Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18115 |
Resumo: | This work results of the analysis of "Páginas da Vida", a brazilian soap opera written by the authors Manoel Carlos and Fausto Galvão and transmitted by Globo Television Corporation between 2006 and 2007. This novel used in an innovative way depositions of real annonymous people in the narrative of the novel that were presented right after the fiction scenes. The dilution between real and fiction represented by the usage of depositions and also by the measure of establising public discussion about the novel theme took us to analyze in which way this dilution was made and how clear it became the hybrid character of these environments showed up with no oddness once the audience make appropriations that mix what is told in fiction and what is lived in real life. A strict separation corresponds more to a need of organization of the TV directors than a clarity of the segregation to the audience that lives in a hybrid environment full of genders and dilution of frontiers. Fiction is not far from reality. Both act together in a thriller of senses developed from shared donations, switches and possessions |
id |
UFF-2_701b9936866c5b56c0ed02e79bae2d36 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18115 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovelaComunicaçãoAnálise do discurso narrativoNovela de rádio e televisãoHistória e críticaTelenovelaGêneroNarrativaDiscussão públicaMediaçãoRecepçãoSoap-operaGendersNarrativeEstablising publicDiscussionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThis work results of the analysis of "Páginas da Vida", a brazilian soap opera written by the authors Manoel Carlos and Fausto Galvão and transmitted by Globo Television Corporation between 2006 and 2007. This novel used in an innovative way depositions of real annonymous people in the narrative of the novel that were presented right after the fiction scenes. The dilution between real and fiction represented by the usage of depositions and also by the measure of establising public discussion about the novel theme took us to analyze in which way this dilution was made and how clear it became the hybrid character of these environments showed up with no oddness once the audience make appropriations that mix what is told in fiction and what is lived in real life. A strict separation corresponds more to a need of organization of the TV directors than a clarity of the segregation to the audience that lives in a hybrid environment full of genders and dilution of frontiers. Fiction is not far from reality. Both act together in a thriller of senses developed from shared donations, switches and possessionsCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste trabalho resulta da análise da novela Páginas da Vida , de autoria de Manoel Carlos e Fausto Galvão, transmitida pela Rede Globo entre 2006 e 2007. O folhetim usou de maneira inovadora depoimentos reais de pessoas anônimas na narrativa da novela que eram transmitidos logo após a apresentação das peripécias ficctícias dos personagens. A diluição de fronteiras entre o real e o ficcional, representada pelo uso dos depoimentos e também pela capacidade de agendamento de discussão pública da novela, bem como pela incorporação de eventos reais na narrativa, nos levaram a analisar de que maneira essa diluição foi feita e como ela deixava clara que a hibridez desses âmbitos apareceu sem causar estranheza, uma vez que as apropriações que o público faz dessas narrativas naturalmente mistura o que é contado na novela e o que é vivido no cotidiano. Uma separação rígida responde mais a uma necessidade organizativa da televisão do que a uma clareza sobre esta separação para o telespectador que convive em meio a uma hibridez de gêneros e diluição de fronteiras. A ficção não está afastada da realidade. Ambas se articulam juntas numa trama de sentido construída a partir de empréstimos, doações, trocas e possesPrograma de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoOliveira, Felipe Pena deCPF:50065845722http://lattes.cnpq.br/2442489290576710Barbosa, Marialva CarlosCPF:38625210791http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797558P4Freire, José Ribamar BessaCPF:07634285234http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783338E1Rocha, Larissa Leda Fonseca2021-03-10T20:43:38Z2008-10-072021-03-10T20:43:38Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18115porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:38Zoai:app.uff.br:1/18115Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:07:39.291817Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela |
title |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela |
spellingShingle |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela Rocha, Larissa Leda Fonseca Comunicação Análise do discurso narrativo Novela de rádio e televisão História e crítica Telenovela Gênero Narrativa Discussão pública Mediação Recepção Soap-opera Genders Narrative Establising public Discussion CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela |
title_full |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela |
title_fullStr |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela |
title_full_unstemmed |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela |
title_sort |
Diluindo fronteiras: hibridações entre o real e o ficcional na narrativa da telenovela |
author |
Rocha, Larissa Leda Fonseca |
author_facet |
Rocha, Larissa Leda Fonseca |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Felipe Pena de CPF:50065845722 http://lattes.cnpq.br/2442489290576710 Barbosa, Marialva Carlos CPF:38625210791 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797558P4 Freire, José Ribamar Bessa CPF:07634285234 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783338E1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Larissa Leda Fonseca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Análise do discurso narrativo Novela de rádio e televisão História e crítica Telenovela Gênero Narrativa Discussão pública Mediação Recepção Soap-opera Genders Narrative Establising public Discussion CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Comunicação Análise do discurso narrativo Novela de rádio e televisão História e crítica Telenovela Gênero Narrativa Discussão pública Mediação Recepção Soap-opera Genders Narrative Establising public Discussion CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This work results of the analysis of "Páginas da Vida", a brazilian soap opera written by the authors Manoel Carlos and Fausto Galvão and transmitted by Globo Television Corporation between 2006 and 2007. This novel used in an innovative way depositions of real annonymous people in the narrative of the novel that were presented right after the fiction scenes. The dilution between real and fiction represented by the usage of depositions and also by the measure of establising public discussion about the novel theme took us to analyze in which way this dilution was made and how clear it became the hybrid character of these environments showed up with no oddness once the audience make appropriations that mix what is told in fiction and what is lived in real life. A strict separation corresponds more to a need of organization of the TV directors than a clarity of the segregation to the audience that lives in a hybrid environment full of genders and dilution of frontiers. Fiction is not far from reality. Both act together in a thriller of senses developed from shared donations, switches and possessions |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-10-07 2021-03-10T20:43:38Z 2021-03-10T20:43:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18115 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Comunicação Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Comunicação Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823667966902272 |