THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Borges, Adilson
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Movimento (Niterói, Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925
Resumo: The article aims to highlight the main current topics recently discussed about teacher education in the field of educational policies from the scientific productions of the Portal de Periódicos Capes and the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) between 2016 and 2019. For this purpose, we developed a qualitative research of content analysis, benefiting from the works of Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), among other authors. The results point to the following themes: Professionalizin0g and the construction of teaching identity; The Market policies and the regulation of educational activity; Training to the Inclusive Education; Teaching appreciation in the basic schooling; Early Childhood Education appreciation; Constitution of formative spaces for the teaching learning; Autonomy and teaching knowledge in the pedagogical practices; Articulation between the school and the university and the PIBID; Expansion of Higher Education.
id UFF-11_f774734bb6efe3e40a65572af1d0d0eb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43925
network_acronym_str UFF-11
network_name_str Movimento (Niterói, Online)
repository_id_str
spelling THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)DEBATES SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE EN CAPES Y EN ANPED (2016-2019),OS DEBATES SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE NA CAPES E ANPED (2016 -2019)Formação docente. Políticas educacionais. Formação de professores. Temas candentes.Formación docente. Políticas educativas. Temas de actualidad.Teaching Education. Educational Policies. Current Themes.The article aims to highlight the main current topics recently discussed about teacher education in the field of educational policies from the scientific productions of the Portal de Periódicos Capes and the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) between 2016 and 2019. For this purpose, we developed a qualitative research of content analysis, benefiting from the works of Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), among other authors. The results point to the following themes: Professionalizin0g and the construction of teaching identity; The Market policies and the regulation of educational activity; Training to the Inclusive Education; Teaching appreciation in the basic schooling; Early Childhood Education appreciation; Constitution of formative spaces for the teaching learning; Autonomy and teaching knowledge in the pedagogical practices; Articulation between the school and the university and the PIBID; Expansion of Higher Education.El artículo tiene como objetivo resaltar los principales temas candentes recientemente discutidos sobre la formación de docentes en el campo de las políticas educativas de las producciones científicas de las revistas de Portal de Periódicos Capes y Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) entre 2016 y 2019. Para este propósito, desarrollamos una investigación cualitativa de análisis de contenido, beneficiando las obras de Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), entre otros autores. Los resultados apuntan a los siguientes temas: profesionalización y construcción de la identidad docente ”; "Políticas de mercado y regulación de la actividad docente"; "Capacitación para la educación inclusiva"; "Apreciación del profesorado en educación básica"; "Valoración de la educación de la primera infancia"; "Formación de espacios de formación para la enseñanza del aprendizaje"; "Autonomía y conocimiento docente en prácticas pedagógicas"; "Articulación entre escuela y universidad y PIBID"; "Expansión de la educación superior".O artigo tem por objetivo evidenciar os principais temas candentes debatidos recentemente acerca da formação docente no campo das políticas educacionais a partir das produções cientificas dos Periódicos Capes e ANPED entre 2016 e 2019. Para tanto, desenvolvemos uma pesquisa qualitativa de análise de conteúdo, beneficiando-se dos trabalhos das obras de Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), entre outros autores. Os resultados apontam para os seguintes temas: Profissionalização e a construção da identidade docente”; “As políticas de mercado e a regulação da atividade docente”; “Formação para a Educação Inclusiva”; “Valorização docente na Educação Básica”; “Valorização da Educação Infantil”; “Constituição de espaços formativos para a aprendizagem docente”; “Autonomia e saberes docentes nas práticas pedagógicas”; “Articulação entre a escola e a universidade e o PIBID”; “Expansão do Ensino Superior”.ABEC2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRated by the EditorsAvaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoriaapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/4392510.22409/mov.v7i14.43925Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 14 (2020): 55 years of Graduate Studies in BrazilREVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 14 (2020): 55 años de estudios de posgrado en Brasilmovimento - rivista di educazione; V. 7 N. 14 (2020): 55 anni di studi universitari in BrasileMovimento-revista de educação ; v. 7 n. 14 (2020): 55 anos de Pós-Graduação no Brasil2359-329610.22409/mov.v7i14reponame:Movimento (Niterói, Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporspahttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27191https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27193https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27194https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27195Copyright (c) 2020 Adilson de Souza Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Borges, Adilson2020-11-30T16:30:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43925Revistahttps://periodicos.uff.br/revistamovimentoPUBhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/oai||Movimento.feuff@gmail.com2359-32961518-0344opendoar:2020-11-30T16:30:04Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
DEBATES SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE EN CAPES Y EN ANPED (2016-2019),
OS DEBATES SOBRE A FORMAÇÃO DOCENTE NA CAPES E ANPED (2016 -2019)
title THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
spellingShingle THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
de Souza Borges, Adilson
Formação docente. Políticas educacionais. Formação de professores. Temas candentes.
Formación docente. Políticas educativas. Temas de actualidad.
Teaching Education. Educational Policies. Current Themes.
title_short THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
title_full THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
title_fullStr THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
title_full_unstemmed THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
title_sort THE DEBATES ABOUT TEACHER EDUCATION IN CAPES AND ANPED (2016-2019)
author de Souza Borges, Adilson
author_facet de Souza Borges, Adilson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Borges, Adilson
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente. Políticas educacionais. Formação de professores. Temas candentes.
Formación docente. Políticas educativas. Temas de actualidad.
Teaching Education. Educational Policies. Current Themes.
topic Formação docente. Políticas educacionais. Formação de professores. Temas candentes.
Formación docente. Políticas educativas. Temas de actualidad.
Teaching Education. Educational Policies. Current Themes.
description The article aims to highlight the main current topics recently discussed about teacher education in the field of educational policies from the scientific productions of the Portal de Periódicos Capes and the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) between 2016 and 2019. For this purpose, we developed a qualitative research of content analysis, benefiting from the works of Vieira (2002), Behring (2008), Flick (2013), among other authors. The results point to the following themes: Professionalizin0g and the construction of teaching identity; The Market policies and the regulation of educational activity; Training to the Inclusive Education; Teaching appreciation in the basic schooling; Early Childhood Education appreciation; Constitution of formative spaces for the teaching learning; Autonomy and teaching knowledge in the pedagogical practices; Articulation between the school and the university and the PIBID; Expansion of Higher Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rated by the Editors
Avaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoria
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925
10.22409/mov.v7i14.43925
url https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925
identifier_str_mv 10.22409/mov.v7i14.43925
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27191
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27193
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27194
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43925/27195
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Adilson de Souza Borges
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Adilson de Souza Borges
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 14 (2020): 55 years of Graduate Studies in Brazil
REVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 14 (2020): 55 años de estudios de posgrado en Brasil
movimento - rivista di educazione; V. 7 N. 14 (2020): 55 anni di studi universitari in Brasile
Movimento-revista de educação ; v. 7 n. 14 (2020): 55 anos de Pós-Graduação no Brasil
2359-3296
10.22409/mov.v7i14
reponame:Movimento (Niterói, Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Movimento (Niterói, Online)
collection Movimento (Niterói, Online)
repository.name.fl_str_mv Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||Movimento.feuff@gmail.com
_version_ 1798329356341215232