A dança espetáculo : uma análise semiótica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18854 |
Resumo: | The thesis provides theoretical basis for dance-show semiotics. First, the presence of the body in semiotics is discussed, in addition to the importance of sensitive body creating synesthesias in dance. Then, aesthetic effects in dance are defined, as per Greimas' postulations in "De l' imperfection" ("Da Imperfeição"), in order to differentiate classical, modern and contemporaneous styles in an aesthetic manner. And, fina lly, a discussion about syncretic text is proposed, based on Floch's studies (1985), in order to further show how syncretism in dance takes place, through language overlaps. In order to analyse dance-show in its different styles, a large paradigmatic line, which works as deeper isotopy that conducts the others, is considered: movement. Therefor, space and time are established as two main paradigms responsible for assuring the relationship between elements of semiotic syncretism in dance. In all languages involved in dance-show discourse, space and time are responsible for creating moviment, which takes place not only in gestures, but also in music, lighting, costumes and scenes. In addition to theoretical semiotics basis, the thesis also provides parameters proposed by Helenita Sá Earp (1989) and Rudolf Laban (1990) who analyze space, form, dynamics and time issues. Finally, the thesis provides a reflection on the relationship between aesthetic function and syncretism in dance. |
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A dança espetáculo : uma análise semióticaSemióticaDança modernaDança clássicaDança contemporâneaEstéticaSincretismoEfeitos estéticosSemioticsDanceSyncretismAesthetic effectsClassical danceModern danceContemporaneous danceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe thesis provides theoretical basis for dance-show semiotics. First, the presence of the body in semiotics is discussed, in addition to the importance of sensitive body creating synesthesias in dance. Then, aesthetic effects in dance are defined, as per Greimas' postulations in "De l' imperfection" ("Da Imperfeição"), in order to differentiate classical, modern and contemporaneous styles in an aesthetic manner. And, fina lly, a discussion about syncretic text is proposed, based on Floch's studies (1985), in order to further show how syncretism in dance takes place, through language overlaps. In order to analyse dance-show in its different styles, a large paradigmatic line, which works as deeper isotopy that conducts the others, is considered: movement. Therefor, space and time are established as two main paradigms responsible for assuring the relationship between elements of semiotic syncretism in dance. In all languages involved in dance-show discourse, space and time are responsible for creating moviment, which takes place not only in gestures, but also in music, lighting, costumes and scenes. In addition to theoretical semiotics basis, the thesis also provides parameters proposed by Helenita Sá Earp (1989) and Rudolf Laban (1990) who analyze space, form, dynamics and time issues. Finally, the thesis provides a reflection on the relationship between aesthetic function and syncretism in dance.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoA tese apresenta uma fundamentação teórica para uma semiótica da dança-espetáculo. Discute-se, inicialmente, a presença do corpo na semiótica e a importância do corpo sensível criando sinestesias na dança. Em seguida, definem-se os efeitos estéticos na dança, de acordo com as postulações de Greimas em Da Imperfeição, para chegar a uma diferenciação estética entre os estilos clássico, moderno e contemporâneo. E, por fim, expõe-se uma discussão sobre o texto sincrético, partindo dos estudos de Floch (1985), para posteriormente mostrar como se realiza o sincretismo na dança, através das sobreposições das linguagens. Para analisar a dança-espetáculo em seus diferentes estilos, considera-se um grande eixo paradigmático, que funciona como uma isotopia mais profunda, que rege as demais: o movimento. Para isso, são instaurados espaço e tempo como dois grandes paradigmas responsáveis por garantir a relação entre os elementos do sincretismo semiótico na dança. Em todas as linguagens envolvidas no discurso da dançaespetáculo, o espaço e o tempo são responsáveis por criar o movimento, que não ocorre apenas na gestualidade, mas também na música, na iluminação, no figurino e nos cenários. À base teórica da semiótica, exposta na tese, articulam-se os parâmetros propostos por Helenita Sá Earp (1989) e Rudolf Laban (1990), que analisam as questões do espaço, forma, dinâmica e tempo. Encerra-se a tese com uma reflexão sobre a relação entre função estética e sincretismo na dança.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasTeixeira, LuciaCPF:64213224522Sousa, Silvia Maria deCPF:64532111022http://lattes.cnpq.br/7132255867772899Vereza, Solange CoelhoCPF:56389756422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781522P3Barros, Diana Luz Pessoa deCPF:76547050922http://lattes.cnpq.br/4742321400577426Almeida, Marcus Vinicius Machado deCPF:76780504222http://lattes.cnpq.br/6393289558414593Trotta, Mariana de Rosa2021-03-10T20:45:47Z2010-05-262021-03-10T20:45:47Z2010-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18854porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:47Zoai:app.uff.br:1/18854Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:46:14.721175Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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