AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Carlos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Della Fonte, Sandra Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho necessário
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713
Resumo: The article aims to elucidate part of the educational setback represented by the “New Secondary Education” (Law nº 13,415 of 2017) and, through a theoretical debate of Marxist inspiration, defend the EMI, considering the place of aesthetic-artistic knowledge in this project. Aesthetic-artistic knowledge tensions human formation with a view to constructing the omnilateral subject to the extent that it can conflict with the conservative onslaught of the business community having as its object the last cycle of Basic Education. In this way, the usefulness of knowledge considered “useless” is affirmed. Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral
id UFF-20_03a804082fa50c38bd7ec90e5f334385
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60713
network_acronym_str UFF-20
network_name_str Trabalho necessário
repository_id_str
spelling AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”CONOCIMIENTOS ESTÉTICO-ARTÍSTICOS EN LA ESCUELA SECUNDARIA INTEGRADA: LA UTILIDAD DE LO “INÚTIL”CONHECIMENTO ESTÉTICO-ARTÍSTICO NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: A UTILIDADE DO “INÚTIL”The article aims to elucidate part of the educational setback represented by the “New Secondary Education” (Law nº 13,415 of 2017) and, through a theoretical debate of Marxist inspiration, defend the EMI, considering the place of aesthetic-artistic knowledge in this project. Aesthetic-artistic knowledge tensions human formation with a view to constructing the omnilateral subject to the extent that it can conflict with the conservative onslaught of the business community having as its object the last cycle of Basic Education. In this way, the usefulness of knowledge considered “useless” is affirmed. Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateralEl artículo tiene como objetivo dilucidar parte del retroceso educativo que representa la “Nueva Educación Secundaria” (Ley nº 13.415 de 2017) y, a través de un debate teórico de inspiración marxista, defender la EMI, considerando el lugar del conocimiento estético-artístico en este proyecto. . El conocimiento estético-artístico tensiona la formación humana con vistas a la construcción del sujeto omnilateral en la medida en que puede entrar en conflicto con el embate conservador del empresariado que tiene como objeto el último ciclo de la Educación Básica. De esta manera se afirma la utilidad de conocimientos considerados “inútiles”. Palabras clave: Escuela Secundaria Integrada; Conocimiento estético-artístico; entrenamiento omnilateralO artigo visa elucidar parte do retrocesso educacional representado pelo “Novo Ensino Médio” (Lei nº 13.415 de 2017) e, por meio de um debate teórico de inspiração marxista, defender o EMI, considerando o lugar do conhecimento estético-artístico nesse projeto. O conhecimento estético-artístico tensiona a formação humana com vistas a construção do sujeito omnilateral na medida em que pode atritar com as investidas conservadoras do empresariado tendo como alvo o último ciclo do Ensino Básico. Deste modo, afirma-se a utilidade do conhecimento tido como “inútil” Palavras-chave: Ensino Médio Integrado; Conhecimento estético-artístico; formação omnilateralABEC2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6071310.22409/tn.v22i47.60713Revista Trabalho Necessário; v. 22 n. 47 (2024): Trabalho, história e memória dos povos de "Nuestra América" - Tomo 2 ; 01-161808-799X10.22409/tn.v22i47reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713/36353https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713/36354Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, CarlosDella Fonte, Sandra Soares 2024-02-22T18:53:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60713Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2024-02-22T18:53:17Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
CONOCIMIENTOS ESTÉTICO-ARTÍSTICOS EN LA ESCUELA SECUNDARIA INTEGRADA: LA UTILIDAD DE LO “INÚTIL”
CONHECIMENTO ESTÉTICO-ARTÍSTICO NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: A UTILIDADE DO “INÚTIL”
title AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
spellingShingle AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
de Souza, Carlos
title_short AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
title_full AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
title_fullStr AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
title_full_unstemmed AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
title_sort AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
author de Souza, Carlos
author_facet de Souza, Carlos
Della Fonte, Sandra Soares
author_role author
author2 Della Fonte, Sandra Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza, Carlos
Della Fonte, Sandra Soares
description The article aims to elucidate part of the educational setback represented by the “New Secondary Education” (Law nº 13,415 of 2017) and, through a theoretical debate of Marxist inspiration, defend the EMI, considering the place of aesthetic-artistic knowledge in this project. Aesthetic-artistic knowledge tensions human formation with a view to constructing the omnilateral subject to the extent that it can conflict with the conservative onslaught of the business community having as its object the last cycle of Basic Education. In this way, the usefulness of knowledge considered “useless” is affirmed. Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713
10.22409/tn.v22i47.60713
url https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713
identifier_str_mv 10.22409/tn.v22i47.60713
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713/36353
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713/36354
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessário
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessário
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Trabalho Necessário; v. 22 n. 47 (2024): Trabalho, história e memória dos povos de "Nuestra América" - Tomo 2 ; 01-16
1808-799X
10.22409/tn.v22i47
reponame:Trabalho necessário
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Trabalho necessário
collection Trabalho necessário
repository.name.fl_str_mv Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistatrabalhonecessario@gmail.com
_version_ 1797066989332594688