História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Márcia Regina Rodrigues
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/8641
Resumo: This master's dissertation analyzes the Lambert House patrimonialization process in the relation to history, memory and the educational experiences socially constructed by the individuals. The dialogue with the theoretical and methodological contributions of the philosopher Walter Benjamin and the historian Peter Gay allows unveiling the world views, images and interwoven values in the House considering an education of sensibilities constantly taking place in modernity which focuses on the cultural heritage. And from the theoretical elaborations of the historian Edward Palmer Thompson culture is understood in its plural aspects, marked by tensions, conflicts and negotiations and constantly (re) signified by the individuals through their experiences. With a qualitative study approach this documentary research and literature focuses on three key moments: the house construction in 1875-1876, the tumbling in 1985 and the restoration and transformation into an Italian Immigration Memory space in Santa Teresa in Espirito Santo State in 2010-2011. As part of Cultural History the reflections on the Lambert House represent the possibility of new perspectives and new views of the city and its history
id UFES_bc2ec50018857437dbdfa31346d88cb0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/8641
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Pinto Júnior, ArnaldoFerreira, Márcia Regina RodriguesGuimarães, Maria de FátimaFoerste, ErineuLeite, Juçara Luzia2018-08-01T23:37:21Z2018-08-012018-08-01T23:37:21Z2015-12-11This master's dissertation analyzes the Lambert House patrimonialization process in the relation to history, memory and the educational experiences socially constructed by the individuals. The dialogue with the theoretical and methodological contributions of the philosopher Walter Benjamin and the historian Peter Gay allows unveiling the world views, images and interwoven values in the House considering an education of sensibilities constantly taking place in modernity which focuses on the cultural heritage. And from the theoretical elaborations of the historian Edward Palmer Thompson culture is understood in its plural aspects, marked by tensions, conflicts and negotiations and constantly (re) signified by the individuals through their experiences. With a qualitative study approach this documentary research and literature focuses on three key moments: the house construction in 1875-1876, the tumbling in 1985 and the restoration and transformation into an Italian Immigration Memory space in Santa Teresa in Espirito Santo State in 2010-2011. As part of Cultural History the reflections on the Lambert House represent the possibility of new perspectives and new views of the city and its historyEsta dissertação de mestrado analisa o processo de patrimonialização da Casa Lambert na relação com a história, a memória e as experiências educacionais socialmente construídas pelos sujeitos. O diálogo com as contribuições teóricometodológicas do filósofo Walter Benjamin e do historiador Peter Gay permite desvelar as visões de mundo, imagens e valores imbricados na Casa, considerando uma educação das sensibilidades constantemente em curso na modernidade que incide sobre o patrimônio cultural. E a partir das elaborações teóricas do historiador Edward Palmer Thompson, a cultura é compreendida em seus aspectos plurais, marcada por tensões, conflitos e negociações, e constantemente (re) significada pelos sujeitos por meio de suas experiências. Com um enfoque de cunho qualitativo, esta pesquisa documental e bibliográfica, focaliza três momentos fundamentais: a construção da casa em 1875-1876, o tombamento em 1985 e a restauração e transformação em um espaço de memória da imigração italiana em Santa Teresa e no Espírito Santo em 2010-2011. No âmbito da História Cultural, as reflexões sobre a Casa Lambert representam a possibilidade de novas leituras e novos olhares sobre a cidade e sua históriaTexthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/8641porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoHistoryMemoryPatrimonyEducation of sensibilitiesModernismEducação das sensibilidadesEducaçãoHistóriaMemóriaModernidadePatrimônioEducação37História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ESinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_9358_Dissertação Márcia- 2016.pdfapplication/pdf11034738http://repositorio.ufes.br/bitstreams/29f8c283-8faa-4035-a682-174f5599eb71/downloada9edeee7b589aa93de214796157ed5dfMD5110/86412024-06-28 08:44:46.569oai:repositorio.ufes.br:10/8641http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-28T08:44:46Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES
title História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES
spellingShingle História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES
Ferreira, Márcia Regina Rodrigues
History
Memory
Patrimony
Education of sensibilities
Modernism
Educação das sensibilidades
Educação
Educação
História
Memória
Modernidade
Patrimônio
37
title_short História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES
title_full História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES
title_fullStr História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES
title_full_unstemmed História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES
title_sort História, memória e educação das sensibilidades : o processo de patrimonialização da Casa Lambert de Santa Teresa- ES
author Ferreira, Márcia Regina Rodrigues
author_facet Ferreira, Márcia Regina Rodrigues
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pinto Júnior, Arnaldo
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Márcia Regina Rodrigues
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Guimarães, Maria de Fátima
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Foerste, Erineu
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Leite, Juçara Luzia
contributor_str_mv Pinto Júnior, Arnaldo
Guimarães, Maria de Fátima
Foerste, Erineu
Leite, Juçara Luzia
dc.subject.eng.fl_str_mv History
Memory
Patrimony
Education of sensibilities
Modernism
topic History
Memory
Patrimony
Education of sensibilities
Modernism
Educação das sensibilidades
Educação
Educação
História
Memória
Modernidade
Patrimônio
37
dc.subject.por.fl_str_mv Educação das sensibilidades
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Educação
História
Memória
Modernidade
Patrimônio
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This master's dissertation analyzes the Lambert House patrimonialization process in the relation to history, memory and the educational experiences socially constructed by the individuals. The dialogue with the theoretical and methodological contributions of the philosopher Walter Benjamin and the historian Peter Gay allows unveiling the world views, images and interwoven values in the House considering an education of sensibilities constantly taking place in modernity which focuses on the cultural heritage. And from the theoretical elaborations of the historian Edward Palmer Thompson culture is understood in its plural aspects, marked by tensions, conflicts and negotiations and constantly (re) signified by the individuals through their experiences. With a qualitative study approach this documentary research and literature focuses on three key moments: the house construction in 1875-1876, the tumbling in 1985 and the restoration and transformation into an Italian Immigration Memory space in Santa Teresa in Espirito Santo State in 2010-2011. As part of Cultural History the reflections on the Lambert House represent the possibility of new perspectives and new views of the city and its history
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-12-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T23:37:21Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T23:37:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/8641
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/8641
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/29f8c283-8faa-4035-a682-174f5599eb71/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a9edeee7b589aa93de214796157ed5df
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309198301822976