AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho necessário |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713 |
Resumo: | The article aims to elucidate part of the educational setback represented by the “New Secondary Education” (Law nº 13,415 of 2017) and, through a theoretical debate of Marxist inspiration, defend the EMI, considering the place of aesthetic-artistic knowledge in this project. Aesthetic-artistic knowledge tensions human formation with a view to constructing the omnilateral subject to the extent that it can conflict with the conservative onslaught of the business community having as its object the last cycle of Basic Education. In this way, the usefulness of knowledge considered “useless” is affirmed. Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral |
id |
UFF-20_03a804082fa50c38bd7ec90e5f334385 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60713 |
network_acronym_str |
UFF-20 |
network_name_str |
Trabalho necessário |
repository_id_str |
|
spelling |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS”CONOCIMIENTOS ESTÉTICO-ARTÍSTICOS EN LA ESCUELA SECUNDARIA INTEGRADA: LA UTILIDAD DE LO “INÚTIL”CONHECIMENTO ESTÉTICO-ARTÍSTICO NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: A UTILIDADE DO “INÚTIL”The article aims to elucidate part of the educational setback represented by the “New Secondary Education” (Law nº 13,415 of 2017) and, through a theoretical debate of Marxist inspiration, defend the EMI, considering the place of aesthetic-artistic knowledge in this project. Aesthetic-artistic knowledge tensions human formation with a view to constructing the omnilateral subject to the extent that it can conflict with the conservative onslaught of the business community having as its object the last cycle of Basic Education. In this way, the usefulness of knowledge considered “useless” is affirmed. Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateralEl artículo tiene como objetivo dilucidar parte del retroceso educativo que representa la “Nueva Educación Secundaria” (Ley nº 13.415 de 2017) y, a través de un debate teórico de inspiración marxista, defender la EMI, considerando el lugar del conocimiento estético-artístico en este proyecto. . El conocimiento estético-artístico tensiona la formación humana con vistas a la construcción del sujeto omnilateral en la medida en que puede entrar en conflicto con el embate conservador del empresariado que tiene como objeto el último ciclo de la Educación Básica. De esta manera se afirma la utilidad de conocimientos considerados “inútiles”. Palabras clave: Escuela Secundaria Integrada; Conocimiento estético-artístico; entrenamiento omnilateralO artigo visa elucidar parte do retrocesso educacional representado pelo “Novo Ensino Médio” (Lei nº 13.415 de 2017) e, por meio de um debate teórico de inspiração marxista, defender o EMI, considerando o lugar do conhecimento estético-artístico nesse projeto. O conhecimento estético-artístico tensiona a formação humana com vistas a construção do sujeito omnilateral na medida em que pode atritar com as investidas conservadoras do empresariado tendo como alvo o último ciclo do Ensino Básico. Deste modo, afirma-se a utilidade do conhecimento tido como “inútil” Palavras-chave: Ensino Médio Integrado; Conhecimento estético-artístico; formação omnilateralABEC2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/6071310.22409/tn.v22i47.60713Revista Trabalho Necessário; v. 22 n. 47 (2024): Trabalho, história e memória dos povos de "Nuestra América" - Tomo 2 ; 01-161808-799X10.22409/tn.v22i47reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713/36353https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713/36354Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, CarlosDella Fonte, Sandra Soares 2024-02-22T18:53:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60713Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2024-02-22T18:53:17Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS” CONOCIMIENTOS ESTÉTICO-ARTÍSTICOS EN LA ESCUELA SECUNDARIA INTEGRADA: LA UTILIDAD DE LO “INÚTIL” CONHECIMENTO ESTÉTICO-ARTÍSTICO NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: A UTILIDADE DO “INÚTIL” |
title |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS” |
spellingShingle |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS” de Souza, Carlos |
title_short |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS” |
title_full |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS” |
title_fullStr |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS” |
title_full_unstemmed |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS” |
title_sort |
AESTHETIC-ARTISTIC KNOWLEDGE IN INTEGRATED HIGH SCHOOL: THE USEFULNESS OF THE “USELESS” |
author |
de Souza, Carlos |
author_facet |
de Souza, Carlos Della Fonte, Sandra Soares |
author_role |
author |
author2 |
Della Fonte, Sandra Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza, Carlos Della Fonte, Sandra Soares |
description |
The article aims to elucidate part of the educational setback represented by the “New Secondary Education” (Law nº 13,415 of 2017) and, through a theoretical debate of Marxist inspiration, defend the EMI, considering the place of aesthetic-artistic knowledge in this project. Aesthetic-artistic knowledge tensions human formation with a view to constructing the omnilateral subject to the extent that it can conflict with the conservative onslaught of the business community having as its object the last cycle of Basic Education. In this way, the usefulness of knowledge considered “useless” is affirmed. Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral Keywords: Integrated High School; Aesthetic-artistic knowledge; omnilateral |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713 10.22409/tn.v22i47.60713 |
url |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713 |
identifier_str_mv |
10.22409/tn.v22i47.60713 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713/36353 https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/60713/36354 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Trabalho Necessário; v. 22 n. 47 (2024): Trabalho, história e memória dos povos de "Nuestra América" - Tomo 2 ; 01-16 1808-799X 10.22409/tn.v22i47 reponame:Trabalho necessário instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Trabalho necessário |
collection |
Trabalho necessário |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatrabalhonecessario@gmail.com |
_version_ |
1797066989332594688 |