Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Ronaldo Amorim
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17937
Resumo: This study focuses on the representations of Brazil and the Brazilian people portrayed in 230 texts of the individual part of the Portuguese as a Foreign Language (PFL) Proficiency Exam CELP-Bras. For this purpose, it draws on Social Representation Theories, Van Dijk s Critical Discourse Analysis as well as DaMatta s and Almeida s anthropological Studies. After collecting the data and elaborating a framework of themes and topics for the categorization of the analyzed texts, a deeper understanding of the representations of Brazil and the Brazilian People was sought, comparing them to those found in questionnaires previously applied to PFL learners of several different nationalities, aiming at finding instances of divergence and convergence. It was concluded that the texts selected as prompts for the individual part of the exam show the developed and modern side of our society whereas the representations found in the PFL learners compositions still reflect the image portrayed by the means of communication, that is to say, the stereotyped image of Brazil as, mainly, home to soccer, carnival, beautiful nature, and hospitable people.
id UFF-2_084c0594356ad72442e8e534fe78ca23
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17937
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Representações do Brasil em textos do exame Celpe-BrasLetrasLíngua portuguesaFalante estrangeiroCompêndido para estrangeiroRepresentações sociaisIdeologiaDiscursoCelpe-BrasSocial representationsIdeologyDiscourseCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis study focuses on the representations of Brazil and the Brazilian people portrayed in 230 texts of the individual part of the Portuguese as a Foreign Language (PFL) Proficiency Exam CELP-Bras. For this purpose, it draws on Social Representation Theories, Van Dijk s Critical Discourse Analysis as well as DaMatta s and Almeida s anthropological Studies. After collecting the data and elaborating a framework of themes and topics for the categorization of the analyzed texts, a deeper understanding of the representations of Brazil and the Brazilian People was sought, comparing them to those found in questionnaires previously applied to PFL learners of several different nationalities, aiming at finding instances of divergence and convergence. It was concluded that the texts selected as prompts for the individual part of the exam show the developed and modern side of our society whereas the representations found in the PFL learners compositions still reflect the image portrayed by the means of communication, that is to say, the stereotyped image of Brazil as, mainly, home to soccer, carnival, beautiful nature, and hospitable people.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoEste estudo focaliza as representações do Brasil e dos brasileiros configuradas em 230 textos da Parte Individual do Exame para obtenção do Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros Celpe-Bras. Para tanto, baseia-se em estudos da Teoria das Representações Sociais, recorrendo também a pressupostos da Análise Crítica do Discurso, com base em van Dijk, e a estudos antropológicos de DaMatta e de Almeida. Após a realização do levantamento do corpus e elaboração de quadro de temas e tópicos para categorização dos textos analisados, procedeuse à prospecção das representações do Brasil e dos brasileiros neles configuradas, cotejando-as com aquelas presentes em questionários respondidos por aprendizes de PBE de nacionalidades diversas, com a finalidade de detectar convergências e divergências. Concluiu-se que os textos selecionados para compor o quadro de elementos provocadores da Parte Individual do Exame mostram a face desenvolvida e moderna de nossa sociedade, enquanto as representações declaradas pelos estudantes pesquisados refletem um discurso no qual o Brasil é configurado de forma estereotipada como o país do futebol, do carnaval, das belezas naturais e das pessoas cordiais.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasJúdice, Norimar Pasini MesquitaCPF:56398695622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0Almeida, Patrícia Maria Campos deCPF:45809731122http://lattes.cnpq.br/2244258038317959Feres, Beatriz dos SantosCPF:16300870022http://lattes.cnpq.br/3111310248072636Trouche, Lygia Maria GonçalvesCPF:34598657922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9Monnerat, Rosane Santos MauroCPF:24598679522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700829H0Lima, Ronaldo Amorim2021-03-10T20:43:09Z2008-07-282021-03-10T20:43:09Z2008-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17937porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:09Zoai:app.uff.br:1/17937Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:03:48.391173Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
title Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
spellingShingle Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
Lima, Ronaldo Amorim
Letras
Língua portuguesa
Falante estrangeiro
Compêndido para estrangeiro
Representações sociais
Ideologia
Discurso
Celpe-Bras
Social representations
Ideology
Discourse
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
title_full Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
title_fullStr Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
title_full_unstemmed Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
title_sort Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
author Lima, Ronaldo Amorim
author_facet Lima, Ronaldo Amorim
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Júdice, Norimar Pasini Mesquita
CPF:56398695622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0
Almeida, Patrícia Maria Campos de
CPF:45809731122
http://lattes.cnpq.br/2244258038317959
Feres, Beatriz dos Santos
CPF:16300870022
http://lattes.cnpq.br/3111310248072636
Trouche, Lygia Maria Gonçalves
CPF:34598657922
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9
Monnerat, Rosane Santos Mauro
CPF:24598679522
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700829H0
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Ronaldo Amorim
dc.subject.por.fl_str_mv Letras
Língua portuguesa
Falante estrangeiro
Compêndido para estrangeiro
Representações sociais
Ideologia
Discurso
Celpe-Bras
Social representations
Ideology
Discourse
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Letras
Língua portuguesa
Falante estrangeiro
Compêndido para estrangeiro
Representações sociais
Ideologia
Discurso
Celpe-Bras
Social representations
Ideology
Discourse
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This study focuses on the representations of Brazil and the Brazilian people portrayed in 230 texts of the individual part of the Portuguese as a Foreign Language (PFL) Proficiency Exam CELP-Bras. For this purpose, it draws on Social Representation Theories, Van Dijk s Critical Discourse Analysis as well as DaMatta s and Almeida s anthropological Studies. After collecting the data and elaborating a framework of themes and topics for the categorization of the analyzed texts, a deeper understanding of the representations of Brazil and the Brazilian People was sought, comparing them to those found in questionnaires previously applied to PFL learners of several different nationalities, aiming at finding instances of divergence and convergence. It was concluded that the texts selected as prompts for the individual part of the exam show the developed and modern side of our society whereas the representations found in the PFL learners compositions still reflect the image portrayed by the means of communication, that is to say, the stereotyped image of Brazil as, mainly, home to soccer, carnival, beautiful nature, and hospitable people.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-07-28
2008-03-28
2021-03-10T20:43:09Z
2021-03-10T20:43:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17937
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17937
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823649930346496