Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schweig, Graziele Ramos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antropolítica (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929
Resumo: In dialogue with debates on the responsiveness and agency nature of research methods and techniques, in the light of contemporary transformations in anthropological work, I examine some elements of a trajectory of investigations with teachers and teaching apprentices. I analyze in which ways the concerns with pedagogical intervention and with the effectiveness of teaching methods and techniques, instead of being taken as difference in relation to the anthropological view, were taken seriously as interferences in research process. I discuss in which ways this process led to a redefinition of the notion of “field” and of classic representations of anthropological practice, making it possible to pay attention to collaborative and experimental explorations with the ethnographic method as intercessors in the destabilization of different dichotomies that permeate the relationships between anthropology, teaching and education.
id UFF-18_4960523688746feb63a06c4139b868df
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54929
network_acronym_str UFF-18
network_name_str Antropolítica (Online)
repository_id_str
spelling Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisaAntropologia e educaçãoEtnografiaExperimentaçãoColaboraçãoOfício antropológico.In dialogue with debates on the responsiveness and agency nature of research methods and techniques, in the light of contemporary transformations in anthropological work, I examine some elements of a trajectory of investigations with teachers and teaching apprentices. I analyze in which ways the concerns with pedagogical intervention and with the effectiveness of teaching methods and techniques, instead of being taken as difference in relation to the anthropological view, were taken seriously as interferences in research process. I discuss in which ways this process led to a redefinition of the notion of “field” and of classic representations of anthropological practice, making it possible to pay attention to collaborative and experimental explorations with the ethnographic method as intercessors in the destabilization of different dichotomies that permeate the relationships between anthropology, teaching and education.Em diálogo com debates sobre o caráter tanto responsivo quanto agenciador dos métodos e técnicas de pesquisa, examino alguns elementos de uma trajetória de investigações junto a professores e aprendizes da docência à luz das transformações contemporâneas do ofício antropológico. Analiso de que maneiras as preocupações com a intervenção pedagógica e com a efetividade dos métodos e técnicas de ensino, em vez de serem tomadas como uma diferença em relação à perspectiva antropológica, foram levadas a sério enquanto interferências no proceder da pesquisa. Discuto como esse processo se desdobrou numa ressignificação da noção de “campo” e de representações clássicas do fazer antropológico, possibilitando uma atenção a explorações colaborativas e experimentais com o método etnográfico enquanto intercessoras na desestabilização das diferentes dicotomias que perpassam as relações entre antropologia, ensino e educação.Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal Fluminense2022-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/5492910.22409/antropolitica2022.i3.a54929Antropolítica - Revista Contemporânea de Antropologia; v. 54 n. 3 (2022): SET/OUT/NOV/DEZ2179-73311414-737810.22409/antropolitica2022.33reponame:Antropolítica (Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929/33141https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929/33180Copyright (c) 2022 Graziele Ramos Schweighttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchweig, Graziele Ramos2022-11-03T11:45:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54929Revistahttp://www.revistas.uff.br/index.php/antropoliticaPUBhttps://periodicos.uff.br/antropolitica/oaiperiodicos@proppi.uff.br||antropoliticauff@gmail.com||lauragraziela@gmail.com2179-73312179-7331opendoar:2022-11-03T11:45:22Antropolítica (Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
title Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
spellingShingle Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
Schweig, Graziele Ramos
Antropologia e educação
Etnografia
Experimentação
Colaboração
Ofício antropológico.
title_short Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
title_full Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
title_fullStr Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
title_full_unstemmed Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
title_sort Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
author Schweig, Graziele Ramos
author_facet Schweig, Graziele Ramos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schweig, Graziele Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Antropologia e educação
Etnografia
Experimentação
Colaboração
Ofício antropológico.
topic Antropologia e educação
Etnografia
Experimentação
Colaboração
Ofício antropológico.
description In dialogue with debates on the responsiveness and agency nature of research methods and techniques, in the light of contemporary transformations in anthropological work, I examine some elements of a trajectory of investigations with teachers and teaching apprentices. I analyze in which ways the concerns with pedagogical intervention and with the effectiveness of teaching methods and techniques, instead of being taken as difference in relation to the anthropological view, were taken seriously as interferences in research process. I discuss in which ways this process led to a redefinition of the notion of “field” and of classic representations of anthropological practice, making it possible to pay attention to collaborative and experimental explorations with the ethnographic method as intercessors in the destabilization of different dichotomies that permeate the relationships between anthropology, teaching and education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929
10.22409/antropolitica2022.i3.a54929
url https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929
identifier_str_mv 10.22409/antropolitica2022.i3.a54929
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929/33141
https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929/33180
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Graziele Ramos Schweig
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Graziele Ramos Schweig
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Antropolítica - Revista Contemporânea de Antropologia; v. 54 n. 3 (2022): SET/OUT/NOV/DEZ
2179-7331
1414-7378
10.22409/antropolitica2022.33
reponame:Antropolítica (Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Antropolítica (Online)
collection Antropolítica (Online)
repository.name.fl_str_mv Antropolítica (Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@proppi.uff.br||antropoliticauff@gmail.com||lauragraziela@gmail.com
_version_ 1797068795089518592