“Belinografization", telecinema, and videocinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Niterói. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393 |
Resumo: | The arrival of television is the event which set in motion one of the greatest “existential” crises the cinema has known – a crisis which is barely coming to an end now that the supremacy of “videocinema” (defined as a phenomenon which brings together everything pertaining to this cinema, located outside the classical framework delineated by projection) is ensured by the domination of the digital over all audiovisual media. The authors of this article, after having associated this “videocinema” with a possible “third birth” of cinema, with reference to debate around the “telecinema” of the 1940s and 50s, propose to raise up the bélinographe (one of the earliest devices for transmitting photographs across distances in a fast and simple manner) as an emblematic benchmark for understanding television, videography and, more broadly, the digital image as part of an “archaeology of the desconstructed image.” |
id |
UFF-16_23b88389bf44a8667ec66a528066757c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50393 |
network_acronym_str |
UFF-16 |
network_name_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Belinografization", telecinema, and videocinema“Belinografización", telecinema y videocinema“Belinografização”, Telecinema e VideocinemaBelinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeoThe arrival of television is the event which set in motion one of the greatest “existential” crises the cinema has known – a crisis which is barely coming to an end now that the supremacy of “videocinema” (defined as a phenomenon which brings together everything pertaining to this cinema, located outside the classical framework delineated by projection) is ensured by the domination of the digital over all audiovisual media. The authors of this article, after having associated this “videocinema” with a possible “third birth” of cinema, with reference to debate around the “telecinema” of the 1940s and 50s, propose to raise up the bélinographe (one of the earliest devices for transmitting photographs across distances in a fast and simple manner) as an emblematic benchmark for understanding television, videography and, more broadly, the digital image as part of an “archaeology of the desconstructed image.”La llegada de la televisión fue el elemento desencadenante de una de las mayores crisis "existenciales" que ha conocido el cine, una crisis que apenas está llegando a su fin ahora que la supremacía del "videocine" (definido como el fenómeno que recoge todos los resultados de ese cine que se ofrece fuera de los marcos clásicos delimitados por la proyección) queda atestiguada por el dominio queejerce lo digital sobre el conjunto de medios audiovisuales. Después de haber asociado este "videocine" a un posible "tercer nacimiento" del cine y de haber evocado las reflexiones sobre el "telecine" de los años 1940-1950, los autores de este artículo proponen erigir el belinógrafo (que fue uno de los primeros dispositivos en permitir la transmisión de fotografías a distancia de forma sencilla y rápida) como referencia emblemática para aprehender - en el marco, sobre todo, de una "arqueología de la imagen descompuesta" - la televisión, el videógrafo y, más ampliamente, la imagen digital.A chegada da televisão foi o elemento desencadeador de uma das maiores crises “existenciais” que o cinema conheceu – uma crise que mal chega ao fim agora que a supremacia do “videocinema” (definido como o fenômeno que reúne tudo os resultantes desse cinema que se oferece fora dos quadros clássicos delimitados pela projeção) é atestado pela dominação exercida pelo digital sobre o conjunto dos meios audiovisuais. Depois de ter associado esse “videocinema” a um possível “terceiro nascimento” do cinema e evocado as reflexões abordando o “telecinema” nos anos 1940-1950, os autores deste artigo propõem erigir o belinógrafo (que foi um dos primeiros aparelhos a permitir a transmissão de fotografias à distância de modo simples e rápido) como referência emblemática para apreender – no quadro, notadamente, de uma “arqueologia da imagem decomposta” – a televisão, o videógrafo e, mais amplamente, a imagem digital.Editora do PPGCA-UFF2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/5039310.22409/poiesis.v23i40.50393REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 No. 40 (2022): TRANSmission: radical trans imaginaries; 230-245REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 Núm. 40 (2022): TRANSmisión: imaginarios trans radicales; 230-245REVISTA POIÉSIS; v. 23 n. 40 (2022): TRANSmissão: imaginários radicais trans; 230-2452177-856610.22409/poiesis.v23i40reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393/32363https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393/32364Copyright (c) 2022 Adriano Carvalho Araujo e Sousa; André Gaudreault; Philippe Marionhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Adriano Carvalho Araujo eGaudreault, André Marion, Philippe 2022-07-01T10:26:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50393Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2022-07-01T10:26:49Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Belinografization", telecinema, and videocinema “Belinografización", telecinema y videocinema “Belinografização”, Telecinema e Videocinema |
title |
“Belinografization", telecinema, and videocinema |
spellingShingle |
“Belinografization", telecinema, and videocinema Sousa, Adriano Carvalho Araujo e Belinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeo |
title_short |
“Belinografization", telecinema, and videocinema |
title_full |
“Belinografization", telecinema, and videocinema |
title_fullStr |
“Belinografization", telecinema, and videocinema |
title_full_unstemmed |
“Belinografization", telecinema, and videocinema |
title_sort |
“Belinografization", telecinema, and videocinema |
author |
Sousa, Adriano Carvalho Araujo e |
author_facet |
Sousa, Adriano Carvalho Araujo e Gaudreault, André Marion, Philippe |
author_role |
author |
author2 |
Gaudreault, André Marion, Philippe |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Adriano Carvalho Araujo e Gaudreault, André Marion, Philippe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Belinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeo |
topic |
Belinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeo |
description |
The arrival of television is the event which set in motion one of the greatest “existential” crises the cinema has known – a crisis which is barely coming to an end now that the supremacy of “videocinema” (defined as a phenomenon which brings together everything pertaining to this cinema, located outside the classical framework delineated by projection) is ensured by the domination of the digital over all audiovisual media. The authors of this article, after having associated this “videocinema” with a possible “third birth” of cinema, with reference to debate around the “telecinema” of the 1940s and 50s, propose to raise up the bélinographe (one of the earliest devices for transmitting photographs across distances in a fast and simple manner) as an emblematic benchmark for understanding television, videography and, more broadly, the digital image as part of an “archaeology of the desconstructed image.” |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393 10.22409/poiesis.v23i40.50393 |
url |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393 |
identifier_str_mv |
10.22409/poiesis.v23i40.50393 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393/32363 https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/50393/32364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Adriano Carvalho Araujo e Sousa; André Gaudreault; Philippe Marion https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Adriano Carvalho Araujo e Sousa; André Gaudreault; Philippe Marion https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 No. 40 (2022): TRANSmission: radical trans imaginaries; 230-245 REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 Núm. 40 (2022): TRANSmisión: imaginarios trans radicales; 230-245 REVISTA POIÉSIS; v. 23 n. 40 (2022): TRANSmissão: imaginários radicais trans; 230-245 2177-8566 10.22409/poiesis.v23i40 reponame:Poiésis (Niterói. Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
collection |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br |
_version_ |
1797220418949480448 |