The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Niterói. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508 |
Resumo: | The artistic intervention Júlio Manso’s Manifesto Quieto took place in an abandoned quarry in the city of Curitiba in 1992. It brought as discussions: rethinking the impact of urban policies, denouncing the abandonment of urban spaces, conducting a survey of the memories of its occupation and propose an artistic action with the locals and interested people. The present research seeks to reflect on the set of intervention actions and configuring them as critical and poetic strategies and affirming their relevance in the narratives of contemporary Brazilian art. |
id |
UFF-16_52012dbc9da16bec214b1db1b68db615 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48508 |
network_acronym_str |
UFF-16 |
network_name_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the cityEl ‘Manifesto Quieto’ y las voces de la ciudadO "Manifesto Quieto" e as vozes da cidadepolitical art; urban artistic interventions; cityarte político; intervención urbana; ciudadarte política; intervenção urbana; cidadeThe artistic intervention Júlio Manso’s Manifesto Quieto took place in an abandoned quarry in the city of Curitiba in 1992. It brought as discussions: rethinking the impact of urban policies, denouncing the abandonment of urban spaces, conducting a survey of the memories of its occupation and propose an artistic action with the locals and interested people. The present research seeks to reflect on the set of intervention actions and configuring them as critical and poetic strategies and affirming their relevance in the narratives of contemporary Brazilian art.La intervención artística Manifesto Quieto, del artista Júlio Manso, realizada en una cantera abandonada en la cuidad de Curitiba – Brasil en el año 1992, trajo discusiones como: repensar el impacto de políticas urbanas, denunciar el abandono de espacios de la ciudad, realizar un inventario de su ocupación y proponer una acción artística junto a los habitantes e interesados. La presente pesquisa busca reflexionar acerca del conjunto de acciones de dicha intervención, configurarlo como estrategia crítica y poética y afirmar su relevancia en las narrativas del arte contemporáneo brasileño.A intervenção artística Manifesto Quieto, do artista Júlio Manso, realizada numa pedreira abandonada na cidade de Curitiba em 1992, trouxe como discussões: repensar o impacto de políticas urbanas, denunciar o abandono de espaços da cidade, realizar um levantamento de sua ocupação e propor uma ação artística junto aos moradores e interessados. A presente pesquisa procura assim refletir sobre o conjunto de ações da intervenção, configurá-los como estratégias críticas e poéticas e afirmando sua relevância nas narrativas da arte contemporânea brasileira.Editora do PPGCA-UFF2021-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/4850810.22409/poiesis.v22i38.48508REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 No. 38 (2021): Dry Leaves: Art, Memory, and Politics of the Forest; 247-265REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 Núm. 38 (2021): Hojas secas: arte, memoria y política del bosque; 247-265REVISTA POIÉSIS; v. 22 n. 38 (2021): Folhas secas: memória política da floresta; 247-2652177-8566reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508/29524https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508/29525Copyright (c) 2021 Paulo Reishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Paulo2021-07-07T20:05:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48508Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2021-07-07T20:05:49Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city El ‘Manifesto Quieto’ y las voces de la ciudad O "Manifesto Quieto" e as vozes da cidade |
title |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city |
spellingShingle |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city Reis, Paulo political art; urban artistic interventions; city arte político; intervención urbana; ciudad arte política; intervenção urbana; cidade |
title_short |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city |
title_full |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city |
title_fullStr |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city |
title_full_unstemmed |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city |
title_sort |
The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city |
author |
Reis, Paulo |
author_facet |
Reis, Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
political art; urban artistic interventions; city arte político; intervención urbana; ciudad arte política; intervenção urbana; cidade |
topic |
political art; urban artistic interventions; city arte político; intervención urbana; ciudad arte política; intervenção urbana; cidade |
description |
The artistic intervention Júlio Manso’s Manifesto Quieto took place in an abandoned quarry in the city of Curitiba in 1992. It brought as discussions: rethinking the impact of urban policies, denouncing the abandonment of urban spaces, conducting a survey of the memories of its occupation and propose an artistic action with the locals and interested people. The present research seeks to reflect on the set of intervention actions and configuring them as critical and poetic strategies and affirming their relevance in the narratives of contemporary Brazilian art. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508 10.22409/poiesis.v22i38.48508 |
url |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508 |
identifier_str_mv |
10.22409/poiesis.v22i38.48508 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508/29524 https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/48508/29525 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paulo Reis https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paulo Reis https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 No. 38 (2021): Dry Leaves: Art, Memory, and Politics of the Forest; 247-265 REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 Núm. 38 (2021): Hojas secas: arte, memoria y política del bosque; 247-265 REVISTA POIÉSIS; v. 22 n. 38 (2021): Folhas secas: memória política da floresta; 247-265 2177-8566 reponame:Poiésis (Niterói. Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
collection |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br |
_version_ |
1797220418922217472 |