The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mídia.e.Cotidiano |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/53398 |
Resumo: | In this paper we carry out an analysis of the feature film The second mother (MUYLAERT, 2015) with an emphasis on the figure of the pool and its symbolism in the narrative of the movie through the theoretical framework of authors linked to the study of image and art. We take as a starting point the understanding of cinema as a documentary registry of its time which allows us to reflect on the world it portrays in a historical perspective. From this initial paradigm driven by Kracauer's theory (1960) and from previous thoughts by Schopenhauer (2014), we draw parallels between the figure of the pool present in the film and the concept of dialectical image — derived from the reading of Didi-Huberman (1998) — given the bond between the characters and their social and political context in the Brazilian imaginary. |
id |
UFF-19_4ec3228b765ab429226ca7f255e95522 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53398 |
network_acronym_str |
UFF-19 |
network_name_str |
Mídia.e.Cotidiano |
repository_id_str |
|
spelling |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequalityEl borde de la piscina: un análisis de la película "Una segunda madre" en diálogo con el imaginario sobre la desigualdad social brasileñaO limiar da piscina: uma análise do filme "Que horas ela volta?" em diálogo com o imaginário sobre a desigualdade social brasileiraUna segunda madreDesigualdad socialImagen dialécticanarratologíaanálisis criticocine brasileñoMedia y cotidianoThe second motherSocial inequalityDialectical imageBrazilian cinemacritical analysisNarratologyMedia and Everyday LifeQue horas ela volta?Desigualdade socialImagem dialéticaCinema brasileiroAnálise críticaNarratologiaMídia e CotidianoIn this paper we carry out an analysis of the feature film The second mother (MUYLAERT, 2015) with an emphasis on the figure of the pool and its symbolism in the narrative of the movie through the theoretical framework of authors linked to the study of image and art. We take as a starting point the understanding of cinema as a documentary registry of its time which allows us to reflect on the world it portrays in a historical perspective. From this initial paradigm driven by Kracauer's theory (1960) and from previous thoughts by Schopenhauer (2014), we draw parallels between the figure of the pool present in the film and the concept of dialectical image — derived from the reading of Didi-Huberman (1998) — given the bond between the characters and their social and political context in the Brazilian imaginary.En este trabajo realizamos un análisis de la película Una segunda madre (MUYLAERT, 2015) con énfasis en la figura de la piscina y su simbología en la narrativa de la obra a través del marco teórico de autores vinculados al estudio de la imagen y el arte. Tomamos como punto de partida la comprensión del cine como registro documental de su época, que nos permite reflejar sobre el mundo que retrata en una perspectiva histórica. A partir de este paradigma inicial impulsado por la teoría de Kracauer (1960) y por reflexiones previas de Schopenhauer (2014), trazamos paralelismos entre la figura de la piscina presente en la película y el concepto de imagen dialéctica — derivado de la lectura de Didi-Huberman (1998) — dada la trama de relaciones entre los personajes y su contexto político y social en la realidad brasileña y en su imaginario.Neste trabalho realizamos uma análise do filme Que horas ela volta? (MUYLAERT, 2015) com ênfase na figura da piscina e em sua simbologia na narrativa da obra, por meio do referencial teórico de autores vinculados ao estudo da imagem e da arte. Tomamos como ponto de partida a compreensão do cinema como um registro documental de seu tempo, que nos permite refletir sobre o mundo que retrata em uma perspectiva histórica. A partir desse paradigma inicial conduzido pela teoria de Kracauer (1960) e por reflexões pregressas de Schopenhauer (2014), traçamos paralelos entre a figura da piscina presente no filme e o conceito de imagem dialética — derivado da leitura de Didi-Huberman (1998) — diante da trama de relações entre as personagens e o seu contexto político e social no imaginário brasileiro.ABEC2022-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/5339810.22409/rmc.v16i3.53398Revista Mídia e Cotidiano; v. 16 n. 3 (2022): Comunicação, Mídia e Interseccionalidade; 199-2152178-602X10.22409/rmc.v16i3reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/53398/32947Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNegri, AnaurelinoTietzmann, Roberto2022-09-21T14:35:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53398Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2022-09-21T14:35:15Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality El borde de la piscina: un análisis de la película "Una segunda madre" en diálogo con el imaginario sobre la desigualdad social brasileña O limiar da piscina: uma análise do filme "Que horas ela volta?" em diálogo com o imaginário sobre a desigualdade social brasileira |
title |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality |
spellingShingle |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality Negri, Anaurelino Una segunda madre Desigualdad social Imagen dialéctica narratología análisis critico cine brasileño Media y cotidiano The second mother Social inequality Dialectical image Brazilian cinema critical analysis Narratology Media and Everyday Life Que horas ela volta? Desigualdade social Imagem dialética Cinema brasileiro Análise crítica Narratologia Mídia e Cotidiano |
title_short |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality |
title_full |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality |
title_fullStr |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality |
title_full_unstemmed |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality |
title_sort |
The edge of the pool: an analysis of the film "The second mother" in dialogue with the imaginary about Brazilian social inequality |
author |
Negri, Anaurelino |
author_facet |
Negri, Anaurelino Tietzmann, Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Tietzmann, Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Negri, Anaurelino Tietzmann, Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Una segunda madre Desigualdad social Imagen dialéctica narratología análisis critico cine brasileño Media y cotidiano The second mother Social inequality Dialectical image Brazilian cinema critical analysis Narratology Media and Everyday Life Que horas ela volta? Desigualdade social Imagem dialética Cinema brasileiro Análise crítica Narratologia Mídia e Cotidiano |
topic |
Una segunda madre Desigualdad social Imagen dialéctica narratología análisis critico cine brasileño Media y cotidiano The second mother Social inequality Dialectical image Brazilian cinema critical analysis Narratology Media and Everyday Life Que horas ela volta? Desigualdade social Imagem dialética Cinema brasileiro Análise crítica Narratologia Mídia e Cotidiano |
description |
In this paper we carry out an analysis of the feature film The second mother (MUYLAERT, 2015) with an emphasis on the figure of the pool and its symbolism in the narrative of the movie through the theoretical framework of authors linked to the study of image and art. We take as a starting point the understanding of cinema as a documentary registry of its time which allows us to reflect on the world it portrays in a historical perspective. From this initial paradigm driven by Kracauer's theory (1960) and from previous thoughts by Schopenhauer (2014), we draw parallels between the figure of the pool present in the film and the concept of dialectical image — derived from the reading of Didi-Huberman (1998) — given the bond between the characters and their social and political context in the Brazilian imaginary. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/53398 10.22409/rmc.v16i3.53398 |
url |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/53398 |
identifier_str_mv |
10.22409/rmc.v16i3.53398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/53398/32947 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidiano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidiano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Mídia e Cotidiano; v. 16 n. 3 (2022): Comunicação, Mídia e Interseccionalidade; 199-215 2178-602X 10.22409/rmc.v16i3 reponame:Mídia.e.Cotidiano instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Mídia.e.Cotidiano |
collection |
Mídia.e.Cotidiano |
repository.name.fl_str_mv |
Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
midiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com |
_version_ |
1797053446695682048 |