Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17937 |
Resumo: | This study focuses on the representations of Brazil and the Brazilian people portrayed in 230 texts of the individual part of the Portuguese as a Foreign Language (PFL) Proficiency Exam CELP-Bras. For this purpose, it draws on Social Representation Theories, Van Dijk s Critical Discourse Analysis as well as DaMatta s and Almeida s anthropological Studies. After collecting the data and elaborating a framework of themes and topics for the categorization of the analyzed texts, a deeper understanding of the representations of Brazil and the Brazilian People was sought, comparing them to those found in questionnaires previously applied to PFL learners of several different nationalities, aiming at finding instances of divergence and convergence. It was concluded that the texts selected as prompts for the individual part of the exam show the developed and modern side of our society whereas the representations found in the PFL learners compositions still reflect the image portrayed by the means of communication, that is to say, the stereotyped image of Brazil as, mainly, home to soccer, carnival, beautiful nature, and hospitable people. |
id |
UFF-2_084c0594356ad72442e8e534fe78ca23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17937 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-BrasLetrasLíngua portuguesaFalante estrangeiroCompêndido para estrangeiroRepresentações sociaisIdeologiaDiscursoCelpe-BrasSocial representationsIdeologyDiscourseCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis study focuses on the representations of Brazil and the Brazilian people portrayed in 230 texts of the individual part of the Portuguese as a Foreign Language (PFL) Proficiency Exam CELP-Bras. For this purpose, it draws on Social Representation Theories, Van Dijk s Critical Discourse Analysis as well as DaMatta s and Almeida s anthropological Studies. After collecting the data and elaborating a framework of themes and topics for the categorization of the analyzed texts, a deeper understanding of the representations of Brazil and the Brazilian People was sought, comparing them to those found in questionnaires previously applied to PFL learners of several different nationalities, aiming at finding instances of divergence and convergence. It was concluded that the texts selected as prompts for the individual part of the exam show the developed and modern side of our society whereas the representations found in the PFL learners compositions still reflect the image portrayed by the means of communication, that is to say, the stereotyped image of Brazil as, mainly, home to soccer, carnival, beautiful nature, and hospitable people.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoEste estudo focaliza as representações do Brasil e dos brasileiros configuradas em 230 textos da Parte Individual do Exame para obtenção do Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros Celpe-Bras. Para tanto, baseia-se em estudos da Teoria das Representações Sociais, recorrendo também a pressupostos da Análise Crítica do Discurso, com base em van Dijk, e a estudos antropológicos de DaMatta e de Almeida. Após a realização do levantamento do corpus e elaboração de quadro de temas e tópicos para categorização dos textos analisados, procedeuse à prospecção das representações do Brasil e dos brasileiros neles configuradas, cotejando-as com aquelas presentes em questionários respondidos por aprendizes de PBE de nacionalidades diversas, com a finalidade de detectar convergências e divergências. Concluiu-se que os textos selecionados para compor o quadro de elementos provocadores da Parte Individual do Exame mostram a face desenvolvida e moderna de nossa sociedade, enquanto as representações declaradas pelos estudantes pesquisados refletem um discurso no qual o Brasil é configurado de forma estereotipada como o país do futebol, do carnaval, das belezas naturais e das pessoas cordiais.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasJúdice, Norimar Pasini MesquitaCPF:56398695622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0Almeida, Patrícia Maria Campos deCPF:45809731122http://lattes.cnpq.br/2244258038317959Feres, Beatriz dos SantosCPF:16300870022http://lattes.cnpq.br/3111310248072636Trouche, Lygia Maria GonçalvesCPF:34598657922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9Monnerat, Rosane Santos MauroCPF:24598679522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700829H0Lima, Ronaldo Amorim2021-03-10T20:43:09Z2008-07-282021-03-10T20:43:09Z2008-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17937porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:09Zoai:app.uff.br:1/17937Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:03:48.391173Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras |
title |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras |
spellingShingle |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras Lima, Ronaldo Amorim Letras Língua portuguesa Falante estrangeiro Compêndido para estrangeiro Representações sociais Ideologia Discurso Celpe-Bras Social representations Ideology Discourse CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras |
title_full |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras |
title_fullStr |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras |
title_full_unstemmed |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras |
title_sort |
Representações do Brasil em textos do exame Celpe-Bras |
author |
Lima, Ronaldo Amorim |
author_facet |
Lima, Ronaldo Amorim |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Júdice, Norimar Pasini Mesquita CPF:56398695622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0 Almeida, Patrícia Maria Campos de CPF:45809731122 http://lattes.cnpq.br/2244258038317959 Feres, Beatriz dos Santos CPF:16300870022 http://lattes.cnpq.br/3111310248072636 Trouche, Lygia Maria Gonçalves CPF:34598657922 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9 Monnerat, Rosane Santos Mauro CPF:24598679522 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700829H0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Ronaldo Amorim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letras Língua portuguesa Falante estrangeiro Compêndido para estrangeiro Representações sociais Ideologia Discurso Celpe-Bras Social representations Ideology Discourse CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Letras Língua portuguesa Falante estrangeiro Compêndido para estrangeiro Representações sociais Ideologia Discurso Celpe-Bras Social representations Ideology Discourse CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This study focuses on the representations of Brazil and the Brazilian people portrayed in 230 texts of the individual part of the Portuguese as a Foreign Language (PFL) Proficiency Exam CELP-Bras. For this purpose, it draws on Social Representation Theories, Van Dijk s Critical Discourse Analysis as well as DaMatta s and Almeida s anthropological Studies. After collecting the data and elaborating a framework of themes and topics for the categorization of the analyzed texts, a deeper understanding of the representations of Brazil and the Brazilian People was sought, comparing them to those found in questionnaires previously applied to PFL learners of several different nationalities, aiming at finding instances of divergence and convergence. It was concluded that the texts selected as prompts for the individual part of the exam show the developed and modern side of our society whereas the representations found in the PFL learners compositions still reflect the image portrayed by the means of communication, that is to say, the stereotyped image of Brazil as, mainly, home to soccer, carnival, beautiful nature, and hospitable people. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-07-28 2008-03-28 2021-03-10T20:43:09Z 2021-03-10T20:43:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17937 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17937 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823649930346496 |