O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17779
Resumo: Reading has a crucial role in the process of foreign language and learning. This work focuses on the importance given to reading skills in materials for Spanish self-directed learning, based on the premise that this skill sho uld not be given a minor position in relation to the other foreign language abilities as it is part of the meaning construction processes. The investigations took place by analyzing two sets of magazines for Spanish self-directed learning. The main objective of this research was to analyze the perception of reading in these materials through the exercises proposed for the given texts, which strategies were proposed for the learners. The analysis of the material shows that reading is not yet seen as a reader-text interaction process, as a result of interactional procedures, but as a mechanical form-focused practice, reducing learning to read to linguistic sign memorizations, centered on the uniqueness of language, nevertheless the materials present reading in different manners
id UFF-2_363cb00c9cdedb8e30aa04a138879cb6
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17779
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanholThe role of reading in magazines for the self-directed study of SpanishLíngua espanholaMaterial didáticoLeituraEstratégias de leituraAuto-aprendizagemRevistasSpanishStrategiesSelf-directedMagazinesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASReading has a crucial role in the process of foreign language and learning. This work focuses on the importance given to reading skills in materials for Spanish self-directed learning, based on the premise that this skill sho uld not be given a minor position in relation to the other foreign language abilities as it is part of the meaning construction processes. The investigations took place by analyzing two sets of magazines for Spanish self-directed learning. The main objective of this research was to analyze the perception of reading in these materials through the exercises proposed for the given texts, which strategies were proposed for the learners. The analysis of the material shows that reading is not yet seen as a reader-text interaction process, as a result of interactional procedures, but as a mechanical form-focused practice, reducing learning to read to linguistic sign memorizations, centered on the uniqueness of language, nevertheless the materials present reading in different mannersA leitura tem um papel fundamental no processo de ensino/aprendizagem de uma LE e este trabalho focaliza o lugar dispensado à habilidade de leitura em materiais de auto-aprendizagem de espanhol, baseando-se na compreensão de que essa habilidade não pode ser relegada ä uma posição menor que as outras habilidades envolvidas no processo de aprendizagem de uma língua estrangeira, já que ela é parte integrante dos processos de significação. A investigação ocorreu por meio da análise de dois conjuntos de revistas produzidas para a auto-aprendizagem do idioma espanhol. O principal objetivo dessa pesquisa foi analisar a visão de leitura subjacente aos materiais através dos exercícios propostos para os textos apresentados, verificando assim, o lugar outorgado à leitura e quais estratégias são propostas aos aprendizes. A análise dos materiais mostra que a leitura ainda não é vista como um processo de interação entre leitor e texto resultante de procedimentos interacionais, mas sim como uma prática formalista e mecânica, resumindo-se aprender a ler a memorização de signos lingüísticos, centrado na unicidade da língua. Entretanto os materiais apresentam a leitura de maneiras diferentesPrograma de Pós-graduação em LetrasletrasSoto, Eva Ucy Miranda SáCPF:09756300222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784062Z0Fernandes, Marcia ParaquettCPF:35968965922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790614U6Vergnano-junger, Cristina de SouzaCPF:37120807222http://lattes.cnpq.br/9455322284852465Matos, Doris Cristina Vicente da Silva2021-03-10T20:42:42Z2012-02-032021-03-10T20:42:42Z2007-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17779porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:42Zoai:app.uff.br:1/17779Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:20:37.930829Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
The role of reading in magazines for the self-directed study of Spanish
title O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
spellingShingle O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
Língua espanhola
Material didático
Leitura
Estratégias de leitura
Auto-aprendizagem
Revistas
Spanish
Strategies
Self-directed
Magazines
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
title_full O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
title_fullStr O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
title_full_unstemmed O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
title_sort O lugar da leitura em revistas de auto-aprendizagem em espanhol
author Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
author_facet Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Soto, Eva Ucy Miranda Sá
CPF:09756300222
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784062Z0
Fernandes, Marcia Paraquett
CPF:35968965922
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790614U6
Vergnano-junger, Cristina de Souza
CPF:37120807222
http://lattes.cnpq.br/9455322284852465
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Doris Cristina Vicente da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Língua espanhola
Material didático
Leitura
Estratégias de leitura
Auto-aprendizagem
Revistas
Spanish
Strategies
Self-directed
Magazines
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Língua espanhola
Material didático
Leitura
Estratégias de leitura
Auto-aprendizagem
Revistas
Spanish
Strategies
Self-directed
Magazines
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description Reading has a crucial role in the process of foreign language and learning. This work focuses on the importance given to reading skills in materials for Spanish self-directed learning, based on the premise that this skill sho uld not be given a minor position in relation to the other foreign language abilities as it is part of the meaning construction processes. The investigations took place by analyzing two sets of magazines for Spanish self-directed learning. The main objective of this research was to analyze the perception of reading in these materials through the exercises proposed for the given texts, which strategies were proposed for the learners. The analysis of the material shows that reading is not yet seen as a reader-text interaction process, as a result of interactional procedures, but as a mechanical form-focused practice, reducing learning to read to linguistic sign memorizations, centered on the uniqueness of language, nevertheless the materials present reading in different manners
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-09-06
2012-02-03
2021-03-10T20:42:42Z
2021-03-10T20:42:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17779
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17779
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823729253023744