THE ZAPATIST WOMEN’S PEDAGOGY AS AN EXPRESSION OF THEIR EPISTEMOLOGY: insurgency, subversion and resistance practices
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaios de Geografia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/50990 |
Resumo: | Social movements — and especially the Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN) — can be richsources of dialogue and examples of resistance actions against various oppressions caused by the capitalistsystem (and others). From the lens of anthropology, I approach the processes of invisibility andrepresentation, and highlight the latent need to transform the structures of oppression, for which I bring theexample of the zapatista pedagogy, based on experience as a meaning of learning. The zapatista pedagogy,as an extension of its own epistemology, interacts with the ideas of Paulo Freire, Popular FeministEducation, and Libertarian Pedagogy, and thus constitutes an insurgent and subversive path of anti-systemicresistance |
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THE ZAPATIST WOMEN’S PEDAGOGY AS AN EXPRESSION OF THEIR EPISTEMOLOGY: insurgency, subversion and resistance practicesLA PEDAGOGÍA DE LAS MUJERES ZAPATISTA COMO EXPRESIÓN DE TU EPISTEMOLOGÍA: prácticas de insurgencia, subversión y resistenciaA PEDAGOGIA DAS MULHERES ZAPATISTAS COMO EXPRESSÃO DE SUA EPISTEMOLOGIA: práticas de insurgência, subversão e resistênciaMulheres zapatistasPedagogia e epistemologia zapatistaInsurgênciaSubversãoResistênciaSocial movements — and especially the Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN) — can be richsources of dialogue and examples of resistance actions against various oppressions caused by the capitalistsystem (and others). From the lens of anthropology, I approach the processes of invisibility andrepresentation, and highlight the latent need to transform the structures of oppression, for which I bring theexample of the zapatista pedagogy, based on experience as a meaning of learning. The zapatista pedagogy,as an extension of its own epistemology, interacts with the ideas of Paulo Freire, Popular FeministEducation, and Libertarian Pedagogy, and thus constitutes an insurgent and subversive path of anti-systemicresistanceLos movimientos sociales - y especialmente el Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN) - puedenser ricas fuentes de diálogo y ejemplos de acciones de resistencia contra diversas opresiones causadaspor el sistema capitalista (y otros). Desde el lente de la antropología, me acerco a los procesosde invisibilidad y representación y resaltan la necesidad latente de transformar las estructuras deopresión, para ello traigo el ejemplo de la pedagogía zapatista, basada en la experiencia como sentido deaprendizaje. La pedagogía zapatista, como extensión de su propia epistemología, interactúa conideas de Paulo Freire, con la Educación Popular Feminista y con la Pedagogía Libertaria, y constituye asíun camino insurgente y subversivo de resistencia antisistémica.Os movimentos sociais — e especialmente o Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN) — podem ser fontes riquíssimas de diálogo e exemplos de ações de resistência contra diversas opressões causadas pelo sistema capitalista (e outros). A partir das lentes da antropologia, realizo uma abordagem dos processos de invisibilização e representação e evidencio a necessidade latente de transformação das estruturas de opressão, para isso trago o exemplo da pedagogia zapatista, baseada na experiência como significação do aprendizado. A pedagogia zapatista, como uma extensão de sua própria epistemologia, interage com as ideias de Paulo Freire, com a Educação Popular Feminista e com a Pedagogia Libertária, e assim constitui um caminho insurgente e subversivo de resistência antisistêmica.ABEC2021-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5099010.22409/eg.v7i15.50990Essays of Geography; Vol. 8 No. 15 (2021): Essays of Geography; 31–46Ensayos de Geografía; Vol. 8 Núm. 15 (2021): Ensayos de Geografía; 31–46Ensaios de Geografia; v. 8 n. 15 (2021): Ensaios de Geografia; 31–462316-854410.22409/eg.v7i15reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/50990/30730https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/50990/30742Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessDa Silva Pereira, Joselaine Raquel2021-12-22T16:56:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50990Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2021-12-22T16:56:39Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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