GENDER, RACE IN BRAZILIAN CINEMA
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Geographia (Niterói. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/52778 |
Resumo: | The present work seeks to problematize the representation and representativity of black women in brazilian cinema, since it is possible to verify the low visibility of this population group in the audiovisuals. It is understood that it is necessary to highlight these discussions, for it is only through the production of inclusive and democratic geographical spaces that an antiracist society can be built, as well as one based on gender equality. Because of this, the works analyzed for this study are: "My Mom is a Character" (2013), whose box office was the biggest in the year of its release, and "Jerusa’s Day" (2014), a short film produced by the so-called Black Cinema, in order to enhance the culture and knowledge of black people. Finally, it was concluded that the figure of black women has been gaining space in national cinema, especially through projects such as Cinema Negro, in contrast to works of great public reach, which still do not give them due prominence, since this representation is always linked to the same stereotypes of Brazilian reality. |
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GENDER, RACE IN BRAZILIAN CINEMAGÉNERO, RAZA EN EL CINE BRASILEÑO: LECTURAS SOBRE "MINHA MÃE É UMA PEÇA: O FILME" (2013) Y "O DIA DE JERUSA" (2014)GÊNERO, RAÇA NO CINEMA BRASILEIRO: LEITURAS SOBRE “MINHA MÃE É UMA PEÇA: O FILME” (2013) E “O DIA DE JERUSA” (2014)raça/etniagênerocinemarace/ethnicitygendercinemaraza/etniagénerocineThe present work seeks to problematize the representation and representativity of black women in brazilian cinema, since it is possible to verify the low visibility of this population group in the audiovisuals. It is understood that it is necessary to highlight these discussions, for it is only through the production of inclusive and democratic geographical spaces that an antiracist society can be built, as well as one based on gender equality. Because of this, the works analyzed for this study are: "My Mom is a Character" (2013), whose box office was the biggest in the year of its release, and "Jerusa’s Day" (2014), a short film produced by the so-called Black Cinema, in order to enhance the culture and knowledge of black people. Finally, it was concluded that the figure of black women has been gaining space in national cinema, especially through projects such as Cinema Negro, in contrast to works of great public reach, which still do not give them due prominence, since this representation is always linked to the same stereotypes of Brazilian reality.El presente trabajo busca problematizar la representación y representatividad de la mujer negra en el cine brasileño, ya que es posible constatar una baja visibilidad de este grupo poblacional en este ámbito audiovisual. Se entiende que es necesario poner de relieve estas discusiones, ya que sólo a partir de la producción de espacios geográficos inclusivos y democráticos se puede construir una sociedad antirracista y también basada en la igualdad de género. Debido a esto, las obras analizadas para este estudio son: "Minha Mãe é uma Peça: o Filme" (2013), cuya taquilla fue la mayor en el año de su estreno, y "O Dia de Jerusa" (2014), cortometraje producido por el llamado Cine Negro, con el fin de valorizar la cultura y el conocimiento de las personas negras. Finalmente, en este estudio, se concluye que la figura de la mujer negra ha ganado espacio en el cine nacional, especialmente a través de proyectos como Cinema Negro, frente a obras de gran alcance público, que aún no les dan el debido protagonismo, ya que esta representación está siempre ligada a los mismos estereotipos de la realidad brasileña.O presente trabalho busca problematizar a representação e a representatividade da mulher negra no cinema brasileiro, uma vez que é possível constatar uma baixa visibilidade desse grupo populacional nesse âmbito do audiovisual. Compreende-se que é necessário evidenciar essas discussões, pois é somente a partir da produção de espaços geográficos inclusivos e democráticos que se pode construir uma sociedade antirracista e também pautada em igualdade de gênero. Por conta disso, as obras analisadas para a realização deste estudo são: “Minha Mãe é uma Peça: o Filme” (2013), cuja bilheteria foi a maior no ano de seu lançamento, e “O Dia de Jerusa” (2014), um curta-metragem produzido pelo chamado Cinema Negro, com o intuito de valorizar a cultura e o conhecimento do povo negro. Por fim, neste estudo, conclui-se que a figura da mulher negra tem ganhado espaço no cinema nacional, em especial por meio de projetos como o Cinema Negro, em contraposição a obras de grande alcance de público, que continuam não lhe dando o devido destaque, uma vez que essa representação é sempre vinculada aos mesmos estereótipos da realidade brasileira.UFF2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/geographia/article/view/5277810.22409/GEOgraphia2023.v25i55.a52778GEOgraphia; Vol. 25 No. 55 (2023): jul./dez.GEOgraphia; Vol. 25 Núm. 55 (2023): jul./dez.GEOgraphia; v. 25 n. 55 (2023): jul./dez.2674-81261517-779310.22409/GEOgraphia2023.v25i55reponame:Revista Geographia (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/geographia/article/view/52778/35178https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Giovana SilvaCampos, Margarida de Cássia2023-07-19T17:27:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52778Revistahttps://periodicos.uff.br/geographia/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/geographia/oaiperiodicos@proppi.uff.br ; revistageographia@gmail.com2674-81261517-7793opendoar:2023-07-19T17:27:23Revista Geographia (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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