O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17779 |
Resumo: | Reading has a crucial role in the process of foreign language and learning. This work focuses on the importance given to reading skills in materials for Spanish self-directed learning, based on the premise that this skill sho uld not be given a minor position in relation to the other foreign language abilities as it is part of the meaning construction processes. The investigations took place by analyzing two sets of magazines for Spanish self-directed learning. The main objective of this research was to analyze the perception of reading in these materials through the exercises proposed for the given texts, which strategies were proposed for the learners. The analysis of the material shows that reading is not yet seen as a reader-text interaction process, as a result of interactional procedures, but as a mechanical form-focused practice, reducing learning to read to linguistic sign memorizations, centered on the uniqueness of language, nevertheless the materials present reading in different manners |
id |
UFF-2_363cb00c9cdedb8e30aa04a138879cb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17779 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanholThe role of reading in magazines for the self-directed study of SpanishLíngua espanholaMaterial didáticoLeituraEstratégias de leituraAuto-aprendizagemRevistasSpanishStrategiesSelf-directedMagazinesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASReading has a crucial role in the process of foreign language and learning. This work focuses on the importance given to reading skills in materials for Spanish self-directed learning, based on the premise that this skill sho uld not be given a minor position in relation to the other foreign language abilities as it is part of the meaning construction processes. The investigations took place by analyzing two sets of magazines for Spanish self-directed learning. The main objective of this research was to analyze the perception of reading in these materials through the exercises proposed for the given texts, which strategies were proposed for the learners. The analysis of the material shows that reading is not yet seen as a reader-text interaction process, as a result of interactional procedures, but as a mechanical form-focused practice, reducing learning to read to linguistic sign memorizations, centered on the uniqueness of language, nevertheless the materials present reading in different mannersA leitura tem um papel fundamental no processo de ensino/aprendizagem de uma LE e este trabalho focaliza o lugar dispensado à habilidade de leitura em materiais de auto-aprendizagem de espanhol, baseando-se na compreensão de que essa habilidade não pode ser relegada ä uma posição menor que as outras habilidades envolvidas no processo de aprendizagem de uma língua estrangeira, já que ela é parte integrante dos processos de significação. A investigação ocorreu por meio da análise de dois conjuntos de revistas produzidas para a auto-aprendizagem do idioma espanhol. O principal objetivo dessa pesquisa foi analisar a visão de leitura subjacente aos materiais através dos exercícios propostos para os textos apresentados, verificando assim, o lugar outorgado à leitura e quais estratégias são propostas aos aprendizes. A análise dos materiais mostra que a leitura ainda não é vista como um processo de interação entre leitor e texto resultante de procedimentos interacionais, mas sim como uma prática formalista e mecânica, resumindo-se aprender a ler a memorização de signos lingüísticos, centrado na unicidade da língua. Entretanto os materiais apresentam a leitura de maneiras diferentesPrograma de Pós-graduação em LetrasletrasSoto, Eva Ucy Miranda SáCPF:09756300222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784062Z0Fernandes, Marcia ParaquettCPF:35968965922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790614U6Vergnano-junger, Cristina de SouzaCPF:37120807222http://lattes.cnpq.br/9455322284852465Matos, Doris Cristina Vicente da Silva2021-03-10T20:42:42Z2012-02-032021-03-10T20:42:42Z2007-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17779porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:42Zoai:app.uff.br:1/17779Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:20:37.930829Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol The role of reading in magazines for the self-directed study of Spanish |
title |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol |
spellingShingle |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol Matos, Doris Cristina Vicente da Silva Língua espanhola Material didático Leitura Estratégias de leitura Auto-aprendizagem Revistas Spanish Strategies Self-directed Magazines CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol |
title_full |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol |
title_fullStr |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol |
title_full_unstemmed |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol |
title_sort |
O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol |
author |
Matos, Doris Cristina Vicente da Silva |
author_facet |
Matos, Doris Cristina Vicente da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Soto, Eva Ucy Miranda Sá CPF:09756300222 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784062Z0 Fernandes, Marcia Paraquett CPF:35968965922 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790614U6 Vergnano-junger, Cristina de Souza CPF:37120807222 http://lattes.cnpq.br/9455322284852465 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matos, Doris Cristina Vicente da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua espanhola Material didático Leitura Estratégias de leitura Auto-aprendizagem Revistas Spanish Strategies Self-directed Magazines CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Língua espanhola Material didático Leitura Estratégias de leitura Auto-aprendizagem Revistas Spanish Strategies Self-directed Magazines CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
Reading has a crucial role in the process of foreign language and learning. This work focuses on the importance given to reading skills in materials for Spanish self-directed learning, based on the premise that this skill sho uld not be given a minor position in relation to the other foreign language abilities as it is part of the meaning construction processes. The investigations took place by analyzing two sets of magazines for Spanish self-directed learning. The main objective of this research was to analyze the perception of reading in these materials through the exercises proposed for the given texts, which strategies were proposed for the learners. The analysis of the material shows that reading is not yet seen as a reader-text interaction process, as a result of interactional procedures, but as a mechanical form-focused practice, reducing learning to read to linguistic sign memorizations, centered on the uniqueness of language, nevertheless the materials present reading in different manners |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-09-06 2012-02-03 2021-03-10T20:42:42Z 2021-03-10T20:42:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17779 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17779 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823729253023744 |