qualification becoming the search for qualification in the continued formation an individual attribute, of exclusive responsibility only e of the teachersO principal objetivo do trabalho é compreender o pensamento, o sentimento e as ações tomadas pelos professores de Educação Física em relação a sua formação continuada. Para tanto escolhe a grande teoria das Representações Sociais, especialmente devido a importância que essa teoria atribui ao senso comum, que é uma das noções centrais para o conceito de representação social. Optando pela Abordagem Estrutural, que corresponde a uma das três correntes que compõem aquela grande teoria, levanta hipóteses explicativas para a existência da representação social de formação continuada, tratando de sua organização interna e da dimensão cognitiva da mesma. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que se utiliza da Técnica de Livre Associação (e o tratamento dos dados alcançados por meio do software EVOC 2000) e da Técnica de Escolhas Hierarquizadas Sucessivas que são duas ferramentas de pesquisa bastante comuns nas investigações sobre representações sociais , aliadas com a realização de entrevistas semiestruturadas. Aponta para a ocorrência de um fenômeno que tem deslocado o núcleo central da representação social de formação continuada da aprendizagem para a qualificação tornando a busca por qualificação na formação continuada um atributo individual, de responsabilidade única e exclusiva do professorTextLOUREIRO, Walk. Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.http://repositorio.ufes.br/handle/10/6123porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Educação FísicaPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFESBRCentro de Educação Física e DesportosContinued FormationSocial RepresentationsCentral NucleusFormação continuadaRepresentações SociaisNúcleo CentralEducação permanenteEducação físicaEducação Física796Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALWalk Loureiro.pdfapplication/pdf879998http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e8f94e8b-9796-4330-919d-de75b59d7b3a/download29a21ce11936df6b3aeac9b05ffd702eMD5110/61232024-07-16 19:11:29.368oai:repositorio.ufes.br:10/6123http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:55:46.904233Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo
title Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo
spellingShingle Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo
Loureiro, Walk
Continued Formation
Social Representations
Central Nucleus
Formação continuada
Representações Sociais
Núcleo Central
Educação Física
Educação permanente
Educação física
796
title_short Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo
title_full Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo
title_fullStr Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo
title_full_unstemmed Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo
title_sort Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo
author Loureiro, Walk
author_facet Loureiro, Walk
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bracht, Valter
dc.contributor.author.fl_str_mv Loureiro, Walk
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Fonte, Sandra Soares Della
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ventorim, Silvana
contributor_str_mv Bracht, Valter
Fonte, Sandra Soares Della
Ventorim, Silvana
dc.subject.eng.fl_str_mv Continued Formation
Social Representations
Central Nucleus
topic Continued Formation
Social Representations
Central Nucleus
Formação continuada
Representações Sociais
Núcleo Central
Educação Física
Educação permanente
Educação física
796
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada
Representações Sociais
Núcleo Central
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação Física
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Educação permanente
Educação física
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 796
description The main objective of the work is to understand the thought, the feeling and the actions taken for the teachers of Physical Education in relation its continued formation. For in such a way it chooses the great theory of the Social Representations, especially had the importance that this theory attributes to the common sense, that is one of the slight knowledge central offices for the concept of social representation. Opting to Boarding Structural, that corresponds to one of the three chains that compose that great theory, raises hypotheses for the existence of the social representation of continued formation, treating to its internal organization and the cognitive dimension of the same one. Research deals with qualitative that if it uses of the Technique of Free Association (and the treatment of the data reached by means of software EVOC 2000) and of the Technique of Choice for Successive Decreasing Graduation - that they are two sufficiently common tools of research in the inquiries on social representations -, allied with the accomplishment of semistructuralized interviews. It points with respect to the occurrence of a phenomenon that has dislocated the central nucleus of the social representation of continued formation of the learning for the qualification becoming the search for qualification in the continued formation an individual attribute, of exclusive responsibility only e of the teachers
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-12-22
dc.date.available.fl_str_mv 2013-01-30
2016-12-23T14:02:16Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-12-23T14:02:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LOUREIRO, Walk. Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/6123
identifier_str_mv LOUREIRO, Walk. Representações sociais de formação continuada dos professores de educação física de escolas públicas do estado do Espírito Santo. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/6123
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação Física
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação Física e Desportos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e8f94e8b-9796-4330-919d-de75b59d7b3a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 29a21ce11936df6b3aeac9b05ffd702e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022530372370432