The symbolic consumption of disinformation anchored in journalistic credibility: analysis of the legitimation elements of discourse in the 2022 Elections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bachega Casadei, Eliza
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: de Lucena Ito, Liliane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mídia.e.Cotidiano
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/58480
Resumo: The aim of this article is to analyze the discursive strategies that refer to the attribute of credibility in pieces of disinformation that circulated in the 2022 Brazilian Elections. We will use the methodological assumptions of the case study and critical discourse analysis and, as a corpus, we chose pieces of disinformation that focus on allegations of fraud in the electronic ballot boxes published on Twitter (now X) and Telegram (with circulation in other digital and networked environments) and in (supposedly) journalistic companies such as Jovem Pan, during the first and second rounds of the presidential elections. We observed the use of six different discursive strategies - some of them also used in journalism - in which the aim is to lend credibility to misleading and fabricated content.
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spelling The symbolic consumption of disinformation anchored in journalistic credibility: analysis of the legitimation elements of discourse in the 2022 ElectionsEl consumo simbólico de la desinformación anclada en la credibilidad periodística: análisis de los elementos de legitimación del discurso en las Elecciones 2022O consumo simbólico da desinformação ancorada na credibilidade jornalística: análise de elementos de legitimação do discurso nas Eleições de 2022ComunicaçãoConsumo SimbólicoCredibilidadeEleições 2022DesinformaçãoComunicaciónConsumo SimbólicoCredibilidadElecciones 2022DesinformaciónCommunicationSymbolic ConsumptionCredibilityBrazilian Elections 2022MisinformationThe aim of this article is to analyze the discursive strategies that refer to the attribute of credibility in pieces of disinformation that circulated in the 2022 Brazilian Elections. We will use the methodological assumptions of the case study and critical discourse analysis and, as a corpus, we chose pieces of disinformation that focus on allegations of fraud in the electronic ballot boxes published on Twitter (now X) and Telegram (with circulation in other digital and networked environments) and in (supposedly) journalistic companies such as Jovem Pan, during the first and second rounds of the presidential elections. We observed the use of six different discursive strategies - some of them also used in journalism - in which the aim is to lend credibility to misleading and fabricated content.El objetivo de este artículo es analizar las estrategias discursivas que remiten al atributo de credibilidad en piezas de desinformación que circularon en las Elecciones Brasileñas de 2022. Usaremos los presupuestos metodológicos del estudio de caso y del análisis crítico del discurso y, como corpus, elegimos piezas de desinformación centradas en denuncias de fraude en las urnas electrónicas publicadas en Twitter (ahora X) y Telegram (con circulación en otros entornos digitales y en red) y en empresas (supuestamente) periodísticas como Jovem Pan, durante la primera y la segunda vuelta de las elecciones presidenciales. Observamos el uso de seis estrategias discursivas diferentes -algunas de ellas también utilizadas en el periodismo- en las que el objetivo es dar credibilidad a contenidos engañosos y fabricados.O objetivo do presente artigo é analisar as estratégias discursivas que remetem ao atributo da credibilidade em peças de desinformação que circularam nas Eleições brasileiras de 2022. Utilizaremos os pressupostos metodológicos do estudo de caso e da análise crítica do discurso e, como corpus, foram escolhidas peças de desinformação que focam nas alegações de fraude nas urnas eletrônicas veiculadas no Twitter (hoje X) e no Telegram (com circulação em outros ambientes digitais e em rede) e em empresas (supostamente) jornalísticas como, por exemplo, a Jovem Pan, durante o primeiro e o segundo turno das eleições presidenciais. Observou-se a utilização de seis diferentes estratégias discursivas – algumas delas também utilizadas no jornalismo – nas quais o objetivo é conferir credibilidade a conteúdos enganosos e fabricados.EdUFF2024-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/5848010.22409/rmc.v18i1.58480Mídia e Cotidiano; v. 18 n. 1 (2024): Autoritarismo e Mobilização On-line: polarização, radicalização, normalização; 169-1952178-602X10.22409/rmc.v18i1reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/58480/35981Copyright (c) 2024 Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBachega Casadei, Elizade Lucena Ito, Liliane2024-01-08T14:28:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/58480Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2024-01-08T14:28:27Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
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