Journalism in the television bard: the protagonism of the press in Anos Rebeldes
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mídia.e.Cotidiano |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/56029 |
Resumo: | This work aims to revisit the miniseries "Anos Rebeldes," produced in 1992 by Rede Globo de Televisão, to highlight the role played by journalism in documenting a period that is still denied in its magnitude and violence by a portion of contemporary Brazilian society. This historical falsification serves the interests of conservative and extreme right groups who vie for power and seek to act outside the boundaries of the so-called Rule of Law, which is fundamental to the democratic order. To achieve this, this work employs bibliographic and documentary research, as well as a Content Analysis of the 20 episodes of the production. The conclusion drawn is that journalism emerges as an institutional protagonist in the miniseries, providing the backdrop on which Gilberto Braga's fictional melodrama unfolds. |
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Journalism in the television bard: the protagonism of the press in Anos RebeldesEl periodismo en el bardo televisor: el protagonismo de la prensa em Anos RebeldesO jornalismo no bardo televisivo: o protagonismo da imprensa em Anos RebeldesAnos Rebeldesminissérieperiodismogolpe de 64dictaduraMiniserie Rebel YearsRede GloboperiodismoGilberto BragaAnos Rebeldesminissériesjournalismcoup of 64dictatorshipRede GloboGilberto BragaMiniserie Anos RebeldesjournalismAnos Rebeldesminissériejornalismogolpe de 64ditadura minissérie Anos RebeldesRede Globojornalismo Gilberto BragaThis work aims to revisit the miniseries "Anos Rebeldes," produced in 1992 by Rede Globo de Televisão, to highlight the role played by journalism in documenting a period that is still denied in its magnitude and violence by a portion of contemporary Brazilian society. This historical falsification serves the interests of conservative and extreme right groups who vie for power and seek to act outside the boundaries of the so-called Rule of Law, which is fundamental to the democratic order. To achieve this, this work employs bibliographic and documentary research, as well as a Content Analysis of the 20 episodes of the production. The conclusion drawn is that journalism emerges as an institutional protagonist in the miniseries, providing the backdrop on which Gilberto Braga's fictional melodrama unfolds.Este trabajo busca revisitar la miniserie Anos Rebeldes, emitida en 1992 por la Rede Globo de Televisão, buscando resaltar el papel que desempeñó el periodismo en el registro de un período aún negado en su magnitud y violencia por parte de la sociedad brasileña contemporánea. En gran medida, esta falsificación histórica sirve a los intereses de grupos conservadores y de extrema derecha que se disputan el poder y quieren actuar al margen del llamado Estado de Derecho, fundamental para el orden democrático. Para ello, se adopta aquí la investigación bibliográfica y documental, así como el Análisis de Contenido de los 20 episodios de la producción. Se concluye que el periodismo aparece como protagonista institucional en la miniserie, ofreciendo el trasfondo sobre el cual se desarrolla el melodrama de Gilberto Braga.Este trabalho procura revisitar a minissérie Anos Rebeldes, levada ao ar em 1992 pela Rede Globo de Televisão, buscando nela salientar o papel desempenhado pelo jornalismo no registro de um período ainda negado em sua magnitude e violência por uma parcela da sociedade brasileira contemporânea. Em larga medida, essa falsificação histórica atende aos interesses de grupos conservadores e de extrema direita que disputam o poder e desejam agir à margem do chamado Estado de Direito, fundamental à ordem democrática. Para tanto, adota-se aqui a pesquisa bibliográfica e documental, bem como a Análise de Conteúdo dos 20 episódios da produção. Pode-se concluir que o jornalismo desempenha um papel de protagonismo institucional na minissérie, fornecendo o cenário no qual se desenrola o melodrama concebido por Gilberto Braga.EdUFF2023-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/5602910.22409/rmc.v17i3.56029Mídia e Cotidiano; v. 17 n. 3 (2023): Comunicação e democracia na América Latina: emergências cotidianas e midiáticas; 212-2312178-602X10.22409/rmc.v17i3reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/56029/35050Copyright (c) 2023 Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMattos de Carvalho, Marcello Zanotti, Carlos Alberto2023-09-28T14:34:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56029Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2023-09-28T14:34:04Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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