Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/7535 |
Resumo: | The present paper introduces an experience conducted with students from the first grade of a public high school, using the software “Tabulae” as an additional resource in plane geometry teaching. “Tabulae” is a free software of dynamic geometry. We present didactic sequences that make it possible to students take their own conclusions about the mathematical properties of concepts involved through its constructions and manipulations so that they become active participants in the teaching-learning process. The contents covered are Similarity of Triangles, Homothetic Transformation, Area and Perimeter of Plane Figures. We also propose a question relating concepts of Function and Area. The activities presented here can be applied to students from the ninth series of elementary school. |
id |
UFES_cdd051f495a96734c1882808a19cc2ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/7535 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Rosado Filho, MoacirStein, Tania Cristina Gonçalves BaptistaRosado Filho, Moacir2018-08-01T22:32:46Z2018-08-012018-08-01T22:32:46Z2016-07-05The present paper introduces an experience conducted with students from the first grade of a public high school, using the software “Tabulae” as an additional resource in plane geometry teaching. “Tabulae” is a free software of dynamic geometry. We present didactic sequences that make it possible to students take their own conclusions about the mathematical properties of concepts involved through its constructions and manipulations so that they become active participants in the teaching-learning process. The contents covered are Similarity of Triangles, Homothetic Transformation, Area and Perimeter of Plane Figures. We also propose a question relating concepts of Function and Area. The activities presented here can be applied to students from the ninth series of elementary school.O presente trabalho apresenta uma experiência com alunos da 1ª série do Ensino Médio de uma escola pública, utilizando o software Tabulae como recurso auxiliar no ensino da Geometria Plana. O Tabulae é um software de Geometria Dinâmica gratuito. Apresentamos sequências didáticas que possibilitem fazer com o que os alunos tirem suas próprias conclusões sobre as propriedades matemáticas dos conceitos envolvidos, por meio de suas construções e manipulações, de maneira que se tornem participantes ativos no processo ensino-aprendizagem. Os conteúdos contemplados são Semelhança de Triângulos, Homotetia, Área e Perímetro de Figuras Planas. Também propomos uma questão que relaciona conceitos de Função e Área. As atividades apresentadas aqui podem ser aplicadas a alunos a partir da nona série do Ensino Fundamental.TextSTEIN, Tania Cristina Gonçalves Baptista. Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria. 2016. 76 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016.http://repositorio.ufes.br/handle/10/7535porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasGeometryTeachingSequences (Math)Tabulae (Software)GeometriaSequências (Matemática)EnsinoSequências (Matemática)EnsinoMatemática51Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometriaAn experience with the software tabulae as an aid in teaching geometryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALTaniaCristinaGonçalvesBaptistaStein-2016-trabalho.pdfapplication/pdf1411500http://repositorio.ufes.br/bitstreams/119eb5da-7ebe-4d48-a9d9-448cc6325660/downloadda5233b8a7a0b773473fec3c5c1e4adbMD5110/75352024-06-30 16:50:56.228oai:repositorio.ufes.br:10/7535http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:29:58.184874Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
An experience with the software tabulae as an aid in teaching geometry |
title |
Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria |
spellingShingle |
Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria Stein, Tania Cristina Gonçalves Baptista Geometry Teaching Sequences (Math) Tabulae (Software) Geometria Sequências (Matemática) Ensino Matemática Sequências (Matemática) Ensino 51 |
title_short |
Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria |
title_full |
Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria |
title_fullStr |
Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria |
title_full_unstemmed |
Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria |
title_sort |
Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria |
author |
Stein, Tania Cristina Gonçalves Baptista |
author_facet |
Stein, Tania Cristina Gonçalves Baptista |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rosado Filho, Moacir |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stein, Tania Cristina Gonçalves Baptista |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rosado Filho, Moacir |
contributor_str_mv |
Rosado Filho, Moacir Rosado Filho, Moacir |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Geometry Teaching Sequences (Math) |
topic |
Geometry Teaching Sequences (Math) Tabulae (Software) Geometria Sequências (Matemática) Ensino Matemática Sequências (Matemática) Ensino 51 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tabulae (Software) Geometria Sequências (Matemática) Ensino |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Matemática |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Sequências (Matemática) Ensino |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
51 |
description |
The present paper introduces an experience conducted with students from the first grade of a public high school, using the software “Tabulae” as an additional resource in plane geometry teaching. “Tabulae” is a free software of dynamic geometry. We present didactic sequences that make it possible to students take their own conclusions about the mathematical properties of concepts involved through its constructions and manipulations so that they become active participants in the teaching-learning process. The contents covered are Similarity of Triangles, Homothetic Transformation, Area and Perimeter of Plane Figures. We also propose a question relating concepts of Function and Area. The activities presented here can be applied to students from the ninth series of elementary school. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-08-01T22:32:46Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-08-01 2018-08-01T22:32:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
STEIN, Tania Cristina Gonçalves Baptista. Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria. 2016. 76 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/7535 |
identifier_str_mv |
STEIN, Tania Cristina Gonçalves Baptista. Uma experiência com o software tabulae como auxílio no ensino de geometria. 2016. 76 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2016. |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/7535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/119eb5da-7ebe-4d48-a9d9-448cc6325660/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
da5233b8a7a0b773473fec3c5c1e4adb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022600712945664 |