The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Paulo
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Niterói. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508
Resumo: The artistic intervention Júlio Manso’s Manifesto Quieto took place in an abandoned quarry in the city of Curitiba in 1992. It brought as discussions: rethinking the impact of urban policies, denouncing the abandonment of urban spaces, conducting a survey of the memories of its occupation and propose an artistic action with the locals and interested people. The present research seeks to reflect on the set of intervention actions and configuring them as critical and poetic strategies and affirming their relevance in the narratives of contemporary Brazilian art.
id UFF-16_52012dbc9da16bec214b1db1b68db615
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48508
network_acronym_str UFF-16
network_name_str Poiésis (Niterói. Online)
repository_id_str
spelling The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the cityEl ‘Manifesto Quieto’ y las voces de la ciudadO "Manifesto Quieto" e as vozes da cidadepolitical art; urban artistic interventions; cityarte político; intervención urbana; ciudadarte política; intervenção urbana; cidadeThe artistic intervention Júlio Manso’s Manifesto Quieto took place in an abandoned quarry in the city of Curitiba in 1992. It brought as discussions: rethinking the impact of urban policies, denouncing the abandonment of urban spaces, conducting a survey of the memories of its occupation and propose an artistic action with the locals and interested people. The present research seeks to reflect on the set of intervention actions and configuring them as critical and poetic strategies and affirming their relevance in the narratives of contemporary Brazilian art.La intervención artística Manifesto Quieto, del artista Júlio Manso, realizada en una cantera abandonada en la cuidad de Curitiba – Brasil en el año 1992, trajo discusiones como: repensar el impacto de políticas urbanas, denunciar el abandono de espacios de la ciudad, realizar un inventario de su ocupación y proponer una acción artística junto a los habitantes e interesados. La presente pesquisa busca reflexionar acerca del conjunto de acciones de dicha intervención, configurarlo como estrategia crítica y poética y afirmar su relevancia en las narrativas del arte contemporáneo brasileño.A intervenção artística Manifesto Quieto, do artista Júlio Manso, realizada numa pedreira abandonada na cidade de Curitiba em 1992, trouxe como discussões: repensar o impacto de políticas urbanas, denunciar o abandono de espaços da cidade, realizar um levantamento de sua ocupação e propor uma ação artística junto aos moradores e interessados. A presente pesquisa procura assim refletir sobre o conjunto de ações da intervenção, configurá-los como estratégias críticas e poéticas e afirmando sua relevância nas narrativas da arte contemporânea brasileira.Editora do PPGCA-UFF2021-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/4850810.22409/poiesis.v22i38.48508REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 No. 38 (2021): Dry Leaves: Art, Memory, and Politics of the Forest; 247-265REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 Núm. 38 (2021): Hojas secas: arte, memoria y política del bosque; 247-265REVISTA POIÉSIS; v. 22 n. 38 (2021): Folhas secas: memória política da floresta; 247-2652177-8566reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508/29524https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508/29525Copyright (c) 2021 Paulo Reishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Paulo2021-07-07T20:05:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48508Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2021-07-07T20:05:49Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
El ‘Manifesto Quieto’ y las voces de la ciudad
O "Manifesto Quieto" e as vozes da cidade
title The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
spellingShingle The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
Reis, Paulo
political art; urban artistic interventions; city
arte político; intervención urbana; ciudad
arte política; intervenção urbana; cidade
title_short The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
title_full The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
title_fullStr The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
title_full_unstemmed The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
title_sort The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
author Reis, Paulo
author_facet Reis, Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv political art; urban artistic interventions; city
arte político; intervención urbana; ciudad
arte política; intervenção urbana; cidade
topic political art; urban artistic interventions; city
arte político; intervención urbana; ciudad
arte política; intervenção urbana; cidade
description The artistic intervention Júlio Manso’s Manifesto Quieto took place in an abandoned quarry in the city of Curitiba in 1992. It brought as discussions: rethinking the impact of urban policies, denouncing the abandonment of urban spaces, conducting a survey of the memories of its occupation and propose an artistic action with the locals and interested people. The present research seeks to reflect on the set of intervention actions and configuring them as critical and poetic strategies and affirming their relevance in the narratives of contemporary Brazilian art.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508
10.22409/poiesis.v22i38.48508
url https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508
identifier_str_mv 10.22409/poiesis.v22i38.48508
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508/29524
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508/29525
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Paulo Reis
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Paulo Reis
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 No. 38 (2021): Dry Leaves: Art, Memory, and Politics of the Forest; 247-265
REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 Núm. 38 (2021): Hojas secas: arte, memoria y política del bosque; 247-265
REVISTA POIÉSIS; v. 22 n. 38 (2021): Folhas secas: memória política da floresta; 247-265
2177-8566
reponame:Poiésis (Niterói. Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Poiésis (Niterói. Online)
collection Poiésis (Niterói. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br
_version_ 1797220418922217472