“Belinografization", telecinema, and videocinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Adriano Carvalho Araujo e
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gaudreault, André, Marion, Philippe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Niterói. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393
Resumo: The arrival of television is the event which set in motion one of the greatest “existential” crises the cinema has known – a crisis which is barely coming to an end now that the supremacy of “videocinema” (defined as a phenomenon which brings together everything pertaining to this cinema, located outside the classical framework delineated by projection) is ensured by the domination of the digital over all audiovisual media. The authors of this article, after having associated this “videocinema” with a possible “third birth” of cinema, with reference to debate around the “telecinema” of the 1940s and 50s, propose to raise up the bélinographe (one of the earliest devices for transmitting photographs across distances in a fast and simple manner) as an emblematic benchmark for understanding television, videography and, more broadly, the digital image as part of an “archaeology of the desconstructed image.”
id UFF-16_23b88389bf44a8667ec66a528066757c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50393
network_acronym_str UFF-16
network_name_str Poiésis (Niterói. Online)
repository_id_str
spelling “Belinografization", telecinema, and videocinema“Belinografización", telecinema y videocinema“Belinografização”, Telecinema e VideocinemaBelinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeoThe arrival of television is the event which set in motion one of the greatest “existential” crises the cinema has known – a crisis which is barely coming to an end now that the supremacy of “videocinema” (defined as a phenomenon which brings together everything pertaining to this cinema, located outside the classical framework delineated by projection) is ensured by the domination of the digital over all audiovisual media. The authors of this article, after having associated this “videocinema” with a possible “third birth” of cinema, with reference to debate around the “telecinema” of the 1940s and 50s, propose to raise up the bélinographe (one of the earliest devices for transmitting photographs across distances in a fast and simple manner) as an emblematic benchmark for understanding television, videography and, more broadly, the digital image as part of an “archaeology of the desconstructed image.”La llegada de la televisión fue el elemento desencadenante de una de las mayores crisis "existenciales" que ha conocido el cine, una crisis que apenas está llegando a su fin ahora que la supremacía del "videocine" (definido como el fenómeno que recoge todos los resultados de ese cine que se ofrece fuera de los marcos clásicos delimitados por la proyección) queda atestiguada por el dominio queejerce lo digital sobre el conjunto de medios audiovisuales. Después de haber asociado este "videocine" a un posible "tercer nacimiento" del cine y de haber evocado las reflexiones sobre el "telecine" de los años 1940-1950, los autores de este artículo proponen erigir el belinógrafo (que fue uno de los primeros dispositivos en permitir la transmisión de fotografías a distancia de forma sencilla y rápida) como referencia emblemática para aprehender - en el marco, sobre todo, de una "arqueología de la imagen descompuesta" - la televisión, el videógrafo y, más ampliamente, la imagen digital.A chegada da televisão foi o elemento desencadeador de uma das maiores crises “existenciais” que o cinema conheceu – uma crise que mal chega ao fim agora que a supremacia do “videocinema” (definido como o fenômeno que reúne tudo os resultantes desse cinema que se oferece fora dos quadros clássicos delimitados pela projeção) é atestado pela dominação exercida pelo digital sobre o conjunto dos meios audiovisuais. Depois de ter associado esse “videocinema” a um possível “terceiro nascimento” do cinema e evocado as reflexões abordando o “telecinema” nos anos 1940-1950, os autores deste artigo propõem erigir o belinógrafo (que foi um dos primeiros aparelhos a permitir a transmissão de fotografias à distância de modo simples e rápido) como referência emblemática para apreender – no quadro, notadamente, de uma “arqueologia da imagem decomposta” – a televisão, o videógrafo e, mais amplamente, a imagem digital.Editora do PPGCA-UFF2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/5039310.22409/poiesis.v23i40.50393REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 No. 40 (2022): TRANSmission: radical trans imaginaries; 230-245REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 Núm. 40 (2022): TRANSmisión: imaginarios trans radicales; 230-245REVISTA POIÉSIS; v. 23 n. 40 (2022): TRANSmissão: imaginários radicais trans; 230-2452177-856610.22409/poiesis.v23i40reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393/32363https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393/32364Copyright (c) 2022 Adriano Carvalho Araujo e Sousa; André Gaudreault; Philippe Marionhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Adriano Carvalho Araujo eGaudreault, André Marion, Philippe 2022-07-01T10:26:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50393Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2022-07-01T10:26:49Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv “Belinografization", telecinema, and videocinema
“Belinografización", telecinema y videocinema
“Belinografização”, Telecinema e Videocinema
title “Belinografization", telecinema, and videocinema
spellingShingle “Belinografization", telecinema, and videocinema
Sousa, Adriano Carvalho Araujo e
Belinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeo
title_short “Belinografization", telecinema, and videocinema
title_full “Belinografization", telecinema, and videocinema
title_fullStr “Belinografization", telecinema, and videocinema
title_full_unstemmed “Belinografization", telecinema, and videocinema
title_sort “Belinografization", telecinema, and videocinema
author Sousa, Adriano Carvalho Araujo e
author_facet Sousa, Adriano Carvalho Araujo e
Gaudreault, André
Marion, Philippe
author_role author
author2 Gaudreault, André
Marion, Philippe
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Adriano Carvalho Araujo e
Gaudreault, André
Marion, Philippe
dc.subject.por.fl_str_mv Belinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeo
topic Belinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeo
description The arrival of television is the event which set in motion one of the greatest “existential” crises the cinema has known – a crisis which is barely coming to an end now that the supremacy of “videocinema” (defined as a phenomenon which brings together everything pertaining to this cinema, located outside the classical framework delineated by projection) is ensured by the domination of the digital over all audiovisual media. The authors of this article, after having associated this “videocinema” with a possible “third birth” of cinema, with reference to debate around the “telecinema” of the 1940s and 50s, propose to raise up the bélinographe (one of the earliest devices for transmitting photographs across distances in a fast and simple manner) as an emblematic benchmark for understanding television, videography and, more broadly, the digital image as part of an “archaeology of the desconstructed image.”
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393
10.22409/poiesis.v23i40.50393
url https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393
identifier_str_mv 10.22409/poiesis.v23i40.50393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393/32363
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393/32364
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Adriano Carvalho Araujo e Sousa; André Gaudreault; Philippe Marion
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Adriano Carvalho Araujo e Sousa; André Gaudreault; Philippe Marion
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 No. 40 (2022): TRANSmission: radical trans imaginaries; 230-245
REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 Núm. 40 (2022): TRANSmisión: imaginarios trans radicales; 230-245
REVISTA POIÉSIS; v. 23 n. 40 (2022): TRANSmissão: imaginários radicais trans; 230-245
2177-8566
10.22409/poiesis.v23i40
reponame:Poiésis (Niterói. Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Poiésis (Niterói. Online)
collection Poiésis (Niterói. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br
_version_ 1797220418949480448