O Processamento referencial na progressão do texto falado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chagas, Carmen Elena das
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18487
Resumo: To construct enunciated linguistically or, in sensible ampler, the text, means to give form and linguistics organization to a content, an idea, at last, to a communicative intention, what it allows to say that in the linguistics construction of the statement, activities of referencing are developed. In this direction, to construct the said text is to develop the planning to it, in the measure where evolutes reconstruction process. As a structurally organized activity, the conversation reveals coherent to the ratio that the relation is evidenced, conferring a continuity content. Based on the Textual Linguistics theoretical framework and Discourse Analysis under the optics of the Referencing, this study considers investigating the progression activities of the said text. The corpus for research is provenience of 03 hours recording made in the year of 2005, by means of interaction face to face and if constitutes of an inquiry formed for a documenter and 30 speakers, whose age band it is of the 15 to the 17 years, attending a course the 9th grade of the Basic Education of a Municipal Public School in Quissamã / RJ.
id UFF-2_1b4bc28729ca921279de28e9f55d2a6a
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18487
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling O Processamento referencial na progressão do texto faladoProcessamento discursivoReferenciaçãoProgressão tópicaProgressão referencialTexto faladoDiscursive processingReferencingContent progressionReferential progressionSaid textCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASTo construct enunciated linguistically or, in sensible ampler, the text, means to give form and linguistics organization to a content, an idea, at last, to a communicative intention, what it allows to say that in the linguistics construction of the statement, activities of referencing are developed. In this direction, to construct the said text is to develop the planning to it, in the measure where evolutes reconstruction process. As a structurally organized activity, the conversation reveals coherent to the ratio that the relation is evidenced, conferring a continuity content. Based on the Textual Linguistics theoretical framework and Discourse Analysis under the optics of the Referencing, this study considers investigating the progression activities of the said text. The corpus for research is provenience of 03 hours recording made in the year of 2005, by means of interaction face to face and if constitutes of an inquiry formed for a documenter and 30 speakers, whose age band it is of the 15 to the 17 years, attending a course the 9th grade of the Basic Education of a Municipal Public School in Quissamã / RJ.Construir lingüisticamente o enunciado ou, em sentido mais amplo, o texto, significa dar forma e organização lingüística a um conteúdo, a uma idéia, enfim, a uma intenção comunicativa, o que permite dizer que na construção lingüística do enunciado desenvolvem-se atividades de referenciação. Nesse sentido, construir o texto falado é desenvolver-lhe o planejamento, na medida em que evolui o processo de reconstrução. Como atividade, estruturalmente, organizada, a conversação mostra-se coerente à proporção que a relação fica evidenciada, conferindo uma continuidade tópica. Com base nos fundamentos teóricos da Lingüística Textual e da Análise do Discurso, sob a ótica da Referenciação, este estudo propõe investigar as atividades de progressão no processamento do texto falado. O corpus para a pesquisa é proveniente de 03 horas de gravação, feita no ano de 2005, por meio de interação face a face e se constitui de um inquérito formado por um documentador e 30 falantes, cuja faixa etária é dos 15 aos 17 anos, cursando o 9º ano de escolaridade do Ensino Fundamental de uma escola pública municipal, em Quissamã RJ.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasMenezes, Vanda Maria Cardoso deCPF:24158965822Henriques, Claudio CezarCPF:10000809622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707598E9Oliveira, Mariângela Rios deCPF:48632598622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727091Y9Coelho, Victoria Wilson da CostaCPF:16895647822http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763788A1Almeida, Maria Jussara Abraçado deCPF:13800967522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790587H0Chagas, Carmen Elena das2021-03-10T20:44:43Z2009-07-272021-03-10T20:44:43Z2008-09-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18487porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:44:43Zoai:app.uff.br:1/18487Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:44:43Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O Processamento referencial na progressão do texto falado
title O Processamento referencial na progressão do texto falado
spellingShingle O Processamento referencial na progressão do texto falado
Chagas, Carmen Elena das
Processamento discursivo
Referenciação
Progressão tópica
Progressão referencial
Texto falado
Discursive processing
Referencing
Content progression
Referential progression
Said text
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short O Processamento referencial na progressão do texto falado
title_full O Processamento referencial na progressão do texto falado
title_fullStr O Processamento referencial na progressão do texto falado
title_full_unstemmed O Processamento referencial na progressão do texto falado
title_sort O Processamento referencial na progressão do texto falado
author Chagas, Carmen Elena das
author_facet Chagas, Carmen Elena das
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Menezes, Vanda Maria Cardoso de
CPF:24158965822
Henriques, Claudio Cezar
CPF:10000809622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707598E9
Oliveira, Mariângela Rios de
CPF:48632598622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727091Y9
Coelho, Victoria Wilson da Costa
CPF:16895647822
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763788A1
Almeida, Maria Jussara Abraçado de
CPF:13800967522
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790587H0
dc.contributor.author.fl_str_mv Chagas, Carmen Elena das
dc.subject.por.fl_str_mv Processamento discursivo
Referenciação
Progressão tópica
Progressão referencial
Texto falado
Discursive processing
Referencing
Content progression
Referential progression
Said text
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Processamento discursivo
Referenciação
Progressão tópica
Progressão referencial
Texto falado
Discursive processing
Referencing
Content progression
Referential progression
Said text
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description To construct enunciated linguistically or, in sensible ampler, the text, means to give form and linguistics organization to a content, an idea, at last, to a communicative intention, what it allows to say that in the linguistics construction of the statement, activities of referencing are developed. In this direction, to construct the said text is to develop the planning to it, in the measure where evolutes reconstruction process. As a structurally organized activity, the conversation reveals coherent to the ratio that the relation is evidenced, conferring a continuity content. Based on the Textual Linguistics theoretical framework and Discourse Analysis under the optics of the Referencing, this study considers investigating the progression activities of the said text. The corpus for research is provenience of 03 hours recording made in the year of 2005, by means of interaction face to face and if constitutes of an inquiry formed for a documenter and 30 speakers, whose age band it is of the 15 to the 17 years, attending a course the 9th grade of the Basic Education of a Municipal Public School in Quissamã / RJ.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-11
2009-07-27
2021-03-10T20:44:43Z
2021-03-10T20:44:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18487
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18487
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838805980348416