A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Tatiana Aparecida
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3711
Resumo: The objective of this dissertation is to investigate the composition of subjectivity in “Nothing like a day after another” (“Nada como um dia após o outro dia”), the 2002 Rational Mc’s group double-CD (grupo Racionais MC’s). In order to reveal this subjectivity by means of analysis of the rap discourse genre, some concepts proposed by Bakhtin (1976[1926], 1995[1929], 2003[1979]) are methodologically used: dialogism, active responsive attitude, intonation (tune). Besides these bakhtinian conceptions, which represent the theoretical basis for this research, other notions are also evoked as Maingueneau’s (1997[1987], 2004[1998], 2005, 2006, 2008) and Amossy’s (2005) proposal of discursive ethos, together with the notion of style adopted by Granger (1974[1968]) and Possenti (2001a[1988], 2001b), as well as the articulations between style and ethos discussed by Discini (2003, 2008) and Mussalin (2008). Thus, the analysis focuses on the dialogic responsive position of the speakers in relation to themselves and to their interlocutors, specially the “trout” (o “truta”) and the “lands” (“senhor de engenho”). Subjectivity may be found within the rap-songs by means of indicators (GINZBURG, 2002[1989]) presented when data is analysed. These initial data show that subjectivity shows up in the dialogic process in which the “I” maintains with the “other”, the “brother” and the “master of property”. Thus, the “I” becomes the “other” – of which it is composed, and vice versa.
id UFES_db934c3c72162df8395f8addf03cdab3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/3711
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Vidon, Luciano NovaesMoreira, Tatiana AparecidaNascimento, Jorge Luiz doAlmeida, Júlia Maria Costa2016-08-29T15:08:43Z2016-07-112016-08-29T15:08:43Z2009-03-20The objective of this dissertation is to investigate the composition of subjectivity in “Nothing like a day after another” (“Nada como um dia após o outro dia”), the 2002 Rational Mc’s group double-CD (grupo Racionais MC’s). In order to reveal this subjectivity by means of analysis of the rap discourse genre, some concepts proposed by Bakhtin (1976[1926], 1995[1929], 2003[1979]) are methodologically used: dialogism, active responsive attitude, intonation (tune). Besides these bakhtinian conceptions, which represent the theoretical basis for this research, other notions are also evoked as Maingueneau’s (1997[1987], 2004[1998], 2005, 2006, 2008) and Amossy’s (2005) proposal of discursive ethos, together with the notion of style adopted by Granger (1974[1968]) and Possenti (2001a[1988], 2001b), as well as the articulations between style and ethos discussed by Discini (2003, 2008) and Mussalin (2008). Thus, the analysis focuses on the dialogic responsive position of the speakers in relation to themselves and to their interlocutors, specially the “trout” (o “truta”) and the “lands” (“senhor de engenho”). Subjectivity may be found within the rap-songs by means of indicators (GINZBURG, 2002[1989]) presented when data is analysed. These initial data show that subjectivity shows up in the dialogic process in which the “I” maintains with the “other”, the “brother” and the “master of property”. Thus, the “I” becomes the “other” – of which it is composed, and vice versa.Tem-se por objetivo investigar a constituição da subjetividade em raps do CD duplo Nada como um dia após o outro dia, de 2002, do grupo Racionais MC’s. Para que essa subjetividade seja revelada, por meio da análise do gênero discursivo rap, são utilizados, metodologicamente, alguns conceitos propostos por Bakhtin (1976[1926], 1995[1929], 2003[1979]), como dialogismo, atitude responsivo-ativa, entoação (tom) e estilo. Além dessas concepções bakhtinianas, que representam a base teórica desta pesquisa, outras noções também são evocadas, como a de ethos discursivo, proposta por Maingueneau (1997[1987], 2004[1998], 2005, 2006, 2008) e Amossy (2005), a de estilo adotada por Granger (1974[1968]) e por Possenti (2001a[1988], 2001b), e as articulações feitas por Discini (2003, 2008) e por Mussalin (2008) entre estilo e ethos discursivo. Assim, a análise enfoca o posicionamento responsivo dialógico dos locutores em relação a si mesmos e para com os seus interlocutores, especialmente o “truta” e o “senhor de engenho”. A subjetividade pode ser buscada, discursivamente, nas canções-rap, por meio dos indícios (GINZBURG, 2002[1989]) encontrados nos dados analisados. Esses dados indiciais mostram que a subjetividade revela-se no processo dialógico que o “eu” mantém com o “outro”, o “mano” e o “senhor de engenho”, e, dessa forma, o “eu” desdobra-se no “outro” que o constitui e viceversa.