O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho necessário |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57385 |
Resumo: | This article addresses the curriculum reformulation of high school in the state education system of Rio de Janeiro, which functioned as a laboratory of the curricular matrices advocated by the business class, at the moment that preceded the recent counter-reform of basic education, initiated at the national level in 2016. Through documentary research, it analyzes the elements of ideological updating and refunctionalization, materialized in the emphasis given to socioemotional skills and youth entrepreneurship in legislation and normative documents of educational public policies. |
id |
UFF-20_acb598b152d8f371d2ba1a4aaa278202 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/57385 |
network_acronym_str |
UFF-20 |
network_name_str |
Trabalho necessário |
repository_id_str |
|
spelling |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIROThis article addresses the curriculum reformulation of high school in the state education system of Rio de Janeiro, which functioned as a laboratory of the curricular matrices advocated by the business class, at the moment that preceded the recent counter-reform of basic education, initiated at the national level in 2016. Through documentary research, it analyzes the elements of ideological updating and refunctionalization, materialized in the emphasis given to socioemotional skills and youth entrepreneurship in legislation and normative documents of educational public policies. El artículo aborda la reformulación curricular de la enseñanza media en la red estatal de educación de Río de Janeiro, que funcionó como laboratorio de las matrices curriculares defendidas por la clase empresarial, en el momento que precedió a la contrarreforma de la educación básica, iniciada en 2016. A partir de la investigación documental, analiza los elementos de actualización y refuncionalización ideológica, materializados en el énfasis dado a las habilidades socioemocionales y al emprendimiento juvenil en la legislación y en los documentos normativos de las políticas públicas educativas.Este artigo aborda a reformulação curricular do ensino médio na rede estadual de educação do Rio de Janeiro, que funcionou como laboratório das matrizes curriculares defendidas pela classe empresarial, no momento que precedeu a recente contrarreforma da educação básica, iniciada no âmbito nacional em 2016. Através da pesquisa documental, analisa os elementos de atualização e refuncionalização ideológica, materializados na ênfase conferida às competências socioemocionais e ao empreendedorismo juvenil na legislação e nos documentos normativos de políticas públicas educacionais. Palavras-chave: Contrarreforma do ensino médio; Juventude; EmpreendedorismoABEC2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/5738510.22409/tn.v21i44.57385Revista Trabalho Necessário; v. 21 n. 44 (2023): Crise do capital, luta de classes e educação hoje: utopia ou barbárie; 01-271808-799X10.22409/tn.v21i44reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57385/34070https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57385/34071Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Carlos SoaresParanhos, Michelle2023-04-13T20:55:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/57385Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2023-04-13T20:55:45Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
spellingShingle |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO Barbosa, Carlos Soares |
title_short |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title_full |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title_fullStr |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title_full_unstemmed |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
title_sort |
O EMPREENDEDORISMO COMO PROJETO DE VIDA JUVENIL NO ENSINO MÉDIO DA REDE ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO |
author |
Barbosa, Carlos Soares |
author_facet |
Barbosa, Carlos Soares Paranhos, Michelle |
author_role |
author |
author2 |
Paranhos, Michelle |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Carlos Soares Paranhos, Michelle |
description |
This article addresses the curriculum reformulation of high school in the state education system of Rio de Janeiro, which functioned as a laboratory of the curricular matrices advocated by the business class, at the moment that preceded the recent counter-reform of basic education, initiated at the national level in 2016. Through documentary research, it analyzes the elements of ideological updating and refunctionalization, materialized in the emphasis given to socioemotional skills and youth entrepreneurship in legislation and normative documents of educational public policies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57385 10.22409/tn.v21i44.57385 |
url |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57385 |
identifier_str_mv |
10.22409/tn.v21i44.57385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57385/34070 https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57385/34071 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Trabalho Necessário; v. 21 n. 44 (2023): Crise do capital, luta de classes e educação hoje: utopia ou barbárie; 01-27 1808-799X 10.22409/tn.v21i44 reponame:Trabalho necessário instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Trabalho necessário |
collection |
Trabalho necessário |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatrabalhonecessario@gmail.com |
_version_ |
1797066988914212864 |