THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Movimento (Niterói, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925 |
Resumo: | The article aims to highlight the main current topics recently discussed about teacher education in the field of educational policies from the scientific productions of the Portal de Periódicos Capes and the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) between 2016 and 2019. For this purpose, we developed a qualitative research of content analysis, benefiting from the works of Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), among other authors. The results point to the following themes: Professionalizin0g and the construction of teaching identity; The Market policies and the regulation of educational activity; Training to the Inclusive Education; Teaching appreciation in the basic schooling; Early Childhood Education appreciation; Constitution of formative spaces for the teaching learning; Autonomy and teaching knowledge in the pedagogical practices; Articulation between the school and the university and the PIBID; Expansion of Higher Education. |
id |
UFF-11_f774734bb6efe3e40a65572af1d0d0eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43925 |
network_acronym_str |
UFF-11 |
network_name_str |
Movimento (Niterói, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)DEBATES SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE EN CAPES Y EN ANPED (2016-2019),OS DEBATES SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE NA CAPES E ANPED (2016 -2019)Formação docente. Políticas educacionais. Formação de professores. Temas candentes.Formación docente. Políticas educativas. Temas de actualidad.Teaching Education. Educational Policies. Current Themes.The article aims to highlight the main current topics recently discussed about teacher education in the field of educational policies from the scientific productions of the Portal de Periódicos Capes and the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) between 2016 and 2019. For this purpose, we developed a qualitative research of content analysis, benefiting from the works of Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), among other authors. The results point to the following themes: Professionalizin0g and the construction of teaching identity; The Market policies and the regulation of educational activity; Training to the Inclusive Education; Teaching appreciation in the basic schooling; Early Childhood Education appreciation; Constitution of formative spaces for the teaching learning; Autonomy and teaching knowledge in the pedagogical practices; Articulation between the school and the university and the PIBID; Expansion of Higher Education.El artículo tiene como objetivo resaltar los principales temas candentes recientemente discutidos sobre la formación de docentes en el campo de las políticas educativas de las producciones científicas de las revistas de Portal de Periódicos Capes y Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) entre 2016 y 2019. Para este propósito, desarrollamos una investigación cualitativa de análisis de contenido, beneficiando las obras de Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), entre otros autores. Los resultados apuntan a los siguientes temas: profesionalización y construcción de la identidad docente ”; "Políticas de mercado y regulación de la actividad docente"; "Capacitación para la educación inclusiva"; "Apreciación del profesorado en educación básica"; "Valoración de la educación de la primera infancia"; "Formación de espacios de formación para la enseñanza del aprendizaje"; "Autonomía y conocimiento docente en prácticas pedagógicas"; "Articulación entre escuela y universidad y PIBID"; "Expansión de la educación superior".O artigo tem por objetivo evidenciar os principais temas candentes debatidos recentemente acerca da formação docente no campo das políticas educacionais a partir das produções cientificas dos Periódicos Capes e ANPED entre 2016 e 2019. Para tanto, desenvolvemos uma pesquisa qualitativa de análise de conteúdo, beneficiando-se dos trabalhos das obras de Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), entre outros autores. Os resultados apontam para os seguintes temas: Profissionalização e a construção da identidade docente”; “As políticas de mercado e a regulação da atividade docente”; “Formação para a Educação Inclusiva”; “Valorização docente na Educação Básica”; “Valorização da Educação Infantil”; “Constituição de espaços formativos para a aprendizagem docente”; “Autonomia e saberes docentes nas práticas pedagógicas”; “Articulação entre a escola e a universidade e o PIBID”; “Expansão do Ensino Superior”.ABEC2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRated by the EditorsAvaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoriaapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/4392510.22409/mov.v7i14.43925Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 14 (2020): 55 years of Graduate Studies in BrazilREVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 14 (2020): 55 años de estudios de posgrado en Brasilmovimento - rivista di educazione; V. 7 N. 14 (2020): 55 anni di studi universitari in BrasileMovimento-revista de educação ; v. 7 n. 14 (2020): 55 anos de Pós-Graduação no Brasil2359-329610.22409/mov.v7i14reponame:Movimento (Niterói, Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporspahttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27191https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27193https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27194https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27195Copyright (c) 2020 Adilson de Souza Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Borges, Adilson2020-11-30T16:30:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43925Revistahttps://periodicos.uff.br/revistamovimentoPUBhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/oai||Movimento.feuff@gmail.com2359-32961518-0344opendoar:2020-11-30T16:30:04Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019) DEBATES SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE EN CAPES Y EN ANPED (2016-2019), OS DEBATES SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE NA CAPES E ANPED (2016 -2019) |
title |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019) |
spellingShingle |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019) de Souza Borges, Adilson Formação docente. Políticas educacionais. Formação de professores. Temas candentes. Formación docente. Políticas educativas. Temas de actualidad. Teaching Education. Educational Policies. Current Themes. |
title_short |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019) |
title_full |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019) |
title_fullStr |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019) |
title_full_unstemmed |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019) |
title_sort |
THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019) |
author |
de Souza Borges, Adilson |
author_facet |
de Souza Borges, Adilson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Borges, Adilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente. Políticas educacionais. Formação de professores. Temas candentes. Formación docente. Políticas educativas. Temas de actualidad. Teaching Education. Educational Policies. Current Themes. |
topic |
Formação docente. Políticas educacionais. Formação de professores. Temas candentes. Formación docente. Políticas educativas. Temas de actualidad. Teaching Education. Educational Policies. Current Themes. |
description |
The article aims to highlight the main current topics recently discussed about teacher education in the field of educational policies from the scientific productions of the Portal de Periódicos Capes and the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) between 2016 and 2019. For this purpose, we developed a qualitative research of content analysis, benefiting from the works of Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), among other authors. The results point to the following themes: Professionalizin0g and the construction of teaching identity; The Market policies and the regulation of educational activity; Training to the Inclusive Education; Teaching appreciation in the basic schooling; Early Childhood Education appreciation; Constitution of formative spaces for the teaching learning; Autonomy and teaching knowledge in the pedagogical practices; Articulation between the school and the university and the PIBID; Expansion of Higher Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Rated by the Editors Avaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoria |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925 10.22409/mov.v7i14.43925 |
url |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925 |
identifier_str_mv |
10.22409/mov.v7i14.43925 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27191 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27193 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27194 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27195 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Adilson de Souza Borges https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Adilson de Souza Borges https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 14 (2020): 55 years of Graduate Studies in Brazil REVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 14 (2020): 55 años de estudios de posgrado en Brasil movimento - rivista di educazione; V. 7 N. 14 (2020): 55 anni di studi universitari in Brasile Movimento-revista de educação ; v. 7 n. 14 (2020): 55 anos de Pós-Graduação no Brasil 2359-3296 10.22409/mov.v7i14 reponame:Movimento (Niterói, Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Movimento (Niterói, Online) |
collection |
Movimento (Niterói, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||Movimento.feuff@gmail.com |
_version_ |
1798329356341215232 |