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/3711porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Estudos LinguísticosPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFESBRDialogismSubjectivityDialogismoRapsSubjetividadeRap (Música)Linguística80A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC'sinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_3452_Dissertação Tatiana Aparecida.pdfapplication/pdf677715http://repositorio.ufes.br/bitstreams/cd9af7f0-2bfa-496f-9510-f24160fd4cf7/download3bbd708f802f414f6c163b264b38b1cdMD5110/37112024-07-01 20:21:04.898oai:repositorio.ufes.br:10/3711http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-01T20:21:04Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's
title A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's
spellingShingle A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's
Moreira, Tatiana Aparecida
Dialogism
Subjectivity
Dialogismo
Raps
Linguística
Subjetividade
Rap (Música)
80
title_short A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's
title_full A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's
title_fullStr A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's
title_full_unstemmed A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's
title_sort A constituição da subjetividade em raps dos Racionais MC's
author Moreira, Tatiana Aparecida
author_facet Moreira, Tatiana Aparecida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vidon, Luciano Novaes
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Tatiana Aparecida
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Nascimento, Jorge Luiz do
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Almeida, Júlia Maria Costa
contributor_str_mv Vidon, Luciano Novaes
Nascimento, Jorge Luiz do
Almeida, Júlia Maria Costa
dc.subject.eng.fl_str_mv Dialogism
Subjectivity
topic Dialogism
Subjectivity
Dialogismo
Raps
Linguística
Subjetividade
Rap (Música)
80
dc.subject.por.fl_str_mv Dialogismo
Raps
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Linguística
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Subjetividade
Rap (Música)
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 80
description The objective of this dissertation is to investigate the composition of subjectivity in “Nothing like a day after another” (“Nada como um dia após o outro dia”), the 2002 Rational Mc’s group double-CD (grupo Racionais MC’s). In order to reveal this subjectivity by means of analysis of the rap discourse genre, some concepts proposed by Bakhtin (1976[1926], 1995[1929], 2003[1979]) are methodologically used: dialogism, active responsive attitude, intonation (tune). Besides these bakhtinian conceptions, which represent the theoretical basis for this research, other notions are also evoked as Maingueneau’s (1997[1987], 2004[1998], 2005, 2006, 2008) and Amossy’s (2005) proposal of discursive ethos, together with the notion of style adopted by Granger (1974[1968]) and Possenti (2001a[1988], 2001b), as well as the articulations between style and ethos discussed by Discini (2003, 2008) and Mussalin (2008). Thus, the analysis focuses on the dialogic responsive position of the speakers in relation to themselves and to their interlocutors, specially the “trout” (o “truta”) and the “lands” (“senhor de engenho”). Subjectivity may be found within the rap-songs by means of indicators (GINZBURG, 2002[1989]) presented when data is analysed. These initial data show that subjectivity shows up in the dialogic process in which the “I” maintains with the “other”, the “brother” and the “master of property”. Thus, the “I” becomes the “other” – of which it is composed, and vice versa.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-03-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T15:08:43Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T15:08:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/3711
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/3711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Estudos Linguísticos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Estudos Linguísticos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/cd9af7f0-2bfa-496f-9510-f24160fd4cf7/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 3bbd708f802f414f6c163b264b38b1cd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309175371563008