DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Egídio
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho necessário
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50710
Resumo: This article analyses the conception of the systematic knowledge of fishermen from the Colon Z-16, from Cametá city (PA), articulated with the acceding challenges and school permanence, detaching interferences of the denial of this knowledge in the life of the researched subjects. It is a case study research, supported in the historical-dialectical materialism. Semi-structured interviews were used; the data analysis followed the orientation of the contents analysis. The systematic knowledge with quality is denied for the working class; the basic education public policies do not attend everyone.
id UFF-20_a17c76b8b53ddce129beff7e9ef3984e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50710
network_acronym_str UFF-20
network_name_str Trabalho necessário
repository_id_str
spelling DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPENEGACIÓN DEL SABER SISTEMATIZADO A LOS PESCADORES DE LA COLONIA Z-16: LUCHA Y ESPERANZANEGAÇÃO DO SABER SISTEMATIZADO AOS PESCADORES DA COLÔNIA Z-16: LUTA E ESPERANÇAThis article analyses the conception of the systematic knowledge of fishermen from the Colon Z-16, from Cametá city (PA), articulated with the acceding challenges and school permanence, detaching interferences of the denial of this knowledge in the life of the researched subjects. It is a case study research, supported in the historical-dialectical materialism. Semi-structured interviews were used; the data analysis followed the orientation of the contents analysis. The systematic knowledge with quality is denied for the working class; the basic education public policies do not attend everyone.El artículo analiza la concepción del saber sistematizado de los pescadores de la Colonia Z-16, en el pueblo de Cametá (PA), relacionado con los desafíos del acceso y permanencia en la escuela, destacando las interferencias de la negación de ese saber en la vida de las personas investigadas. Es una investigación del modo de estudio de caso, apoyada en el materialismo histórico-dialectico. Utilizamos entrevistas semi-estructuradas; el análisis de los datos siguió orientaciones del estudio de contenido. El saber sistematizado con calidad es negado a la clase trabajadora; las políticas públicas de la educación básica no llegan a todos.O artigo analisa a concepção do saber sistematizado dos pescadores da Colônia Z-16, no município de Cametá (PA), articulado com os desafios de acesso e permanência na escola, destacando as interferências da negação desse saber na vida dos sujeitos pesquisados. É uma pesquisa do tipo estudo de caso, apoiada no materialismo histórico-dialético. Utilizamos entrevistas semiestruturadas; a análise dos dados seguiu orientações da análise de conteúdo. O saber sistematizado com qualidade é negado à classe trabalhadora e as políticas públicas da educação básica não atendem a todos. Palavras-chave: Negação do saber institucionalizado; Educação básica; Pescadores da Z-16.ABEC2021-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/5071010.22409/tn.v19i40.50710Revista Trabalho Necessário; v. 19 n. 40 (2021): Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores: história, processos de luta e resistência.; 264-2881808-799X10.22409/tn.v19i40reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50710/30327https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50710/30328Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Egídio 2021-11-16T20:42:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50710Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2021-11-16T20:42:20Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE
NEGACIÓN DEL SABER SISTEMATIZADO A LOS PESCADORES DE LA COLONIA Z-16: LUCHA Y ESPERANZA
NEGAÇÃO DO SABER SISTEMATIZADO AOS PESCADORES DA COLÔNIA Z-16: LUTA E ESPERANÇA
title DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE
spellingShingle DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE
Martins, Egídio
title_short DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE
title_full DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE
title_fullStr DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE
title_full_unstemmed DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE
title_sort DENIAL OF THE SYSTEMATIC KNOWLEDGE FOR THE FISHERMEN FROM COLON Z-16: FIGHT AND HOPE
author Martins, Egídio
author_facet Martins, Egídio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Egídio
description This article analyses the conception of the systematic knowledge of fishermen from the Colon Z-16, from Cametá city (PA), articulated with the acceding challenges and school permanence, detaching interferences of the denial of this knowledge in the life of the researched subjects. It is a case study research, supported in the historical-dialectical materialism. Semi-structured interviews were used; the data analysis followed the orientation of the contents analysis. The systematic knowledge with quality is denied for the working class; the basic education public policies do not attend everyone.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50710
10.22409/tn.v19i40.50710
url https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50710
identifier_str_mv 10.22409/tn.v19i40.50710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50710/30327
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/50710/30328
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessário
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessário
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Trabalho Necessário; v. 19 n. 40 (2021): Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores: história, processos de luta e resistência.; 264-288
1808-799X
10.22409/tn.v19i40
reponame:Trabalho necessário
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Trabalho necessário
collection Trabalho necessário
repository.name.fl_str_mv Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistatrabalhonecessario@gmail.com
_version_ 1797066991520972800