Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Thiago Grisolia
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Niterói. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/49097
Resumo: This article proposes an analysis of the series Objetos gráficos (1967/1973) by Mira Schendel, an artist born in Switzerland based in Brazil, based on the idea of ​​silence and absence implied in language. Three main elements are addressed in this analysis: the materiality of the letter, the transparency of the acrylic and rice paper support and the existence of several layers in the work, which guarantee its depth. Based on the reading of authors like Haroldo de Campos, we also try to insert Mira Schendel's work into a broader field of poetry, blurring the boundaries between word and image in the contemporary.
id UFF-16_d44aaf152b66e2e2a5ce6ad70bacb539
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49097
network_acronym_str UFF-16
network_name_str Poiésis (Niterói. Online)
repository_id_str
spelling Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in imageLos Objetos gráficos de Mira Schendel: el silencio del discurso en la imagenOs Objetos gráficos de Mira Schendel: o silêncio da fala na imagemMira SchendelObjetos gráficossilenceabsenceMira SchendelObjetos gráficossilencioausenciaMira SchendelObjetos gráficossilêncioausênciaThis article proposes an analysis of the series Objetos gráficos (1967/1973) by Mira Schendel, an artist born in Switzerland based in Brazil, based on the idea of ​​silence and absence implied in language. Three main elements are addressed in this analysis: the materiality of the letter, the transparency of the acrylic and rice paper support and the existence of several layers in the work, which guarantee its depth. Based on the reading of authors like Haroldo de Campos, we also try to insert Mira Schendel's work into a broader field of poetry, blurring the boundaries between word and image in the contemporary.Este artículo propone un análisis de la serie Objetos gráficos (1967/1973) de Mira Schendel, artista nacida en Suiza afincada en Brasil, a partir de la idea de silencio y ausencia implícita en el lenguaje. En este análisis se abordan tres elementos principales: la materialidad de la letra, la transparencia del soporte de acrílico y papel de arroz y la existencia de varias capas en la obra, que garantizan su profundidad. A partir de la lectura de autores como Haroldo de Campos, también intentamos insertar la obra de Mira Schendel dentro de un campo más amplio de la poesía, difuminando los límites entre palabra e imagen en lo contemporáneo.Este artigo propõe uma análise da série Objetos gráficos (1967/1973) de Mira Schendel, artista nascida na Suíça radicada no Brasil, a partir da ideia do silêncio e da ausência implicados na linguagem. Três elementos principais são abordados nesta análise: a materialidade da letra, a transparência do suporte de acrílico e papel de arroz e a existência de várias camadas na obra, que garantem uma profundidade à mesma. A partir da leitura de autores como Haroldo de Campos, procuramos ainda inserir o trabalho de Mira Schendel dentro de um campo ampliado da poesia, esgarçando as fronteiras entre palavra e imagem no contemporâneo.Editora do PPGCA-UFF2022-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/4909710.22409/poiesis.v23i39.49097REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 No. 39 (2022): Indigestos trópicos; 155-169REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 Núm. 39 (2022): Indigestos trópicos; 155-169REVISTA POIÉSIS; v. 23 n. 39 (2022): Indigestos trópicos; 155-1692177-8566reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/49097/31003https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/49097/31004Copyright (c) 2022 Thiago Grisolia Fernandeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Thiago Grisolia2022-06-27T02:51:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49097Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2022-06-27T02:51:59Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image
Los Objetos gráficos de Mira Schendel: el silencio del discurso en la imagen
Os Objetos gráficos de Mira Schendel: o silêncio da fala na imagem
title Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image
spellingShingle Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image
Fernandes, Thiago Grisolia
Mira Schendel
Objetos gráficos
silence
absence
Mira Schendel
Objetos gráficos
silencio
ausencia
Mira Schendel
Objetos gráficos
silêncio
ausência
title_short Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image
title_full Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image
title_fullStr Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image
title_full_unstemmed Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image
title_sort Mira Schendel's Objetos gráficos: the silence of speech in image
author Fernandes, Thiago Grisolia
author_facet Fernandes, Thiago Grisolia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Thiago Grisolia
dc.subject.por.fl_str_mv Mira Schendel
Objetos gráficos
silence
absence
Mira Schendel
Objetos gráficos
silencio
ausencia
Mira Schendel
Objetos gráficos
silêncio
ausência
topic Mira Schendel
Objetos gráficos
silence
absence
Mira Schendel
Objetos gráficos
silencio
ausencia
Mira Schendel
Objetos gráficos
silêncio
ausência
description This article proposes an analysis of the series Objetos gráficos (1967/1973) by Mira Schendel, an artist born in Switzerland based in Brazil, based on the idea of ​​silence and absence implied in language. Three main elements are addressed in this analysis: the materiality of the letter, the transparency of the acrylic and rice paper support and the existence of several layers in the work, which guarantee its depth. Based on the reading of authors like Haroldo de Campos, we also try to insert Mira Schendel's work into a broader field of poetry, blurring the boundaries between word and image in the contemporary.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/49097
10.22409/poiesis.v23i39.49097
url https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/49097
identifier_str_mv 10.22409/poiesis.v23i39.49097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/49097/31003
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/49097/31004
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Thiago Grisolia Fernandes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Thiago Grisolia Fernandes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 No. 39 (2022): Indigestos trópicos; 155-169
REVISTA POIÉSIS; Vol. 23 Núm. 39 (2022): Indigestos trópicos; 155-169
REVISTA POIÉSIS; v. 23 n. 39 (2022): Indigestos trópicos; 155-169
2177-8566
reponame:Poiésis (Niterói. Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Poiésis (Niterói. Online)
collection Poiésis (Niterói. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br
_version_ 1797220418937946112