Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antropolítica (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929 |
Resumo: | In dialogue with debates on the responsiveness and agency nature of research methods and techniques, in the light of contemporary transformations in anthropological work, I examine some elements of a trajectory of investigations with teachers and teaching apprentices. I analyze in which ways the concerns with pedagogical intervention and with the effectiveness of teaching methods and techniques, instead of being taken as difference in relation to the anthropological view, were taken seriously as interferences in research process. I discuss in which ways this process led to a redefinition of the notion of “field” and of classic representations of anthropological practice, making it possible to pay attention to collaborative and experimental explorations with the ethnographic method as intercessors in the destabilization of different dichotomies that permeate the relationships between anthropology, teaching and education. |
id |
UFF-18_4960523688746feb63a06c4139b868df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54929 |
network_acronym_str |
UFF-18 |
network_name_str |
Antropolítica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisaAntropologia e educaçãoEtnografiaExperimentaçãoColaboraçãoOfício antropológico.In dialogue with debates on the responsiveness and agency nature of research methods and techniques, in the light of contemporary transformations in anthropological work, I examine some elements of a trajectory of investigations with teachers and teaching apprentices. I analyze in which ways the concerns with pedagogical intervention and with the effectiveness of teaching methods and techniques, instead of being taken as difference in relation to the anthropological view, were taken seriously as interferences in research process. I discuss in which ways this process led to a redefinition of the notion of “field” and of classic representations of anthropological practice, making it possible to pay attention to collaborative and experimental explorations with the ethnographic method as intercessors in the destabilization of different dichotomies that permeate the relationships between anthropology, teaching and education.Em diálogo com debates sobre o caráter tanto responsivo quanto agenciador dos métodos e técnicas de pesquisa, examino alguns elementos de uma trajetória de investigações junto a professores e aprendizes da docência à luz das transformações contemporâneas do ofício antropológico. Analiso de que maneiras as preocupações com a intervenção pedagógica e com a efetividade dos métodos e técnicas de ensino, em vez de serem tomadas como uma diferença em relação à perspectiva antropológica, foram levadas a sério enquanto interferências no proceder da pesquisa. Discuto como esse processo se desdobrou numa ressignificação da noção de “campo” e de representações clássicas do fazer antropológico, possibilitando uma atenção a explorações colaborativas e experimentais com o método etnográfico enquanto intercessoras na desestabilização das diferentes dicotomias que perpassam as relações entre antropologia, ensino e educação.Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal Fluminense2022-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/5492910.22409/antropolitica2022.i3.a54929Antropolítica - Revista Contemporânea de Antropologia; v. 54 n. 3 (2022): SET/OUT/NOV/DEZ2179-73311414-737810.22409/antropolitica2022.33reponame:Antropolítica (Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929/33141https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929/33180Copyright (c) 2022 Graziele Ramos Schweighttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchweig, Graziele Ramos2022-11-03T11:45:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54929Revistahttp://www.revistas.uff.br/index.php/antropoliticaPUBhttps://periodicos.uff.br/antropolitica/oaiperiodicos@proppi.uff.br||antropoliticauff@gmail.com||lauragraziela@gmail.com2179-73312179-7331opendoar:2022-11-03T11:45:22Antropolítica (Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa |
title |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa |
spellingShingle |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa Schweig, Graziele Ramos Antropologia e educação Etnografia Experimentação Colaboração Ofício antropológico. |
title_short |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa |
title_full |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa |
title_fullStr |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa |
title_full_unstemmed |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa |
title_sort |
Etnografia, colaboração e experimentação: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa |
author |
Schweig, Graziele Ramos |
author_facet |
Schweig, Graziele Ramos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schweig, Graziele Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antropologia e educação Etnografia Experimentação Colaboração Ofício antropológico. |
topic |
Antropologia e educação Etnografia Experimentação Colaboração Ofício antropológico. |
description |
In dialogue with debates on the responsiveness and agency nature of research methods and techniques, in the light of contemporary transformations in anthropological work, I examine some elements of a trajectory of investigations with teachers and teaching apprentices. I analyze in which ways the concerns with pedagogical intervention and with the effectiveness of teaching methods and techniques, instead of being taken as difference in relation to the anthropological view, were taken seriously as interferences in research process. I discuss in which ways this process led to a redefinition of the notion of “field” and of classic representations of anthropological practice, making it possible to pay attention to collaborative and experimental explorations with the ethnographic method as intercessors in the destabilization of different dichotomies that permeate the relationships between anthropology, teaching and education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929 10.22409/antropolitica2022.i3.a54929 |
url |
https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929 |
identifier_str_mv |
10.22409/antropolitica2022.i3.a54929 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929/33141 https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/54929/33180 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Graziele Ramos Schweig https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Graziele Ramos Schweig https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antropolítica - Revista Contemporânea de Antropologia; v. 54 n. 3 (2022): SET/OUT/NOV/DEZ 2179-7331 1414-7378 10.22409/antropolitica2022.33 reponame:Antropolítica (Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Antropolítica (Online) |
collection |
Antropolítica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Antropolítica (Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@proppi.uff.br||antropoliticauff@gmail.com||lauragraziela@gmail.com |
_version_ |
1797068795089518592 |