O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Will, Thiago Ferraz
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/7186
Resumo: It seeks to understand the teaching of the discipline History of Physical Education at the Physical Education School of Espirito Santo. It aims to understand how History of Physical Education was taught in the 1930s, and how the knowledge of this discipline was absorbed by the students and materialized in their monographs. As a theoretical methodological reference, it uses the concepts of representational struggles (CHARTIER, 1990), strategy and tactics (CERTEAU, 1994), makes use of documentary criticism (BLOCH, 2001). As sources, we use the programs of the discipline Physical Education History, the documents of the Permanent Archive of the CEFD/Ufes and the monographs produced between the years of 1932 to 1939. The teaching of history of physical education is one of the most recurrent subjects in the curriculum, because it stands out as being the assessment of the evolutionary history of physical education, on the other hand, the teaching of history of physical education in the 1930 had a different connotation, because it was through history that the attempt was made to legitimize the French Gymnastics Method as the ideal method for Brazilian specificities, reflecting this approach in the elaboration of student monographs with a reproduction of a discourse that sought to become hegemonic.
id UFES_cfbd056985765d6a834fb42c580ab026
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/7186
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Schneider, OmarWill, Thiago FerrazLocatelli, Andrea BrandãoSá, Maria das Graças Carvalho Silva de2018-08-01T21:36:16Z2018-08-012018-08-01T21:36:16Z2017-10-30It seeks to understand the teaching of the discipline History of Physical Education at the Physical Education School of Espirito Santo. It aims to understand how History of Physical Education was taught in the 1930s, and how the knowledge of this discipline was absorbed by the students and materialized in their monographs. As a theoretical methodological reference, it uses the concepts of representational struggles (CHARTIER, 1990), strategy and tactics (CERTEAU, 1994), makes use of documentary criticism (BLOCH, 2001). As sources, we use the programs of the discipline Physical Education History, the documents of the Permanent Archive of the CEFD/Ufes and the monographs produced between the years of 1932 to 1939. The teaching of history of physical education is one of the most recurrent subjects in the curriculum, because it stands out as being the assessment of the evolutionary history of physical education, on the other hand, the teaching of history of physical education in the 1930 had a different connotation, because it was through history that the attempt was made to legitimize the French Gymnastics Method as the ideal method for Brazilian specificities, reflecting this approach in the elaboration of student monographs with a reproduction of a discourse that sought to become hegemonic.Busca discutir o ensino de História da Educação Física na Escola de Educação Física do Espírito Santo. Objetiva compreender como essa disciplina foi ensinada na década de 1930 e como seu conteúdo foi assimilado pelos estudantes e materializado em suas monografias. Como referencial teórico metodológico, utiliza os conceitos de lutas de representações (CHARTIER, 1990), estratégias e táticas (CERTEAU, 1994) e faz uso da crítica documental (BLOCH, 2001). Como fontes, utiliza os programas da disciplina História da Educação Física, os documentos do Arquivo Permanente do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo e as monografias produzidas entre os anos de 1932 e 1939. Aponta a História da Educação Física como uma das disciplinas mais recorrentes nos currículos, pois se destaca como a apreciação da história evolutiva da Educação Física. Mostra que a disciplina, na década de 1930, tinha uma conotação diferente, pois era por meio dela que se procurava legitimar o Método Francês de Ginástica como sendo o ideal para as especificidades brasileiras, abordagem que se refletiu na elaboração das monografias dos estudantes, com a reprodução de um discurso que buscava tornarse hegemônico.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/7186porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Educação FísicaPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaUFESBRCentro de Educação Física e DesportosHistory of Physical EducationMonographsHistória da Educação FísicaEducação física - HistóriaEducação física - Espírito Santo (Estado)MonografiasEducação Física796O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_11036_Dissertação Thiago Ferraz Will20180607-141343.pdfapplication/pdf1365769http://repositorio.ufes.br/bitstreams/69b58b10-5771-46d8-a466-707ead76f66a/downloadeff2703e3484bc1a34ef85a071814d54MD5110/71862024-07-16 19:11:29.149oai:repositorio.ufes.br:10/7186http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:57:07.935142Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)
title O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)
spellingShingle O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)
Will, Thiago Ferraz
History of Physical Education
Monographs
História da Educação Física
Educação Física
Educação física - História
Educação física - Espírito Santo (Estado)
Monografias
796
title_short O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)
title_full O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)
title_fullStr O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)
title_full_unstemmed O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)
title_sort O ensino de história da educação física no curso de Educação Física do Espírito Santo (1931-1939)
author Will, Thiago Ferraz
author_facet Will, Thiago Ferraz
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Schneider, Omar
dc.contributor.author.fl_str_mv Will, Thiago Ferraz
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Locatelli, Andrea Brandão
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de
contributor_str_mv Schneider, Omar
Locatelli, Andrea Brandão
Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de
dc.subject.eng.fl_str_mv History of Physical Education
Monographs
topic History of Physical Education
Monographs
História da Educação Física
Educação Física
Educação física - História
Educação física - Espírito Santo (Estado)
Monografias
796
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação Física
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação Física
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Educação física - História
Educação física - Espírito Santo (Estado)
Monografias
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 796
description It seeks to understand the teaching of the discipline History of Physical Education at the Physical Education School of Espirito Santo. It aims to understand how History of Physical Education was taught in the 1930s, and how the knowledge of this discipline was absorbed by the students and materialized in their monographs. As a theoretical methodological reference, it uses the concepts of representational struggles (CHARTIER, 1990), strategy and tactics (CERTEAU, 1994), makes use of documentary criticism (BLOCH, 2001). As sources, we use the programs of the discipline Physical Education History, the documents of the Permanent Archive of the CEFD/Ufes and the monographs produced between the years of 1932 to 1939. The teaching of history of physical education is one of the most recurrent subjects in the curriculum, because it stands out as being the assessment of the evolutionary history of physical education, on the other hand, the teaching of history of physical education in the 1930 had a different connotation, because it was through history that the attempt was made to legitimize the French Gymnastics Method as the ideal method for Brazilian specificities, reflecting this approach in the elaboration of student monographs with a reproduction of a discourse that sought to become hegemonic.
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-10-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T21:36:16Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T21:36:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/7186
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/7186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação Física
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação Física e Desportos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/69b58b10-5771-46d8-a466-707ead76f66a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv eff2703e3484bc1a34ef85a071814d54
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022539895537664